roesok Startet 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2007 Tankmåleren nærmet seg nederste strek og jeg fylte derfor på ca 70 l. bensin idag. Tanken skal ta 150 l. og instrumentet viste etter fylling ca 3/4 tank. Etter mine begrep skulle den vist litt over halv tank. Spørsmålet er derfor hvor nøyaktig, og dermed i hvilken grad kan vi stole på tankmålere? Når f.eks. den viser litt over nederste strek, er det da 10 el. 30 liter igjen...? Er det andre måter en kan få en mer korrekt indikasjon på drivstoffnivået på tanken? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
NovaMalin Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Hva med å peile med en pinne? Sett streker på pinnen for full tank og "tom" tank. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
roesok Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Hva med å peile med en pinne? Sett streker på pinnen for full tank og "tom" tank. Ikke så enkelt når tanken ligger under et dekk bak. På gamle dagers snekker var det vanlig med målepinne, men da lå tanken opp i dagen og det var greit å komme til. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Avsluttet2 Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Har forsåvidt samme problem med min faria tankmåler. Men etter en tids bruk har jeg blitt kjent med den og utifra erfaring har jeg sånn noenlunde kontroll. Men skjønner ikke at det skal være slik - det er jo ikke slik på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Hvilken fasong har tanken ? Min tank er formet etter skroget på ene siden, og dermed "spiss" i bunn. En måling i min tank ville gitt resultater som du har fått. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Hvilken fasong har tanken ? Min tank er formet etter skroget på ene siden, og dermed "spiss" i bunn. En måling i min tank ville gitt resultater som du har fått. Dette er i en Skibsplast 655 og etter det jeg kan se ser tanken ut som en rektangulær kasse. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Fantasy Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Normalt ligger det en eller annen form for "kork" som flyter oppå drivstoffet, og tankmålerne i båt normalt måler bare hvilket nivå drivstoffet ligger på i tanken (måler den 1/2 så står det drivstoff opp til halvparten av tankens høyde. Da svert mange tanker er formet etter skroget eller andre innstallasjoner på en av sideflatene så kan du ikke måle anlall liter. Man må rett og slett lær båten å kjenne, eller skru opp mannelokket på tanken / blottlegge tanken dersom du kommer til - for å måle og regne ut hor mye drivstoff du har ved henholdsvis 1/4 dels og 1/ tank. Slik du beskriver det har tanken din en eller annen skrå falte / innebygget reservetank el.l. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Avsluttet2 Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Tanken min har form som et rett prisme med rektangulær bunn. Har prøvd to ulike faria instrument. På det ene instrumentet viser nålen full lenge før tanken er full. Ved bruk står den lenge i den possisjonen og faller så relativt raskt ned til min. selv om det er 1/4 tank igjen. På det andre instrumentet viser nålen aldri full tank, selv om det er fylt så mye at det renner ut luftingen. Nålen blir stående i denne posisjonen en god stund - går så raskt ned til halv tank der den blir stående lenge for så å raskt synke til tom tank. Når nålen viser tom tank her er tanken tom. Har brukt samme giveren til begge instrumentene. Når tanken ikke er full svinger også instrumentnålen ganske mye alt etter hvordan båten krenger, hvorfor må det være slik? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 (redigert) Det er (minst) 2 forskjellige typer givere. Den rimligste er en vippegiver som kan justeres. Både lengden på den loddrette giverstammen og lengden på vippearmen som er festet i denne kan justeres. Hvis tanken er firkantet med flat bunn kan man få måleren til å vise ganske så nøyaktig mengden på tanken. Hvis tanken har en annen form, skråstilt bunn e.l. så er det vanskelig å få måleren til å vise nøyaktig ved alle nivåer. Målerstand øker proposjonalt med giverstand. En annen giver er stavgiveren (stavarmatur) kommer i forskjellig lengder. Den kan ikke justeres og må bestilles etter høyde på tanken. Normalt er denne dyrere og bli sjeldnere brukt. I hvertfal er er det min erfaring da jeg solgte en del VDO. Et bilde: Redigert 19.Mai.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Erfaring viser at tankmålerne i båt er mer en indikasjon på hvor mye som er igjen. Stol aldri blindt på de. De som står i biler er laget etter tankens form og er mer nøyaktig. I båter er tanken en fabrikat, giveren en og måleren en..... Formen på tanken er heller ikke tatt hensyn til når dette blir koblet sammen. Men for de som så disse britiske bilentusiastene som reiser rundt og tester biler, ja var visst på Lillehammer og hoppet med en liten bil... Vel der var ihvertfall en test av en stor og dyr bil som kjørte mange mange mil lengre enn hva tankinnhold/tankmåler og teknikerne sa var mulig, så 100% nøyaktig er nok ikke de heller.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 (redigert) Jeg åpner bare en av lukene på akterdekk og ser nøyaktig hvor my det er på tankene. Kjekt med plasttanker. Redigert 19.Mai.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Merkelig at det er mere populært med vippegivere, når stavgiverne er så mye mere robuste.. Har Faria instrument i båten min og ble skuffet når jeg så at de bare hadde vippegivere. Men... Fikk til å bruke en Stavgiver. Heldigvis. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ingar Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Har man vippearm føler må man først sjekke at denne er stilt slik at den beveger seg helt fra bunn til topp av tanken, det er svært vanlig at den ikke er justert riktig. Det kan også være umulig å få det korrekt pga at tanken ikke er stor nok til å gi full "slaglengde" for flottøren. Justeringen krever at tanken har mannhull slik at man kan se hva som foregår. Så må man starte med tom tank og fylle mens man noterer seg hva måleren viser etter f.eks. 20-40-60l osv. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 synes det er greit at en har litt mer på tanken en måleren viser. Sikkerhetsmargin Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Marwin Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 ....Så må man starte med tom tank og fylle mens man noterer seg hva måleren viser etter f.eks. 20-40-60l osv. Nettopp. Det samme gjorde jeg; Måleren (instrumentet) viste aldri HELT FULL; Og den er litt treeg; Så jeg gjorde som Ingar nevner: Startet med tom tank, fyllte på 10 liter, ventet litt, noterte meg utslaget, slo på 10 liter til osv. Ellers gjør jeg som Gudrun: Stoler aldri HELT på visningen, men tar det som en indikasjon. (Og har alltid med litt reservedrivstoff!!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
M/B Shanty Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Min tankmåler klarer ikke å vise mer nøyaktig enn 5 soner/nivåer(ca. hver 20 % eller hver 18 grad). Var usikker på om den fungerte, så jeg målte den da jeg rengjorde tanken. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Lme Svart 19.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Tror tanken din følger v-bunnen i båten din. Den ligger i senterlinja ikke sant? Hvis du har en ganske ny 655 så er den vel oppgitt til 140 liter. Jeg har gjort meg følgende erfaringer: Måler viser 1/2 = 3/4 reelt og måler viser 1/4 = 1/2 reelt. Det vil si at du faktisk har 1/4 tankvolum i sikkerhetsmargin. Budre holde det Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 19.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2007 Tror tanken din følger v-bunnen i båten din. Den ligger i senterlinja ikke sant? Hvis du har en ganske ny 655 så er den vel oppgitt til 140 liter. Jeg har gjort meg følgende erfaringer: Måler viser 1/2 = 3/4 reelt og måler viser 1/4 = 1/2 reelt. Det vil si at du faktisk har 1/4 tankvolum i sikkerhetsmargin. Budre holde det Dette er en -99 mod. Skibsplast 655 men tror tanken er den samme på nyere modeller. Oppgitt til 145 ltr. Tviler på at den følger v-bunnen. Tanken ligger helt bakerst og det ser ut som det er flat dørk under. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Å i sava Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Fikk du sjekket noe mer opp i tankmåler problemet? Tanken står oppført som 145L ja. Den er rektangulær og skulle være mulig å få noenlunde nøyaktighet ut av måling. Gjorde et grovt mål på HxLxB og kom til 148L (utvendig mål) så da stemmer 145L. Jeg har smartcraft måling som viser forbruk men tankmåler er ikke kalibrert så jeg vet ikke hva som er på tanken annet enn kalkulert full tank minus forbruk. Når tank viser tom får jeg ca 90-95 liter på. Litt irriterende. Å ha 10-15L "reserve" er OK men ikke 55-60 liter... Kalibrering av SmartCraft måler er tom-1/4-1/2-3/4-full med bensin og "lagre" hvert mål etterhvert som man fyller på. Lurer på å skru ut giver og se om jeg kan kalibrere den utenfor tank med å skyve på flotøren. Noen som har tanker om det? Redigert 27.November.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Når det gjelder drivstoff og båt er det en regel som gjelder: 1/2 tank = tom tank!. "Folk i båt" tar med seg bil-hodet i båten og lurer fælt på hvorfor ikke måleren viser nøyaktig hvor mye som er igjen i tanken. Som det har kommet frem i denne tråden så skyldes det for det første at tankene sjeldent er flate i bunnen og har rette sider, for det andre er det veldig få båtbyggere som legger noe særlig kroner eller hard tankevirksomhet bak en tankmåler. Hvis du er veldig interessert i større presisjon er det å gjøre som Ingar sier: fylle på og markere på glasset til måleren. Et tips som kanskje er verdt å ta med seg nå som mange legger båten sin i boblehavn er å fylle tanken helt full slik at ikke tankgiveren står å "gnager" på samme sted hele vinteren. Det er mange som ødelegger giveren sin i ganske nye båter uten å skjønne hva som har skjedd. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Det er mange som ødelegger giveren sin i ganske nye båter uten å skjønne hva som har skjedd. Kan du forklare dette? Hvordan ødelegger en giveren, om sommeren, om vinteren, om det er mye eller lite drivstoff på tanken? Det med "gnaging" kunne du vel forklare litt mer i detalj? Og hvordan skulle dette være spesielt for eiere av nyere båter???? Lars H. Redigert 27.November.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Kan du forklare dette? Hvordan ødelegger en giveren, om sommeren, om vinteren, om det er mye eller lite drivstoff på tanken? Ok, skal forsøke: Når båten ligger stille i lange perioder (derfor nevner jeg boblehavn), ligger giveren og "gnager" på det samme stedet på spolen i en lang periode (hele vinteren med små bevegelser). Hvis du fyller tanken helt full står giveren stille i toppen på tanken. Når jeg nevner nye båter så er det ikke fordi de er spesielt utsatt men fordi det er ganske overraskende for de som eier nye båter at giveren tar kvelden etter noen få sesonger i boblehavn, På eldre båter er nok forståelsen for at en tankgiver slutter å fungere litt større, selv om årsaken kan være den samme. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Når det gjelder drivstoff og båt er det en regel som gjelder: 1/2 tank = tom tank!. Må bare si meg enig i dette. Jeg får en litt sånn urolig følelse i magen om tankmåleren tipper under halv tank uten at jeg har fått fylt. Med kvart tank eller mindre og litt sjøgang er faren overhengende for at pumpa suger luft og motoren stopper! Faren for å virvle opp grums i tanken øker også med minkende mengde drivstoff i tanken, det kan også medføre motorstopp på grunn av tette filtre. Og dette er ikke en situasjon jeg ønsker å utsette meg selv for! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ok, skal forsøke: Når båten ligger stille i lange perioder (derfor nevner jeg boblehavn), ligger giveren og "gnager" på det samme stedet på spolen i en lang periode (hele vinteren med små bevegelser). Hvis du fyller tanken helt full står giveren stille i toppen på tanken. Hvorfor giveren skulle holde seg mer i ro med full en halvfull tank, fatter jeg ikke. Kommer det bølger inn i havnen, beveger vel båten seg like mye enten tanken er full eller halvfull? Og hvilken giver er det som "gnager" på en spole er det du snakker? De tankgiverne jeg vet om er konstruert etter to prinsipper. Det ene er en mekanisk flottør som gir et elektrisk signal til et instrument vha. et potensiometer. Det andre er en flottør med en innebygget magnet som beveger seg oppover og nedover en stang med reedreleer som så gir signal til instrumentet. Så hvorfor noen av disse giverne skulle kunne "gnage" på et sted i en ikkeforekommende spole, og spesielt med halv tank, vil jeg gjerne ha en forklaring på. Vet du hva du snakker om? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Poenget er vel at når flottøren ligger presset mot toppen av tanken, ja da blir det ingen bevegelse. Spolen det er snakk om her befinner seg inne i potmeteret. Jeg har opplevd et par ganger i bil at disse viklingene har blitt slitt av. I båten deriot har jeg den andre typen med magnet og reed releer, så der slites ingenting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.