chiko Startet 20.Mai.2007 Del på Facebook Startet 20.Mai.2007 Båten , en Riviera 925, er nå klargjort for ny sesong. Skroget er vasket og polert, bunnen er nysmurt og motor og drev har fått sin tildelte kvoter av diverse smøremidler og belger. Alt er med andre ord klart for en ny, og forhåpentligvis herrrrlig, sesong på bøljan blå. Men så kommer den stygge tanken snikende; er dette en god tid å selge båten på? Må innrømme at båten nok blir litt for lite brukt i løpet av et år. Det blir som regel et par uker på båttur, samt kanskje en helg eller to ispedd noen fisketurer. Bortsett fra ferieturen (som jo er forholdsvis dyr med tanke på alle kostnadene med båten i løpet av et år), vil vi helt sikkert kunne klare oss med en mindre og billigere båt. Elsker å være på sjøen, det er mitt fristed i en heller så hektisk hverdag med jobb og småunger. Men det er heller ikke noe særlig godt å ha dårlig samvittighet hver gang det er fint vær og båten ikke blir brukt fordi en har så mye annet som en må få gjort. Hva skal en stakkar nautofil gjøre? Selge båten og evt. kjøpe en mindre som gir litt bedre samvittighet når den ikke blir brukt, eller prioritere å bruke båten mer (noe som ikke alltid er like enkelt)? Båtmarkedet er jo meget godt fortiden, og jeg tror at båten skal bli lett å selge. Mange tror jo at det vil komme et krakk i markedet om ikke så lenge, og da kan det jo være for sent å få solgt til en god pris. Da vil det jo være bedre å sitte med litt penger slik at en kan gjøre seg et godt kjøp. Dessuten så lurer avgiftsspøkelset mye mer enn før. Vi fikk en liten forsmak i fjor da regjeringen ville fjerne den avgiftsfrie dieselen, men hvem vet hva som kommer i fremtiden. Miljøvern er i skuddet som aldri før, og blir bare mer og mer viktig. Det kan jo tenkes at også vi i fritidsflåten etterhvert må betale en form for NoX-avgift. Er der noen der ute med gode råd eller betraktninger rundt emnet? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 SELG!!! Så lenge en tenker slik som du gjør og samvittigheten ikke er helt god mener jeg det kanskje er best å selge. Kjøp heller en mindre og billigere båt som du kan ha liggende i havna en godværssøndag uten å få dårlig samvittighet. Angrer du og dine spådommer slår til kan du jo kjøpe deg opp igjen for en billig penge. Men du vet nok best selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Jeg har gått med lignende tanker, men omvendt! Jeg har en båt som vi trives veldig godt i, men så er det denne kjente syken da. Heldigvis virker begge hjernehalvdelene også samstemt, så vi har valgt å nyte den vi har. Klart det er kjekt med lukket båt med flybridge og nyeste løsninger på komfortsiden. Men det koster myyye mer enn det smaker. Vi har kommet frem til at det er hvor vi er og hvem vi er sammen med som betyr noe. Båten er kun middelet for dette. Vi beholder vår gamle dame vi. Den har gitt oss og vil gi oss all den båtglede vi klarer å absorbere. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Enig med tj. MEN: Blir det ikke litt av en ned-tur med en rimelig liten trang båt, med svigers, unger, fiskesnører osv.?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Høvdingen Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Uansett hva du gjør, så er vi jo skapt med den fantastiske egenskapen - å angre Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Jeg går akkurat med samme tanker selv. Båten er oppshinet og fremstår bedre og finere enn noen gang, samtidig som nesten all tiden vår går med til småbarn (2 år), etterutdanning, hytte, diverse prosjekter rundt huset m.m. Jeg kom for et par uker til at jeg kunne legge båten ut for salg og hvis jeg ikke får en pris jeg var fornøyd med så beholder jeg heller båten. Nå har jo jeg en båt i en lavere prisklasse enn Rivieraen men når den blir lite brukt så føles det som om det kun blir påkostnad og vedlikehold man holder på med i båten og ikke ordinært bruk. Forsikringer, kapitalkostnad (rente), service/vedlikeholdt m.m. summerer seg jo fort opp til noen lapper i året. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Du er den eneste som kan svare på dette, men noen velmente råd er vel det du ber om. Så lenge du har så mye glede av sjøen og båtliv ville jeg tenkt meg nøye om. Dette "krakket" i båtmarkedet ville jeg iallefall ikke latt bli avgjørende. Husk at noen snakket også om det for 10 år siden - og gjør det hvert år. En nøktern vurdering er slik jeg ser det, at vi i verste fall vil se en jevn utflating av båtprisene, men at vi får noe krakk i båtmarkedet i løpet av de nærmeste årene, tror iallefall ikke jeg på. Sannsynlighetene for at du også om et år og to vil få omtrent det samme eller mer igjen er mye større en at du vil tape penger, tror nå jeg (men da er vi vel igang igjen med diskusjonen da ). Nei, har du råd, lysten og viljen er tilstedet, så ville jeg ikke vært så opptatt av antall dager osv. Ny dagene du får på sjøen og la det være med det! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Enig med Swande her. Har du råd, så ikke tenk på hvor mye du får brukt båten. Da blir det bare pes å ha båt. Nyt den når du kan, og pass på den ellers, så tror jeg ikke du vil tape penger.. Men.. ønsker du å frigi midler til andre ting? så er jo tiden bra for salg.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
BårdK Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Hva med å prioritere mer bruk av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Vi kan jo bytte!! Med et mellomlegg da sef! Du får en rimelig velstelt båt som virker!! Og jeg får det jeg har lyst på! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Enig med Swande her. Har du råd, så ikke tenk på hvor mye du får brukt båten. Da blir det bare pes å ha båt. Nyt den når du kan, og pass på den ellers, så tror jeg ikke du vil tape penger.. Men.. ønsker du å frigi midler til andre ting? så er jo tiden bra for salg.. Mvh Pjolter Jeg føler det litt motsatt. Det føles som en del pes å måtte foreta det samme vedlikeholdet, service, bunnsmøring m.m. selv om du ikke nesten ikke har brukt båten. Siden bruken er så liten så ender man opp med å bruke mere tid på vedlikehold enn på å bruke båten. Da føles det som vedlikeholdet også er mye mere enn det virkelig er og blir mest pes. Hadde bruken vært større så hadde det blitt mere lystbetont å fikse, reparere og pusse på båten også. Frigi midler kunne jo også vært greit - det blir aldri for mye av den sorten. Men ikke for det - også for min del så vil det nok om ett år eller to endre seg slik at jeg får litt mere tid samtidig som 2-åringen blir litt eldre og forhåpentlighvis litt lettere å ha med i båten. Vi får se - blir det ikke salg i år så blir det vel til at vi beholder båten for vi er veldig godt fornøyd med den til vårt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.