mikmak Startet 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2007 Hej alle. Håber der er en der kan hjælpe mig med et problem. Min Sabb G motor har været skilt ad for at blive renoveret, og nu er jeg ikke sikker på at stilleskruen til dieselpumpen står som den skal. Er der en måde man kan indstille den på selv. Den ryger en del når den går for fuld gas, kan det have noget med det at gøre ? Med venlig hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Løfter denne opp for deg,hvor er er Walter han kan nok dette?mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
maskinist Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Det greiest er nok å kjøre full gass og så justere til det ikke ryker svartrøyk. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hei, Kva skrue skal du stille på får å justere ned diesel mengda?? (SABB 2H) I Bruksanvisninga stod det to skruar. Ein kan du stille to skruar. Den eine kan stillast menst motoren går, den har ei hette over seg(Mutter). Den andre må ein skru ut ein plugg for å komme til. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Tut Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Tut Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hva er det du tuter etter? Jeg hadde pumpen ute for overhaling på min 2H, og etter hva jeg kan huske (det er noen år siden) så hadde ikke denne justeringsskruer i det hele tatt! Kun tynne shims mellom motorblokka og selve pumpa, som man skulle bruke til å justere inn pumpa med! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 He, he, tut ja. Men på 2H en er det stillskruar bak på motoren. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Walter_S Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kva skrue skal du stille på får å justere ned diesel mengda?? .... så hadde ikke denne justeringsskruer i det hele tatt! Kun tynne shims mellom motorblokka og selve pumpa, som man skulle bruke til å justere inn pumpa med! Men på 2H en er det stillskruar bak på motoren. Her tutes og snakkes omhverandre fra hver sin kant! Dere to snakker om 2 forskjellige ting!! Index'en er inne på hvordan man stiller timing / innsprøytingstisdpunktet, mens Diesel248 egentlig spør etter å justere dieselmengden (og ikke tidspunktet!) som pumpa skal levere. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Diesel248 Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ja det stemmer. Index snakker om moderne og avanserte ting (Stor Kunnskap) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TokkTokk Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Shims mellom pumpe og blokk er for timingstidspungtet, skal normalt aldri gjøres noe med. Stillskruen på pumpen skal justeres slik at den ikke røyker svart ved full gass. Jeg derimot har den stillt slik at den røyker svart når gasshendelen er på fullt. Fordelen er at ved vinterstart får den ekstra mye diesel, da jeg har hendelen helt på fullt, men passer alltid på å gi mindre gass med en gang den sviver rundt. Mener å huske også at denne var plombert med streng fra fabrikk, og det var for at ingen skulle falle for fristelsen til å gi Sabben mer en den skulle ha. Var den brutt, ja så ingen garanti. Er vel ikke så aktuellt lengre, regner med at de fleste Sabber i kategori H og G ikke har noen fabrikk garanti lengre Hvordan det er på de 2 sylindrede Sabbene er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Hei, Når du stiller på drivstoff mengda, stiller du på ein utvendig skrue eller ein innvendig. Vi har 2H og 2G samt ein 5-9. Vi har ikkje hatt problem med nokre av motorane. Vi hadde ei stund ein G. Samme med den, ikkje noko tull. 2J har vi vert med ein gong, men H modellen har eg berre lest om og sett bilder og film av. Korleis er den? Lettstarta? fart, turtall, forbruk, oljesystem, gonge?? Takk for svar! Redigert 20.Oktober.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Tut Når du stiller på drivstoff mengda, stiller du på ein utvendig skrue eller ein innvendig. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TokkTokk Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Svar til mr Diesel. Min SABB 6 HK H modell. Ka skal eg si. mener den har 30mm kortere slaglengde en G 8 eller 10 HK, det var visst også forsøkt å skru den opp til 8 HK. Grunnet kortere slaglengde, har de alltid vært tregere å starte enn G modellen. Har oljefilter brakett som er festet på ene topp mutteren, bruker oljefilter fra Biltema (Opel Kadett 1975) funker fint. Oljepumpen ligger bak svinghjulet, tror det var mest vanlig med Dynastart hvis du skulle ha el start. Freste ventilseter i fjor, har nå god komp. Sylinderforing ble skiftet for ca 10 år siden. Den er avhengig av sigarett om våren og høsten. Forkammer innsatsen og stempel er visst også forskjellig. Ellers, så er vel turtall og oppførsel som G, kanskje litt kjappere gange. Skal prøve å få lagt inn noen bilder. Okay? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Hei, Ja, både 2H og H har 90mmX 90mm boring og slaglengde. Korleis er oljesystemet, det er interesangt. Vi kjøpte nettop ein G modell. Den er heilt topp, og er ganske lik H modellen. Men har plaske smurning. Enkelt og godt. H modelen har oljetrykk system, det er også enkelt og godt. Men korleis det ser ut veit eg ikkje. Det blir spennande.... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.