Jump to content

Godt manøvrert i Horten gjestehavn

Astor

Recommended Posts

Det var virkelig artig å¨se Roaldbj manøvrere den 42 fots store trawleren inn på et frimerke av en plass bak moloen i Horten gjestehavn sist lørdag. Det blåste sterk kuling i området og vindfanget på Swan er sikkert merkbart.

Det som gjorde det vanskelig var en stor seilbåt som hadde lagt seg utenpå en annen longside i innløpet bak moloen. Slik er ikke lov i Horten gjestehavn!!! Da blir det merkbart trangt for andre som skal ut og inn bak moloen og inn til fyllingspumpene. (DEt var nok plass andre steder i havna da seilbåten ankom havna.)

Like artig var det å se når han forhalte og skulle gå med kurs mot Son senere på dagen.

Jeg tok en bildeserie av Roald og Swan i det han gikk ut fra gjestehavna.

Vel ute i åpningen lot han nesten 800 hk få dytt på skroget som skjøt fart ut av havna og rett og slett lekte med bølgene. Med sjøen i hekken slakket han av og tok en opprydding i tauverk og fendere som han og slang. I en slik situasjon som Roald var i er det godt å fendre slik han gjorde.

Vinden gjorde det sikkert ikke lett når han skulle legge til i Son. Men etter rapportene å dømme gikk det etter godt gammelt Roald-merke.

Takk for visitten i Horten, Roald!!

swan_2.jpg

swan_1.jpg

swan_3.jpg

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

De som har møtt Astor vet at han er en usedvanlig hjelpsom, vellmenende, vennlig og alltid sann båtvenn.

Uten bistand fra Astor og andre medlemmer på BP hadde det vært umulig for meg å ankomme og å forlate indre gjestehavn i Horten.

Forresten: Gratulerer med D5L-sertifikatet Astor. Det så flott ut. Ble litt forundret over at passbildet var scannet inn på sertifikatet. Da kunne vel sertifikatutsteder fått oversendt digitalt passbilde slik at kvaliteten kanskje hadde vært enda bedre?

Hyggelig å bli mottatt av båtentusiaster og utveksle noen båterfaringer.

Det er lenge siden jeg har opplevd tilsvarende vindkrefter i Sonskilen båthavn.

Når man kjører fritidsbåt under slike vindforhold er det greit å minnes Odd Børresens ord: det er vanskelig å legge til.

Håper å ankomme Horten flere ganger før Hortenstreffet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Ble litt forundret over at passbildet var scannet inn på sertifikatet. Da kunne vel sertifikatutsteder fått oversendt digitalt passbilde slik at kvaliteten kanskje hadde vært enda bedre?

Jeg var i kontakt med direktoratet før jeg fikk mitt sertifikat og spurte også om dette. Svaret var at de hadde ikke teknisk mulighet til å kunne motta og benytte digitale data ?? :confused:

Den kommentaren kunne du spart deg for, Mulligan.

Du kjenner tydeligvis ikke Astor, og har ingen peiling på hva han står for.

Helt enig her. har møtt Astor (jeg kom da i seilbåt og kan ikke si annet en at jeg er sikker på at Astor gir blaffen i hvis du har seilbåt eller annen type. Alltid hyggelig og hjelpsom.

Astor skrev hva han hadde opplevet. At det var en seilbåt som stengte, greit nok å bemerke det. Er rimelig sikker på at

det hadde blitt kommentert om det var en motorbåt også.

Men til Roaldbj, hans turer alene i forskjellig vær gjør han også til en god skipper. Jeg regner med at han er meget fornøyd

etter en slik tur som setter kompetansen på prøve. Det er jo dette man lærer av. Ellers er det en flott båt

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Astor skrev hva han hadde opplevet. At det var en seilbåt som stengte, greit nok å bemerke det. Er rimelig sikker på at

det hadde blitt kommentert om det var en motorbåt også.

Vårt rikholdige norske ordforåde gjør det også mulig å skrive "båt". Jeg har vel konstantert det samme som Mulligan.

Det mulig både jeg selv og noe å hver slenger med leppa, men vi kan vel ha noen intensjoner om å unngå det.

Noterer at signaturen Astor aldri lar en anledning gå fra seg til å hetse seilbåteiere.

Det var da utrolig hvor hårsår man er da!? Noterer at "Mulligan" aldri tar en mulligan, men benytter enhver anledning til å starte ett eller annet...

Senior-du er min helt!

Jeg synes at flere kan gratulere Astor med D5L sertifikatet.

Det er utrolig flott at Astor som har forlatt skolebenken for noen år siden og kjørt mye båt, nylig har deltatt i et opplegg for å heve kompetansen ytterligere.

Jeg har snakket endel med Astor i denne "prosessen" - og han unnlater aldri å fortelle om hvor mye han har lært av Poseidons opplegg.

Poseidons nettbaserte opplegg for D5L sertifikat her på BP anbefales på det sterkeste.

Jeg har vel konstantert det samme som Mulligan.

Jeg har ihvertfall registrert en ting og det er at seilbåtfolk for meg ser ut til å være mer hårsåre en mange andre. Se bare på den tullete diskusjonen om hvilken seilbåt som er best. Hvor mange slike diskusjoner har pågått mellom motorbåtfolk? Hvis det er noen som ikke tåler å høre at det var en seilbåt som lå i veien, da vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro.

quote.gif
Jeg har ihvertfall registrert en ting og det er at seilbåtfolk for meg ser ut til å være mer hårsåre en mange andre. Se bare på den tullete diskusjonen om hvilken seilbåt som er best. Hvor mange slike diskusjoner har pågått mellom motorbåtfolk? Hvis det er noen som ikke tåler å høre at det var en seilbåt som lå i veien, da vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro.

Ser det ikke som noe problem i det hele tatt å diskutere ulike båttyper og egenskaper. Problemet kommer når en bestemt båtmerke hetses usakelig og uten faglig begrunning. Det kan heller se ut som ballene henger ute lik fendrene i bildeserien, når motorbåter skal testes. Jeg leste nettopp en test av tre kostbare norsk motorbåter i et hærvernde båtblad, og maken til intetsigende produsentsmisk skal en lete lenge etter.

SWAN er og blir en vakker skute ikke noe tvil om det... flotte bilder som Astor har tatt.... Det er alltid hyggelig med en hjelpende hånd når man ankommer og selvsagt så yter jeg alltid min hjelp til alle som kommer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

quote.gif

Jeg ber om å ha meg frabedt av at seilbåtfolk er hårsåre i flertall :headbang: Vi som seiler i motvind hele tiden kan jo bli sår av mindre enn håret - dersom vi har noe igjen - vi legger bak oss.

At noen diskuterer :discuss: seilbåtens egenskaper, er jo ikke tullette, men ren vitenskap i våre øyner. Vi kan vell ikke noe for at motorbåter mangler denne finessen (unntak speed båter, men der diskuteres det jo side opp og side ned over fartspotensialet). Er dere i flertall misunnelig på oss, mon tro ?

jawik - f.t.i. hjemmehavn, Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Noterer at signaturen Astor aldri lar en anledning gå fra seg til å hetse seilbåteiere.

For meg er alle båtfolk like, tro meg. Men når jeg opplever ting som er urettvis eller direkte feil har jeg ofte en vane å påpeke dette. Denne gangen gjeldt det en ung dame, noe rund på midten med mast! Tror hun var tysk.

Jeg treffer mange koslige folk på sjøen. Også de med seil. Men som du sikkert også vet, så legger seilfolkets eg ofte sammen. Det samme gjør motorbåtfolket. Vi BP-båtene ligger spesiellt mye side ved side. :cheers:

I alle år har jeg bevisst hilst på alle jeg møter, innenfor en rimelig avstand fra eget fartøy. Mange hilser tilbake :seeya: , men som oftest ser seilfolket "gjennom" meg. Det er bagateller egentlig. Men over flere år går man lei. :headbang:

Man skal ikke generalisere. Det finnes folk av ulike kalibre i begge leire. Men, enig som en annen skriver. La oss heller skrive båt/fartøy i stedet for at noen skal henge seg opp i slike bagateller. :wink:

Måtte vi få en fin båtsommer, alle vi i BÅT på sjøen. :seeya:

quote.gif
Vakker båt som står høyt på drømmelista mi. Men det var mye fender ute der. Det verste er ikke at det ser fælt ut, men at du fort kan få slått inn et vindu når fenderen kommer deisende over rekka. Tro meg, det smeller skikkelig.

I dette tilfelle hadde Roald neppe noe annet enn å ta fart og komme seg en kabellengde ut fra havna for å få sjøen inn akter. Deretter kom både tauværk og fesndre på sine plasser.

For min del er det ofte en vurderingssak når jeg skal ta inn fendrene når jeg forlater ei havn i sterk vind.

Jeg ser det som uansvarlig å ta inn fendrene før jeg forlater havna.

Når jeg forlater selve innseilingsløpet til havna kan det gjerne være uforutsigbare bølge- og strømforhold, og jeg anser ofte at det ikke er forsvarlig å sette gir i fri ved selve utseilingsmunningen for å ta inn fenrene.

Som hovedregel senker jeg farten og setter motoren enten i fri eller i laveste turtall fremover med autopiolot på, for deretter å ta inn fendrene når jeg er ca en kabellengde fra havneinnseilingen.

Selvfølgelig kan fendrene slå inn vinduer ombord.

I så fall er det bedre at dette skjer nær havn i forhold til utpå store havsterkninger hvor det er lang vei til havn.

Men dette er mine fremgangsmåter.

Antar at det er like mange måter å gjøre dette på som det er fritidsbåtseilere.

Men det var mye fender ute der. Det verste er ikke at det ser fælt ut, men at du fort kan få slått inn et vindu når fenderen kommer deisende over rekka. Tro meg, det smeller skikkelig.

Tror nok jeg også faller i samme bås som roaldbj her, jeg seiler alltid ut i åpent farvann klar av andre båter før jeg begynner med fendere og tauverket. Er ikke så opptatt av hva som tar seg pent ut for de som sitter på land og ser...

For meg handler dette om sikkerhet og slik som vindforholdene var denne helgen så synes jeg ikke dette er noe å henge seg opp i, men noen gjør tydeligvis det.

Båten føres først i sikkerhet før man begynner med det andre før seilase fortsetter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Synes Roaldbj var meget klar i sin vurdering som jeg støtter. Kontroll viktigere en det visuelle. Å begynne å ta inn

fendere i 12-14 sek m vind i havnen vil jeg se som uforsvarlig.

Ellers samler jeg fenderne på aktern når vi seiler. Bruker ikke rom til dette. Synd fordi aktern er virkelig pen.

Vi sees!

For min del er det ofte en vurderingssak når jeg skal ta inn fendrene når jeg forlater ei havn i sterk vind.

Jeg ser det som uansvarlig å ta inn fendrene før jeg forlater havna.

Når jeg forlater selve innseilingsløpet til havna kan det gjerne være uforutsigbare bølge- og strømforhold, og jeg anser ofte at det ikke er forsvarlig å sette gir i fri ved selve utseilingsmunningen for å ta inn fenrene.

Som hovedregel senker jeg farten og setter motoren enten i fri eller i laveste turtall fremover med autopiolot på, for deretter å ta inn fendrene når jeg er ca en kabellengde fra havneinnseilingen.--------

det er i allefall slik jeg gjør det og.... mye bedre sikkerhet for alle.....føre var....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...