Jump to content

justere brennoljepumpe sabb g

mikmak

Recommended Posts

Hej alle.

Håber der er en der kan hjælpe mig med et problem.

Min Sabb G motor har været skilt ad for at blive renoveret, og nu er jeg ikke sikker på at stilleskruen til dieselpumpen

står som den skal. Er der en måde man kan indstille den på selv.

Den ryger en del når den går for fuld gas, kan det have noget med det at gøre ?

Med venlig hilsen

Michael :smiley:

• 1 år senere...

Hva er det du tuter etter? :lol::lol::lol:

Jeg hadde pumpen ute for overhaling på min 2H, og etter hva jeg kan huske (det er noen år siden) så hadde ikke denne justeringsskruer i det hele tatt! Kun tynne shims mellom motorblokka og selve pumpa, som man skulle bruke til å justere inn pumpa med!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Kva skrue skal du stille på får å justere ned diesel mengda??
.... så hadde ikke denne justeringsskruer i det hele tatt! Kun tynne shims mellom motorblokka og selve pumpa, som man skulle bruke til å justere inn pumpa med!
Men på 2H en er det stillskruar bak på motoren.

:wink: Her tutes og snakkes omhverandre fra hver sin kant! :lol: Dere to snakker om 2 forskjellige ting!!

Index'en er inne på hvordan man stiller timing / innsprøytingstisdpunktet, mens Diesel248 egentlig spør etter å justere dieselmengden (og ikke tidspunktet!) som pumpa skal levere.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Shims mellom pumpe og blokk er for timingstidspungtet, skal normalt aldri gjøres noe med. Stillskruen på pumpen skal justeres slik at den ikke røyker svart ved full gass. Jeg derimot har den stillt slik at den røyker svart når gasshendelen er på fullt. Fordelen er at ved vinterstart får den ekstra mye diesel, da jeg har hendelen helt på fullt, men passer alltid på å gi mindre gass med en gang den sviver rundt. Mener å huske også at denne var plombert med streng fra fabrikk, og det var for at ingen skulle falle for fristelsen til å gi Sabben mer en den skulle ha. Var den brutt, ja så ingen garanti. Er vel ikke så aktuellt lengre, regner med at de fleste Sabber i kategori H og G ikke har noen fabrikk garanti lengre :smiley: Hvordan det er på de 2 sylindrede Sabbene er jeg ikke sikker på.

Hei,

Når du stiller på drivstoff mengda, stiller du på ein utvendig skrue eller ein innvendig.

Vi har 2H og 2G samt ein 5-9.

Vi har ikkje hatt problem med nokre av motorane. Vi hadde ei stund ein G. Samme med den, ikkje noko tull. 2J har vi vert med ein gong, men H modellen har eg berre lest om og sett bilder og film av.

Korleis er den? Lettstarta? fart, turtall, forbruk, oljesystem, gonge??

Takk for svar!

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

• 4 uker senere...

Svar til mr Diesel.

Min SABB 6 HK H modell. Ka skal eg si. mener den har 30mm kortere slaglengde en G 8 eller 10 HK, det var visst også forsøkt å skru den opp til 8 HK.

Grunnet kortere slaglengde, har de alltid vært tregere å starte enn G modellen. Har oljefilter brakett som er festet på ene topp mutteren, bruker oljefilter fra Biltema (Opel Kadett 1975) funker fint. Oljepumpen ligger bak svinghjulet, tror det var mest vanlig med Dynastart hvis du skulle ha el start. Freste ventilseter i fjor, har nå god komp. Sylinderforing ble skiftet for ca 10 år siden. Den er avhengig av sigarett om våren og høsten. Forkammer innsatsen og stempel er visst også forskjellig. Ellers, så er vel turtall og oppførsel som G, kanskje litt kjappere gange.

Skal prøve å få lagt inn noen bilder.

Okay?

Hei,

Ja, både 2H og H har 90mmX 90mm boring og slaglengde.

Korleis er oljesystemet, det er interesangt. Vi kjøpte nettop ein G modell. Den er heilt topp, og er ganske lik H modellen. Men har plaske smurning. Enkelt og godt.

H modelen har oljetrykk system, det er også enkelt og godt. Men korleis det ser ut veit eg ikkje.

Det blir spennande....

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...