bert Startet 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2007 Hei, skal bytte propell.fått beskjed om å bruke 17" 10" . Det er 4108 med org gear 1,8:1. håper på og få høre noen synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Hvilken propell har du nå, og hvilken fart/turtall oppnår du? Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Vet ikke klarer ikke lese det, klarer 9knop etter gps med 3200o\min. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 (redigert) Hei Diameter på propellen måler du enkelt ved å måle avstanden fra senter til tuppen av en av vingene, og gange med to. På Amica, samme båt, samme motor, har vi 18 x 12, hvis jeg ikke husker helt feil. Burde vel egentlig hatt 18 X 14, det ville gitt et mer behagelig marsjturtall. Husker ikke helt utvekslingen på giret, men tror det er 2,5 eller 3, så det blir litt forskjellig fra din båt. Vi gjør vel også ca 9 knop på 3200 o/min, og 10, 5 på 3600 o/min. Mvh Emil Redigert 20.Mai.2007 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Dette har vært diskutert før hva gjelder propell og turtall på Tresfjord og 4.108. Har vurdert om jeg har rett propell tidligere, og etter første tur iår med nytt trimplan er det mer aktuelt enn noensinne. Ved mellom 2500 og 3000 omdr får vi etter enstund en hyle eller gvinelyd ved propell/aksling. Propellen er noe slitt med antydning til tæring i kanten. dette er hva jeg så før den ble satt på vannet uten å ta av propellmutteren for å få bekreftet vridning som skal stå under propellmutter: -RADICE lega MILLE-B -6 79 E13 RH (type E13 og Høyregående) -Diameter 45 cm = 17" Turtall jeg oppnår er mellom 3800-3900 ved kjøring og da er ikke støynivå behagelig, derfor går vi stort sett på mellom 2000 og 2200 omdr og da gjør den ca 5,5-6 knop. Spørsmålet er hva som skal gjøres. Større omkrets på propell, eller vridning? Vridningen vet jeg ikke, men hva har dere andre med samme båt/motor? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 (redigert) Hei Brage Under propellmutteren din står det 13, vi har en helt lik propell liggende. Den fulgte med båten som reserve, er antagelig tatt av pga tæring. Det er da sannsynligvis dette som er orginalpropellen på disse båtene. De har da en vridning på 13 tommer. Propellen som står på Amica nå er av samme fabrikat, men av type 10 85 E12 Denne har mindre stigning og noe mindre bladareal enn orginalen. Begge disse propellene har diameter 45-46 cm, som tilsvarer 18 tommer. Sjekket på en gammel tommestokk nå nettopp. Mvh Emil Redigert 20.Mai.2007 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Min propell var 43 cm i diameter noe som tilsvarer i underkant av 17" på samme tommestokk. Kan det være slik at det er tæret vekk en hel tomme av diameteren? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Høres lite sannsynlig ut for meg, men jeg vet neppe mer om dette enn det du gjør. Vet ikke hvor mye en tomme fra eller til på diameteren utgjør på turtallet, men det at din propell er en tomme midre enn vår, høres sannsynlig ut i forhold til det turtallet vi oppnår. Men for å forsøke å komme litt videre på Bert's problem. I min synsing her, forutsetter jeg at 3200 o / 9 knop er maks. For det første, hvorfor skal du bytte propell? Det høres for meg ikke ut som om du behøver å bytte propell pga størrelse, stigning og turtall på motor. Det høres derimot ut som du har et meget behagelig turtall på marsjfart. Tipper på 2200 - 2400 o/min og 7 knop. Må du bytte pga tæring, ville jeg byttet til lik, eller maks en tomme lettere propell. Hør om du får låne en 17 X 10, og se om den er lik den du har. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
bert Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Hei,jeg skal ikke bytte pga fart da den er grei nok .Det erbarefor at den erlitt tæret har nok stått på siden ny. men siden maks turtall er ca 3600 og min maks 3200 .DIA CA 45CM. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Jeg ville, hvis det er praktisk mulig, bedt forhandler om å skaffe en propell lik den som står på båten. Men merk at dette er kun synsing fra min side, og det rådet du har fått om å kjøpe en 17 X 10 er ganske sikkert kommet fra mer kvalifisert hold. Det er vel også en relativt stor mulighet for at den propellen du har er nettop 17 X 10. Du sier at den er så tæret at du ikke kan lese noe på den. Har du tatt av mutteren å sett under der? Der skal som Brage sier tallet for stigningen stå. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Steinar S Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Jeg manglet også noen hundre omdreiningen på min, sendte den til winrace og forklarte at maks turtall skulle være 3600, men fekk bare 3300. Propellen kom i retur etter 14dg, så ut som ny og jeg fekk nå et max turtall på 3650 o.min. Konklusjon: Winrace vet hva dem driver med, vert å prøve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.