Bryant Startet 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2007 Har en 21 fots daycruiser med en VP 5.0 GXI 270hk og utenbords drev. Den er oppgitt max turtall på 5000 rpm. Har nå en 14 3/8 x 21 Ballistic 3-bladers stålpropell som yter 48,5 knop på ca 5000 omdreininger, men det etter nitidig trimming. Propellen slipper veldig raskt i sving og har dårligere akslerasjon enn forrige 3 bladers orginale VP alupropell. Har forsøkt ulike stålpropeller med forskjellig stigning og har funnet at nåværende gir best prestanda. Men den er ikke like god som min orginale VP alupropell. Alupropellen gav rask akselerasjon, mindre slipp og var ikke kresen på trimming for å oppnå maks turtall. Har lest litt om at en 4 bladers propell gir raskere akslerasjon og holder båten i plan på lavere turtall enn 3-bladers. Gir også mindre problem med slipp når man svinger. Lurer derfor på å bytte min Ballistic til orginal VP alu 4 bladers i 14x21". Noen som har erfaring med bytte fra 3 bladers til 4 bladers propell? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Det er vel en del utregninger osv på hvorden dette skal fungere teoretisk. Fra 3- til 4-bladers propell så blir det vel noe mindre toppfart, men akselrasjon skal vel bli bedre. Jeg har prøvd diverse propeller på min båt, Sea Ray 230 Overnighter m/ 5.7 L 325 hk Alpha-drev, og fikk det ikke til å fungere med alu-propell i det hele tatt. Dvs det fungerte opp til ca 3000 rpm, men etter det fikk jeg så mye slipp i propellen at det bare var å glemme. Har nå havnet på en Ballistic 14 3/8 x 21 3-bladers propell. Samme som deg. Jeg får glimrende akselrasjon, og kan tilte mer enn jeg har kunne gjort med noe annen stål eller alu propell. Toppfarten gikk hvertfall ikke ned. Fikk ca 52 knop på meteret i båten. Den har også veldig bra grep i krappe svinger. Men det råeste av alt er at jeg ligger i plan i 2100-2200 rpm. Jeg tror du bare er nødt til å låne diverse propeller og prøve ut selv. En lettere vei har ikke jeg funnet hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Ring å snakk med gutta hos Progressing, de har full snøring på propell. Sist jeg snakket med dem fortalte de meg at 4 blader ikke var egnet før man passerte 50 knop. Lurte på 4 blader på mitt bravo1 drev men ble rådet til å kjøpe en 3 blader siden jeg maks kommer til å gå 40. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 (redigert) og fikk det ikke til åfungere med alu-propell i det hele tatt. Dvs det fungerte opp til ca 3000 rpm, men etter det fikk jeg så mye slipp i propellen at det bare var å glemme. Jeg tror du bare er nødt til å låne diverse propeller og prøve ut selv. En lettere vei har ikke jeg funnet hvertfall. Mulig jeg husker feil, men jeg hadde nok slipp med dem orginale VP alupropellen også. Jeg lånte flere propellere da jeg testet stål, men fikk alltid problemet med slipp og utrolig kresen trimming. Jeg har VP SX drev, så det kan resultere i andre egenskaper enn ditt drev. Det var vel 3 blads og ikke 4 blads alu du var misfornøyd med? Har ikke vunnet noe på å skifte til stål etter min erfaring. Er dog også fornøyd med å ligge i plan i 2100 rpm. Noe jeg også gjør med 3-blads alu. Med 4-blad kan jeg kanskje ligge i plan med enda lavere rpm? Ring å snakk med gutta hos Progressing, de har full snøring på propell. Sist jeg snakket med dem fortalte de meg at 4 blader ikke var egnet før man passerte 50 knop. Lurte på 4 blader på mitt bravo1 drev men ble rådet til å kjøpe en 3 blader siden jeg maks kommer til å gå 40. Nå skal vel 4 blads gi lavere topphastighet. Slik jeg forstår det så har 4 blads bedre grep og gir vesentlig raskere akslerasjon og lavere rpm er nødvendig for å holde båten i plan. Også bedret drivstofføkonomi. Det var hos Progress jeg kjøpte min Ballistic etter 3-4 bytter av propellere. De er greie å ha med å gjøre, men kan ikke se at de selger 4 blads til mitt drev i det hele tatt? Redigert 21.Mai.2007 av Bryant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Bryant, ja riktig det var 3-blads alu jeg var misfornøyd med... prøvde aldri 4-blads alu. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.