Jump to content

Båtplass, bås kontra longside?

Victora III

Recommended Posts

Er ikke helt fornøyd med båtplassen (båsen) som er litt i trangeste laget for den nye båten (3,20). Det går akkurat, men det blir litt lirking inn og ut. Dessuten ligger jeg med hekken mot vær og vind. I tillegg til at det blir mer vindfang blir det også mer groing på drev så lenge det ligger mot sør. Har derfor vært litt på kikk etter om det er noen som vil bytte på motsatt side av flytebrygga som har litt større plass (3,50)

Kom i prat med en som har en plass longside mot høy brygge mot land (ikke flytebrygge med uteligger) som muligens kan tenke seg å bytte, men så er jeg i tvil. Der kan jeg ligge "rett vei" mot vær og sol, men vil bli liggene å dunke mer longside en ved flytebrygge. Det blir også fortøying bare på en side. Det er derfor noe mer tungvindt å komme ombord med høyere brygge. Noen erfaringer og gode råd?

Redigert av Swande (see edit history)

Går det ikke an at dere lager en avtale på at dere prøver denne sesongen, og at dere bytter tilbake dersom en av dere ønsker det?

For meg høres det ut som en bra løsning å bytte. Å ha vinden inn bakfra på kalesjebåt er ikke gunstig...

Hvis den vanlige vindretningen vil presse deg mot brygga, og det samtidig er trangt, kan det bli vanskelig å komme seg "fri" når du skal ut?

... kan det bli vanskelig å komme seg "fri" når du skal ut?
Tilsvarende når vinden står andre veien kan du få problemer med å komme deg inntil, spesielt om du ikke har mannskap. Ville nok foretrukket flytebrygga jeg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Om du gjør som ask sier så tror jeg og dette går fint. Eneste er at du må justere fortøyninger ved springflo ol.

Bor du langt fra havna og ikke kan stikke ned om f.eks når det stormer som verst og se om så ville jeg beholdt gamleplassen. Fordel med longside er jo at du har en kjempeplass til vårpuss, ilandstigning ol ol.

Er gøy og kunne parkere bilen like foran båten! Lesse ut og dra avgårde!

Går det ikke an at dere lager en avtale på at dere prøver denne sesongen, og at dere bytter tilbake dersom en av dere ønsker det?

For meg høres det ut som en bra løsning å bytte. Å ha vinden inn bakfra på kalesjebåt er ikke gunstig...

Hvis den vanlige vindretningen vil presse deg mot brygga, og det samtidig er trangt, kan det bli vanskelig å komme seg "fri" når du skal ut?

Det måtte uansett vært å prøve ut sesongen. Det å komme seg ut går fint. Det er inn som er kronglete. Det går greit, men med 10 cm klaring på hver side og litt vind er det ikke mye å gå på.

Kör stor er skilnaden på flo og fjøra?

Det går jo an å legga ut ein ile og ha tau som trekk båten ut frå kaia.

Eg ville ikkje nølt med å ligga til kai.

Ask

Liten forskjell på flo og fjære. Det er ikke noe problem ved å ligge til kai her på sørlandet.

Om du gjør som ask sier så tror jeg og dette går fint. Eneste er at du må justere fortøyninger ved springflo ol.

Bor du langt fra havna og ikke kan stikke ned om f.eks når det stormer som verst og se om så ville jeg beholdt gamleplassen. Fordel med longside er jo at du har en kjempeplass til vårpuss, ilandstigning ol ol.

Er gøy og kunne parkere bilen like foran båten! Lesse ut og dra avgårde!

Om du med ile mener moring (ulike navn her?) er nok ikke det så enkelt å legge ut her. Det er båtplasser rett over og liten plass til dette. Bor 3 min. fra båten og sjekker daglig, men ser at båtene som ligger til fast brygge får en relativt stort press når været står på. Utvilsom greit å kunne parkere rett ved båten (selv om jeg uansett ikke har mer en 50 meter å gå) og ikke minst slippe "finsikting" når en skal legge til.

En annen ulempe med plassen på fast brygge er at det trolig er en del båter som skal ilandsette osv. sommerstid, som vil legge seg longside utenpå. Plassen er nok også utsatt for at noen "låner" den til vannfylling osv. når en selv er utpå. Fordeler og ulemper...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...