Jump to content

propell tresfjord 28

bert

Recommended Posts

Hei

Diameter på propellen måler du enkelt ved å måle avstanden fra senter til tuppen av en av vingene, og gange med to.

På Amica, samme båt, samme motor, har vi 18 x 12, hvis jeg ikke husker helt feil. Burde vel egentlig hatt 18 X 14, det ville gitt et mer behagelig marsjturtall. Husker ikke helt utvekslingen på giret, men tror det er 2,5 eller 3, så det blir litt forskjellig fra din båt.

Vi gjør vel også ca 9 knop på 3200 o/min, og 10, 5 på 3600 o/min.

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Dette har vært diskutert før hva gjelder propell og turtall på Tresfjord og 4.108.

Har vurdert om jeg har rett propell tidligere, og etter første tur iår med nytt trimplan er det mer aktuelt enn noensinne. Ved mellom 2500 og 3000 omdr får vi etter enstund en hyle eller gvinelyd ved propell/aksling. Propellen er noe slitt med antydning til tæring i kanten. dette er hva jeg så før den ble satt på vannet uten å ta av propellmutteren for å få bekreftet vridning som skal stå under propellmutter:

-RADICE lega MILLE-B

-6 79 E13 RH (type E13 og Høyregående)

-Diameter 45 cm = 17"

Turtall jeg oppnår er mellom 3800-3900 ved kjøring og da er ikke støynivå behagelig, derfor går vi stort sett på mellom 2000 og 2200 omdr og da gjør den ca 5,5-6 knop.

Spørsmålet er hva som skal gjøres.

Større omkrets på propell, eller vridning?

Vridningen vet jeg ikke, men hva har dere andre med samme båt/motor?

Hei Brage

Under propellmutteren din står det 13, vi har en helt lik propell liggende. Den fulgte med båten som reserve, er antagelig tatt av pga tæring. Det er da sannsynligvis dette som er orginalpropellen på disse båtene. De har da en vridning på 13 tommer.

Propellen som står på Amica nå er av samme fabrikat, men av type 10 85 E12

Denne har mindre stigning og noe mindre bladareal enn orginalen.

Begge disse propellene har diameter 45-46 cm, som tilsvarer 18 tommer. Sjekket på en gammel tommestokk nå nettopp.

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Høres lite sannsynlig ut for meg, men jeg vet neppe mer om dette enn det du gjør. Vet ikke hvor mye en tomme fra eller til på diameteren utgjør på turtallet, men det at din propell er en tomme midre enn vår, høres sannsynlig ut i forhold til det turtallet vi oppnår.

Men for å forsøke å komme litt videre på Bert's problem. I min synsing her, forutsetter jeg at 3200 o / 9 knop er maks.

For det første, hvorfor skal du bytte propell? Det høres for meg ikke ut som om du behøver å bytte propell pga størrelse, stigning og turtall på motor. Det høres derimot ut som du har et meget behagelig turtall på marsjfart. Tipper på 2200 - 2400 o/min og 7 knop.

Må du bytte pga tæring, ville jeg byttet til lik, eller maks en tomme lettere propell. Hør om du får låne en 17 X 10, og se om den er lik den du har.

Mvh Emil

Jeg ville, hvis det er praktisk mulig, bedt forhandler om å skaffe en propell lik den som står på båten.

Men merk at dette er kun synsing fra min side, og det rådet du har fått om å kjøpe en 17 X 10 er ganske sikkert kommet fra mer kvalifisert hold.

Det er vel også en relativt stor mulighet for at den propellen du har er nettop 17 X 10. Du sier at den er så tæret at du ikke kan lese noe på den. Har du tatt av mutteren å sett under der? Der skal som Brage sier tallet for stigningen stå.

Mvh Emil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...