Jump to content

Hva trengs for å gjøre 40hk Yamaha til 50hk?


Lars Hansen

Recommended Posts

Tror det ligger en link til Yamaha sin online delekatalog i dokumentarkivet, du kan sammenligne de 2 modellene der.

 

Ellers går det det stort sett på forgassere og reed ventiler.

På små motorer ( opp til 15hk )kan det være innsatt ei plombe i innsuget + gjerne en sperre på gasspådraget.

 

MEN det kan også være større inngrep som skal til, et lite hint er turtallet som max effekt er oppgitt til, er dette forskjellig, tyder det på indre forskjeller.

Snakker da om:

  • Forskjellig porting ( samme grunnblokk, men med annen maskinering )
  • Annen eksos tuner.
  • Andre stempler.
  • Ekstra porter i sylinder ( med matchende slotter/hull i stempel ), herunder finger porter .
  • Annen topp ( samme støp, men men annen maskinering for å gi mere kompresjon ), kan også ha annen fasong på forbrenning kammer .

Kommer sikker et mere utfyllende svar ifra ekspertene senere .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

3 nye forgassere (62X00) og en ny original eksostuner. Med effekttopp, megaphonetuner og karbonreeds kan du få 55-57 hk i bestefall hvis motoren ellers er i god stand...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

17" er det største. Poenget er med "kun" GH 11 å dytte på, vil du overgå max WOT selv med "bare" 40hk. Vil anbefale deg å¨få tak i en PowerTech semicleaver, den vil nok ruske i hårsveisen din.... - og en propellås, selvsagt.... :wink: Dette vil falle rimligere og enklere enn blokkutrøsk og forgasserbytte.... Ligger en på finn nå....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Ehhh, hva er WOT og fiber reeds?

 

WOT = Wide open throttle .

 

På alle ( vel nesten alle ) 2-taktere sitter det reed ventiler inne i innsuget på motoren, disse har som jobb å hindre bensin/luft blandingen å forsvinne ut igjennom forgasseren ( enveis ventil ).

Link til Howstuffworks.com, forklaring av virkemåte.

 

De fleste reed ventiler er laget av tynne stål plater, disse kan byttes ut med "plater" av glassfiber, plast, eller carbon fiber .

 

Ved høyt turtall "kan" ventilen ryke, vil da somregel gå videre inn i motoren, "kan" gjøre stor skade, en ventil av plast eller fiber vil ikke gjøre så stor skade.

 

Er IKKE et problem på en standard motor som jobber innen anbefalt turtallsområde.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Da burde det bli fart i GH11`n da...

 

fort&gæli anslag:

med 20hk er den oppgitt til 28 knop,en dobling av effekten gir en teoretisk økning i fart på 50% ,dvs rundt 42 knop.... høres spennende ut ja :cool:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Men har ikke larhans dobbelt effekt av dette da? Han har jo en 40 hk. som han gjerne vil ha enda mer utav....hva er forskjellen i fart på 40 til 50 (55-57)HK som er muligheten med kjøp av en hel masse duppedingser?

 

Hva med å selge 40 hk. og kjøpe en 50/60 hk istedet...vil vel anta at duppedingsene koster, og hvordan er dette i forhold til prisforskjellen på motorene?

 

Men for all del....ser jo klart at dere har total kunnskap om påhengere, men sent på natten måtte jeg bare lese om dette også..og selvfølgelig måtte jeg komme med kommentar også! :lol:

 

GH11 med 57hk. høres bare så altfor mye ut....vil ikke det også bare se litt "dumt" ut, eller er det bare kult?

 

 

* hilsen en som vurderer 4 eller 6 hk. påhengs til 31 fot og 3,5 tonn! * :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Forsto det sånn at han ikke hadde prøvd den med 40hk enda,mulig jeg misforsto.

 

ifølge regelen over,så vil en økning fra 40 til 50hk være en økning i effekt på 20% - som da gir en fartsøkning på 10% (Fortsatt i teorien,men har sett at denne tommelfingerregelen stemmer ganske bra i mange tilfeller)

 

På en større båt så hadde det sikkert hatt mer for seg å bytte til større motor, men med en såpass liten båt er det greit å ikke ha altfor mye vekt hengende bakpå dersom man kan slippe.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er en helt vanlig feil å tenke at 10 utgjør 20% av 50 så derfor er effektøkningen 20%! :yesnod:

 

Jeg vet det etter å ha drillet nogle ungdommer i prosentregning! De skjønte det da jeg tok dem med på SALG i butikken, du verden så mye matte som kan læres i dagliglivet og utenfor et undervisningsrom!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det har du nok rett i

Blir liksom litt mer interessant når man ser hva det kan brukes til...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Forutsatt et propellbytte til PT; (Ballistic er bare å glemme, kun i 15" og altfor lettdrevet til denne båten) 16" semicleaver som har geometri som andres 17" vil på denne motoren med 1,85 i utveksling gi 38,3 knop/5500 o/min (Maks) korrigert med 8% slipp. Ved 5800 vil det bli 40,3 knop... Altså 1 knop pr. 150 o/min i økning, teoretisk. Dette fordrer i midlertid en bra propell som tåler uttrim. Alu er her ikke tema. I klokeboken er forskjell i ytelsen mellom 40 og 50 698cc definert til 350 o/min med samme spesielle testpropell YB-1611 (Ikke i salg) - Altså 2,3 knop - teoretisk. Får man i midlertid 5500 o/min eller mer med 40 hk er det ingen vits å endre til 50 - og hvertfall ikke til Hydrotec utstyr. Da måtte man i så fall kutte turtallsperre og dét tror jeg hadde blitt kortvarig moro... motoren er tross alt en ´91.... - Start med propell.....

 

Edit; For ordens skyld, alle tall er teoretiske.... - Husk hjelm....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...