Jump to content

Hvor mye drivstoff på tanken?


roesok

Recommended Posts

Tankmåleren nærmet seg nederste strek og jeg fylte derfor på ca 70 l. bensin idag. Tanken skal ta 150 l. og instrumentet viste etter fylling ca 3/4 tank. Etter mine begrep skulle den vist litt over halv tank. Spørsmålet er derfor hvor nøyaktig, og dermed i hvilken grad kan vi stole på tankmålere? Når f.eks. den viser litt over nederste strek, er det da 10 el. 30 liter igjen...? Er det andre måter en kan få en mer korrekt indikasjon på drivstoffnivået på tanken?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Hva med å peile med en pinne? Sett streker på pinnen for full tank og "tom" tank.

Ikke så enkelt når tanken ligger under et dekk bak. På gamle dagers snekker var det vanlig med målepinne, men da lå tanken opp i dagen og det var greit å komme til.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Hvilken fasong har tanken ? Min tank er formet etter skroget på ene siden, og dermed "spiss" i bunn. En måling i min tank ville gitt resultater som du har fått.

Dette er i en Skibsplast 655 og etter det jeg kan se ser tanken ut som en rektangulær kasse.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Normalt ligger det en eller annen form for "kork" som flyter oppå drivstoffet, og tankmålerne i båt normalt måler bare hvilket nivå drivstoffet ligger på i tanken (måler den 1/2 så står det drivstoff opp til halvparten av tankens høyde. Da svert mange tanker er formet etter skroget eller andre innstallasjoner på en av sideflatene så kan du ikke måle anlall liter. Man må rett og slett lær båten å kjenne, eller skru opp mannelokket på tanken / blottlegge tanken dersom du kommer til - for å måle og regne ut hor mye drivstoff du har ved henholdsvis 1/4 dels og 1/ tank.

Slik du beskriver det har tanken din en eller annen skrå falte / innebygget reservetank el.l.

Mvh Fantasy

Link to post

Tanken min har form som et rett prisme med rektangulær bunn.

Har prøvd to ulike faria instrument.

På det ene instrumentet viser nålen full lenge før tanken er full. Ved bruk står den lenge i den possisjonen og faller så relativt raskt ned til min. selv om det er 1/4 tank igjen.

På det andre instrumentet viser nålen aldri full tank, selv om det er fylt så mye at det renner ut luftingen. Nålen blir stående i denne posisjonen en god stund - går så raskt ned til halv tank der den blir stående lenge for så å raskt synke til tom tank. Når nålen viser tom tank her er tanken tom.

Har brukt samme giveren til begge instrumentene.

Når tanken ikke er full svinger også instrumentnålen ganske mye alt etter hvordan båten krenger, hvorfor må det være slik?

Link to post

Det er (minst) 2 forskjellige typer givere. Den rimligste er en vippegiver som kan justeres. Både lengden på den loddrette giverstammen og lengden på vippearmen som er festet i denne kan justeres. Hvis tanken er firkantet med flat bunn kan man få måleren til å vise ganske så nøyaktig mengden på tanken.

Hvis tanken har en annen form, skråstilt bunn e.l. så er det vanskelig å få måleren til å vise nøyaktig ved alle nivåer.

Målerstand øker proposjonalt med giverstand.

 

En annen giver er stavgiveren (stavarmatur) kommer i forskjellig lengder. Den kan ikke justeres og må bestilles etter høyde på tanken.

Normalt er denne dyrere og bli sjeldnere brukt. I hvertfal er er det min erfaring da jeg solgte en del VDO.

 

Et bilde:

 

87836968ca.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Erfaring viser at tankmålerne i båt er mer en indikasjon på hvor mye som er igjen. Stol aldri blindt på de.

De som står i biler er laget etter tankens form og er mer nøyaktig. I båter er tanken en fabrikat, giveren en og måleren en..... Formen på tanken er heller ikke tatt hensyn til når dette blir koblet sammen.

Men for de som så disse britiske bilentusiastene som reiser rundt og tester biler, ja var visst på Lillehammer og hoppet med en liten bil...

Vel der var ihvertfall en test av en stor og dyr bil som kjørte mange mange mil lengre enn hva tankinnhold/tankmåler og teknikerne sa var mulig, så 100% nøyaktig er nok ikke de heller....

Link to post

Har man vippearm føler må man først sjekke at denne er stilt slik at den beveger seg helt fra bunn til topp av tanken, det er svært vanlig at den ikke er justert riktig.

Det kan også være umulig å få det korrekt pga at tanken ikke er stor nok til å gi full "slaglengde" for flottøren.

Justeringen krever at tanken har mannhull slik at man kan se hva som foregår.

Så må man starte med tom tank og fylle mens man noterer seg hva måleren viser etter f.eks. 20-40-60l osv.

Link to post
....Så må man starte med tom tank og fylle mens man noterer seg hva måleren viser etter f.eks. 20-40-60l osv.

Nettopp. :yesnod: Det samme gjorde jeg;

Måleren (instrumentet) viste aldri HELT FULL; Og den er litt treeg; Så jeg gjorde som Ingar nevner: Startet med tom tank, fyllte på 10 liter, ventet litt, noterte meg utslaget, slo på 10 liter til osv.

Ellers gjør jeg som Gudrun: Stoler aldri HELT på visningen, men tar det som en indikasjon.

(Og har alltid med litt reservedrivstoff!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Tror tanken din følger v-bunnen i båten din. Den ligger i senterlinja ikke sant? Hvis du har en ganske ny 655 så er den vel oppgitt til 140 liter. Jeg har gjort meg følgende erfaringer: Måler viser 1/2 = 3/4 reelt og måler viser 1/4 = 1/2 reelt. Det vil si at du faktisk har 1/4 tankvolum i sikkerhetsmargin. Budre holde det :smash:

Link to post
Tror tanken din følger v-bunnen i båten din. Den ligger i senterlinja ikke sant? Hvis du har en ganske ny 655 så er den vel oppgitt til 140 liter. Jeg har gjort meg følgende erfaringer: Måler viser 1/2 = 3/4 reelt og måler viser 1/4 = 1/2 reelt. Det vil si at du faktisk har 1/4 tankvolum i sikkerhetsmargin. Budre holde det :smash:

 

Dette er en -99 mod. Skibsplast 655 men tror tanken er den samme på nyere modeller. Oppgitt til 145 ltr. Tviler på at den følger v-bunnen. Tanken ligger helt bakerst og det ser ut som det er flat dørk under.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
  • 2 år senere...

Fikk du sjekket noe mer opp i tankmåler problemet?

 

Tanken står oppført som 145L ja. Den er rektangulær og skulle være mulig å få noenlunde nøyaktighet ut av måling. Gjorde et grovt mål på HxLxB og kom til 148L (utvendig mål) så da stemmer 145L.

 

Jeg har smartcraft måling som viser forbruk men tankmåler er ikke kalibrert så jeg vet ikke hva som er på tanken annet enn kalkulert full tank minus forbruk.

Når tank viser tom får jeg ca 90-95 liter på. Litt irriterende. Å ha 10-15L "reserve" er OK men ikke 55-60 liter... :rolleyes:

 

Kalibrering av SmartCraft måler er tom-1/4-1/2-3/4-full med bensin og "lagre" hvert mål etterhvert som man fyller på. Lurer på å skru ut giver og se om jeg kan kalibrere den utenfor tank med å skyve på flotøren. Noen som har tanker om det?

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post

Når det gjelder drivstoff og båt er det en regel som gjelder: 1/2 tank = tom tank!. "Folk i båt" tar med seg bil-hodet i båten og lurer fælt på hvorfor ikke måleren viser nøyaktig hvor mye som er igjen i tanken. Som det har kommet frem i denne tråden så skyldes det for det første at tankene sjeldent er flate i bunnen og har rette sider, for det andre er det veldig få båtbyggere som legger noe særlig kroner eller hard tankevirksomhet bak en tankmåler. Hvis du er veldig interessert i større presisjon er det å gjøre som Ingar sier: fylle på og markere på glasset til måleren. Et tips som kanskje er verdt å ta med seg nå som mange legger båten sin i boblehavn er å fylle tanken helt full slik at ikke tankgiveren står å "gnager" på samme sted hele vinteren. Det er mange som ødelegger giveren sin i ganske nye båter uten å skjønne hva som har skjedd.

Senior-du er min helt!

Link to post
Det er mange som ødelegger giveren sin i ganske nye båter uten å skjønne hva som har skjedd.

Kan du forklare dette? Hvordan ødelegger en giveren, om sommeren, om vinteren, om det er mye eller lite drivstoff på tanken? Det med "gnaging" kunne du vel forklare litt mer i detalj? Og hvordan skulle dette være spesielt for eiere av nyere båter???? :diving:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Kan du forklare dette? Hvordan ødelegger en giveren, om sommeren, om vinteren, om det er mye eller lite drivstoff på tanken?

 

Ok, skal forsøke: Når båten ligger stille i lange perioder (derfor nevner jeg boblehavn), ligger giveren og "gnager" på det samme stedet på spolen i en lang periode (hele vinteren med små bevegelser). Hvis du fyller tanken helt full står giveren stille i toppen på tanken. Når jeg nevner nye båter så er det ikke fordi de er spesielt utsatt men fordi det er ganske overraskende for de som eier nye båter at giveren tar kvelden etter noen få sesonger i boblehavn, På eldre båter er nok forståelsen for at en tankgiver slutter å fungere litt større, selv om årsaken kan være den samme.

Senior-du er min helt!

Link to post
Når det gjelder drivstoff og båt er det en regel som gjelder: 1/2 tank = tom tank!.

 

Må bare si meg enig i dette. Jeg får en litt sånn urolig følelse i magen om tankmåleren tipper under halv tank uten at jeg har fått fylt. Med kvart tank eller mindre og litt sjøgang er faren overhengende for at pumpa suger luft og motoren stopper! Faren for å virvle opp grums i tanken øker også med minkende mengde drivstoff i tanken, det kan også medføre motorstopp på grunn av tette filtre. Og dette er ikke en situasjon jeg ønsker å utsette meg selv for!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ok, skal forsøke: Når båten ligger stille i lange perioder (derfor nevner jeg boblehavn), ligger giveren og "gnager" på det samme stedet på spolen i en lang periode (hele vinteren med små bevegelser). Hvis du fyller tanken helt full står giveren stille i toppen på tanken.

 

Hvorfor giveren skulle holde seg mer i ro med full en halvfull tank, fatter jeg ikke. Kommer det bølger inn i havnen, beveger vel båten seg like mye enten tanken er full eller halvfull? Og hvilken giver er det som "gnager" på en spole er det du snakker?

 

De tankgiverne jeg vet om er konstruert etter to prinsipper. Det ene er en mekanisk flottør som gir et elektrisk signal til et instrument vha. et potensiometer. Det andre er en flottør med en innebygget magnet som beveger seg oppover og nedover en stang med reedreleer som så gir signal til instrumentet.

 

Så hvorfor noen av disse giverne skulle kunne "gnage" på et sted i en ikkeforekommende spole, og spesielt med halv tank, vil jeg gjerne ha en forklaring på. Vet du hva du snakker om?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Poenget er vel at når flottøren ligger presset mot toppen av tanken, ja da blir det ingen bevegelse. Spolen det er snakk om her befinner seg inne i potmeteret. Jeg har opplevd et par ganger i bil at disse viklingene har blitt slitt av. I båten deriot har jeg den andre typen med magnet og reed releer, så der slites ingenting...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...