Jump to content

Utenbords starter ikke etter opphold i saltvann


Speedygonzales

Recommended Posts

Bak ryggen, vet du hvorfor?

 

Hadde vel ikke noen tro på prosjekte da vel :smiley:

 

Lets go to the very beginning of the cylinder Merc project. Behind Kiekhaefer's back, chief engineer C. D. Strang started development of the inline 6 as secret project. Three 2 cylinder crankshafts were welded together and two 4 cylinder blocks had one cylinder sawed off and were welded together. A six cylinder car distributer was grafted on in place of the magneto and a new motor was born. During development it was always covered or hidden whenever Carl was around. After it had been tested and adjusted, they called Kiekhaefer down to the dock and pulled a blanket off of the prototype. At first Kiekhaefer laughed out loud!! When he was done laughing they convinced him to take it for a test run.....when he returned to the dock he is reputed to have said "It speaks with authority. Build it."

 

The production motor was ready for the 1957 model year.

 

Tror hele historien står i boka om Karl Kiekhaefer "Iron Fist" .

 

Evolusjonen av rekke sekksern:

 

1957 Mark 75 2 7/16" bore X 2 1/8 stroke 59.4 ci "Marathon" AJ carbs 6 individual transfer port covers

1958 Mark 78 2 9/16" bore X 2 1/8 stroke 66 ci "Super Marathon" KA carbs 3 "siamesed" transfer port covers

1960 Merc 800 2 3/4" bore X 2 1/8 stroke 76 ci (no block name) large crank splines KC carbs

1961 Merc 700 Full Gear Shift large crank splines 66ci "Super Marathon"

1961 Merc 850 " 76 ci PowerDome (on back only, no name on side)

1962 Merc 1000 2 7/8" bore X 2 1/3 stroke 89.6 ci "Tiger" First all Black Merc

1966 Merc 1100 2 15/16" bore X 2 1/3 stroke 93.5 ci "Panther"

1968 Merc 1000 2 7/8" bore X 2 1/3 stroke 89.6 ci "Typhoon"

1968 Merc 1250 2 7/8' bore X 2 9/16 stroke 99.8 ci "Typhoon"

1970 Merc 1350 99ci Direct Charge (no block name) cradle type starter mounting

1972 Merc 1400 new bolt pattern (no block name)

1973 Merc 1500

1979,5 Merc 1400 ADI ignition

1984 Effekten målt på propell, ny power trim .

 

1988 The end

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Lars K, Ja dødmannsknapp er en bryter som sitter litt bortgjemt på gass/gearskiftet der fremme.  Har forsøkt å slå den av og på, men fortsatt ingen gnist.  Det snakkes om en sensor som skal beskytte motor mot start da den er opptiltet.  Denne sensoren skal sitte i nærheten av startmotor.  Finner den ikke. Skal være en liten sylindrisk sak med en kvikksølvbryter inni.  Ser også etter sort og gul kabel på CDI uten at jeg finner denne.  Er derfor full av spørsmålstegn.  :confused:

Den mista plutselig all gnist i en situasjon hvor jeg forsøkte å starte motor mens den var litt opptilta.  Motor var etter et par ganger, for deretter å dø fullstendig.

Link to post
Share on other sites

Forsøkt å dra ledningene til dødmannsknappen fra hverandre? 

Hvis det sitter slik kvikksølvbryter for å hindre start,skal vel den kutte strøm til starteren? Og ikke til tenningen?  Jeg har ikke hatt sånn bryter på noen av mine motorer.

Ledningene fra stator går jo til cdiboksen,er vel bare en liten kabelpakke oppunder svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...