Jump to content

NMEA fra Furuno GP-32

Allan E

Recommended Posts

Prøvde idag å hente nmea signal fra Furuno gps. Vhf`n fant dette med en men i hyperterminalble det nesten bare tull. Det ble tegnet omriss av en båt og sorte prikker men ikke noe leslig. Er det spesielle ting å sette opp for å få dette til å virke.

Er det noen som har et tips?

Gps er helt ny for den forrige som var likedan takket for seg. Der hentet jeg ut nmea, men husker ikke om jeg gjorde noe spesielt.

GP32/37 har to utganger.

En current loop og en RS232, benevnt Data 1 og Data 2.

Data 1 kan sende tre kombinasjoner av telegrammer som kalles Autopilot, Remote 1 og Remote 2. De er litt forskjellige i innhold.

På Data 2 porten kan det velges Autopilot og Remote.

Et problem noen får når de kobler seg til denne, er at den default sender magnetisk kurs. Dette gjør at endel eksternt utstyr forkaster telegrammene. Den kan settes i menyen til å sende sann kurs.

Jeg trodde at porten var satt opp til å sende nmea. Northstar vhf (samme som navman) mottar både posisjon og klokka og der ser alt greit ut. Kan det være et resultat av at vhf`n ble koblet inn. Der gikk det nesten for lett, bare satte på plass nmea + og minus så var alt greit så det ut til.

I dag fikk jeg prøvd litt igjen. NMEA går som normalt når VHF kobles ifra. Når VHf`n kobles til blir det bare tull. Men med kun VHF tilkoblet ser alt det normalt ut.

Du får prøve å bytte ledningene med hverandre inn på vhfen, hvilken utgang bruker du?

Jeg bruker default utgang på Furunoen. Fra gps kommer det 3 ledninger, jord, rxd og txd. Disse går inn på pinne 2, 3 ,og 5 til pc. Hvis jeg nå starter hyperterminal ser alt fint ut. Men hvis jeg derimot kobler til ledningene fra vhf stopper signalene. Hvis ikke pc her kontakt med nmea ser det fint ut på vhf.

Kan nmea fra gps deles til flere brukere eller er det 1 giver til hver bruker. Tenkte på nmea- splitter.

Jeg bruker default utgang på Furunoen. Fra gps kommer det 3 ledninger, jord, rxd og txd. Disse går inn på pinne 2, 3 ,og 5 til pc. Hvis jeg nå starter hyperterminal ser alt fint ut. Men hvis jeg derimot kobler til ledningene fra vhf stopper signalene. Hvis ikke pc her kontakt med nmea ser det fint ut på vhf.

Kan nmea fra gps deles til flere brukere eller er det 1 giver til hver bruker. Tenkte på nmea- splitter.

Hvis jeg ikke husker feil har gp32 en rs232 utgang med disse tre ledningene du nevner. Vhfen din har nok en rs422 inngang, dette går på spenningsnivåer, av og til er det kun en optokobler (lysdiode) på inngangen.

Jeg går ut ifra at du har prøvd vhf og pc hver for seg så ledningene skal være riktig koblet.

Der finnes såkalte buffer som kan levere til flere mottakere, du kan også forsøke å koble en motstand i serie med vhfen og se om det hjelper, den trekker da mindre strøm og forhåpentligvis nok.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...