Lars Hansen Startet 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2007 Hei! Jeg har en 91mod 3-sylindret 40hk Yamaha. Dette er den samme motoren som 50hk. Det jeg lurer på, er hva som skal til for å gjøre denne til 50hk? Har også hørt via en kamerat at det er et firma som selger "trimsett" til 50hk, som gjør den til 60hk! Noen som kjenner til dette? Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Tror det ligger en link til Yamaha sin online delekatalog i dokumentarkivet, du kan sammenligne de 2 modellene der. Ellers går det det stort sett på forgassere og reed ventiler. På små motorer ( opp til 15hk )kan det være innsatt ei plombe i innsuget + gjerne en sperre på gasspådraget. MEN det kan også være større inngrep som skal til, et lite hint er turtallet som max effekt er oppgitt til, er dette forskjellig, tyder det på indre forskjeller. Snakker da om: Forskjellig porting ( samme grunnblokk, men med annen maskinering ) Annen eksos tuner. Andre stempler. Ekstra porter i sylinder ( med matchende slotter/hull i stempel ), herunder finger porter . Annen topp ( samme støp, men men annen maskinering for å gi mere kompresjon ), kan også ha annen fasong på forbrenning kammer . Kommer sikker et mere utfyllende svar ifra ekspertene senere . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Antar Rago63 vet hva som må til for å bygge om fra 40 til 50. Disse gutta har trimdeler til Yamaha: http://www.yamaha-rebuild.com/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Hansen Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Disse gutta har trimdeler til Yamaha: http://www.yamaha-rebuild.com/ Ut fra jeg kan forstå fra siden deres, er ihvertfall grunnmotorene til 40 og 50 like. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Jada, samme 698cc blokk. Finnes også en 50hk som er basert på 60/70hk blokka. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 3 nye forgassere (62X00) og en ny original eksostuner. Med effekttopp, megaphonetuner og karbonreeds kan du få 55-57 hk i bestefall hvis motoren ellers er i god stand... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars Hansen Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 3 nye forgassere (62X00) og en ny original eksostuner. Med effekttopp, megaphonetuner og karbonreeds kan du få 55-57 hk i bestefall hvis motoren ellers er i god stand... Da burde det bli fart i GH11`n da... Noen aning om hvor dette er best å bestille? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Du burde vel starte med en tilpasset propell, 16" eller 17" stål...... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars Hansen Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Ja, det har du selvfølgelig rett i, men det skader vel ikke med 50 istedenfor 40hk eller Problemet med stålpropeller er at de er et yndet objekt for tjuvraddene... Er det 18" som er største standardpropellen til 40/50hk? Noen som vet om bra nettsteder som selger propeller? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 17" er det største. Poenget er med "kun" GH 11 å dytte på, vil du overgå max WOT selv med "bare" 40hk. Vil anbefale deg å¨få tak i en PowerTech semicleaver, den vil nok ruske i hårsveisen din.... - og en propellås, selvsagt.... Dette vil falle rimligere og enklere enn blokkutrøsk og forgasserbytte.... Ligger en på finn nå.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Droll Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 17" er det største. Poenget er med "kun" GH 11 å dytte på, vil du overgå max WOT selv med "bare" 40hk. Kunne kanskje vært en god investering med fiber reeds, spesielt hvis en kommer til å ligge over max WOT........ Fiber er lettere å tygge ( les billigere ) for motoren . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lars Hansen Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Ehhh, hva er WOT og fiber reeds? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Ehhh, hva er WOT og fiber reeds? WOT = Wide open throttle . På alle ( vel nesten alle ) 2-taktere sitter det reed ventiler inne i innsuget på motoren, disse har som jobb å hindre bensin/luft blandingen å forsvinne ut igjennom forgasseren ( enveis ventil ). Link til Howstuffworks.com, forklaring av virkemåte. De fleste reed ventiler er laget av tynne stål plater, disse kan byttes ut med "plater" av glassfiber, plast, eller carbon fiber . Ved høyt turtall "kan" ventilen ryke, vil da somregel gå videre inn i motoren, "kan" gjøre stor skade, en ventil av plast eller fiber vil ikke gjøre så stor skade. Er IKKE et problem på en standard motor som jobber innen anbefalt turtallsområde. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Da burde det bli fart i GH11`n da... fort&gæli anslag: med 20hk er den oppgitt til 28 knop,en dobling av effekten gir en teoretisk økning i fart på 50% ,dvs rundt 42 knop.... høres spennende ut ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
vikers Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Men har ikke larhans dobbelt effekt av dette da? Han har jo en 40 hk. som han gjerne vil ha enda mer utav....hva er forskjellen i fart på 40 til 50 (55-57)HK som er muligheten med kjøp av en hel masse duppedingser? Hva med å selge 40 hk. og kjøpe en 50/60 hk istedet...vil vel anta at duppedingsene koster, og hvordan er dette i forhold til prisforskjellen på motorene? Men for all del....ser jo klart at dere har total kunnskap om påhengere, men sent på natten måtte jeg bare lese om dette også..og selvfølgelig måtte jeg komme med kommentar også! GH11 med 57hk. høres bare så altfor mye ut....vil ikke det også bare se litt "dumt" ut, eller er det bare kult? * hilsen en som vurderer 4 eller 6 hk. påhengs til 31 fot og 3,5 tonn! * Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
ivar Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Forsto det sånn at han ikke hadde prøvd den med 40hk enda,mulig jeg misforsto. ifølge regelen over,så vil en økning fra 40 til 50hk være en økning i effekt på 20% - som da gir en fartsøkning på 10% (Fortsatt i teorien,men har sett at denne tommelfingerregelen stemmer ganske bra i mange tilfeller) På en større båt så hadde det sikkert hatt mer for seg å bytte til større motor, men med en såpass liten båt er det greit å ikke ha altfor mye vekt hengende bakpå dersom man kan slippe. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 ifølge regelen over,så vil en økning fra 40 til 50hk være en økning i effekt på 20% - som ..... Eller endog 25 %? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 he he, får skylde på at det var sent... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Det er en helt vanlig feil å tenke at 10 utgjør 20% av 50 så derfor er effektøkningen 20%! Jeg vet det etter å ha drillet nogle ungdommer i prosentregning! De skjønte det da jeg tok dem med på SALG i butikken, du verden så mye matte som kan læres i dagliglivet og utenfor et undervisningsrom! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Det har du nok rett i Blir liksom litt mer interessant når man ser hva det kan brukes til... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) Forutsatt et propellbytte til PT; (Ballistic er bare å glemme, kun i 15" og altfor lettdrevet til denne båten) 16" semicleaver som har geometri som andres 17" vil på denne motoren med 1,85 i utveksling gi 38,3 knop/5500 o/min (Maks) korrigert med 8% slipp. Ved 5800 vil det bli 40,3 knop... Altså 1 knop pr. 150 o/min i økning, teoretisk. Dette fordrer i midlertid en bra propell som tåler uttrim. Alu er her ikke tema. I klokeboken er forskjell i ytelsen mellom 40 og 50 698cc definert til 350 o/min med samme spesielle testpropell YB-1611 (Ikke i salg) - Altså 2,3 knop - teoretisk. Får man i midlertid 5500 o/min eller mer med 40 hk er det ingen vits å endre til 50 - og hvertfall ikke til Hydrotec utstyr. Da måtte man i så fall kutte turtallsperre og dét tror jeg hadde blitt kortvarig moro... motoren er tross alt en ´91.... - Start med propell..... Edit; For ordens skyld, alle tall er teoretiske.... - Husk hjelm.... Redigert 22.Mai.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Fiber er lettere å tygge ( les billigere ) for motoren .Arne Kjetil - Dessuten har jeg hørt at fiber skal være sunn kost.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Dyttekraft...... - enda mer dyttekraft.... 60knop på en 36-foter..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars Hansen Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Har fortsatt ikke fått meg noen propell jeg, noen som vet om gode nettbutikker "over there", nå som dollarkursen er gunstig? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 http://www.deltaprop.com/shopdisplaycategories.asp Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.