Jump to content

Hva anbefaler du? Tresfjord, Joda eller Skarpnes?


Baatmannen

Recommended Posts

Driver og kikker på større båt om dagen (ja, jeg har fått 3-for syken :crazy: ).

Planen er å kjøpe innenfor 1-3 år (av økonomiske årsaker).

Er vel daglig innom Finn og ser etter nye båter som dukker opp og her er det 3 typer som jeg synes virker bra.

Prisklasse 250.000,- (+/-):

Tresfjord 28: Rimelig å kjøpe. Ofte er det Perkins 49 hk som sitter i disse båtene. Billig i drift. Utseende meget pent og tidløst.

Joda 8100 Family: Noe dyrere innenfor denne klassen. God uteplass. Stor motor som gjør at den blir en halvplaner.

Skarpnes 28 AC: Sånn midt på treet prismessig. Akterkabin.

 

Noen her på forumet som har erfaringer med disse båtene og kanskje alle 3? (Har lest litt i erfaringsbasen, men som vanlig vil jeg vite mer).

Kanskje du også har alternative båter å anbefale?

Båten jeg eier i dag er en pen Sollux 24 AC som snart er pusset opp fullstendig. Regner med at denne båten dekker ca. halvparten av mitt neste kjøp.

Har ikke begynt å prøvekjøre objekter enda da jeg ikke skal kjøpe nå og fordi mange av objektene ligger langt unna der jeg bor.

 

Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker også litt i de baner om dagen. Jeg lurer på om jeg skal bytte motor, eller bytte båt...

 

Det jeg har kommet frem til, er at båten gjerne må være noen år gammel, men motoren skal være en moderne utgave. Jeg vil heller legge noen tusenlapper på bordet for en maks 5-8 år gammel motor, kontra en eldre motor pre-1980 eller lignende.

 

Mange båter som i dag er innenfor mitt prisleie, mht. størrelse og type, vil koste mellom 300.000 og 450.000 (tidsramme 1-5 år hos meg også). Disse båtene har gjerne originalt installert motor, 1983-87 eller deromkring, som nå begynner å trekke på årene. 1983 motor er faktisk 24 år gammel.

 

Det ville vært svært kjedelig å fått type og størrelse, for deretter å oppleve havari eller større overhalinger for å få motoren til å gå.

 

Mitt tips : Tenk motor !

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har hatt en Joda 8100 Family. Dette var en 84 mod. med Volvo Penta TMD 40B på 128 hk. En grei båt med fin uteplass, men ikke helt gode sengeplasser. Vi var to voksne og to barn så vi savnet skikkelige sengeplasser til alle. Salongen nede er litt for trang til salongbruk og jeg er heller ikke så begeistret for brett og lim for å lage senger hver kveld. Derfor byttet vi til en litt større båt med AC. Det har vi ikke angret på! På plussiden er uteplass, luken til fordekket, fint utseende, grei fart og sjøegenskaper. Minusene er som sagt sengeplasser, lite toalett, lite skapplass, mye propellstøy. generelt billige løsninger.

 

Jeg tør ikke anbefale noe før du forteller litt mer om hvor mange dere er og hvordan dere bruker båten. Er fart viktig? I prisklassen opp til 250 000 er det ikke veldig mye å velge hvis du skal ha fart og AC. Da blir det gammelt og slitt er jeg redd. Jeg tror du må slenge på 100000 til. Da vil nok en Nordan Family være et greit valg. Jeg har en kompis som har hatt en slik i 5-6 år og han er veldig fornøyd. De er to voksne og to barn.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke brukererfaring med noen av dem, men synes Joda er den som skiller seg ut som den peneste og mest moderne av de tre, denne har vel også et noe høyere fartspotensiale enn de to andre om dette er relevant. Tresfjorden er jo en tidløs klassiker som nok aldri går ut på dato.Skarpnes kjenner jeg lite til, men jeg synes de var greit priset. Denne f.eks med nyere Yanmar http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=8&tot=15

 

Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke anbefale noe før du forteller litt mer om hvor mange dere er og hvordan dere bruker båten. Er fart viktig? I prisklassen opp til 250 000 er det ikke veldig mye å velge hvis du skal ha fart og AC. Da blir det gammelt og slitt er jeg redd. Jeg tror du må slenge på 100000 til. Da vil nok en Nordan Family være et greit valg. Jeg har en kompis som har hatt en slik i 5-6 år og han er veldig fornøyd. De er to voksne og to barn.

 

Heisann!

Vi er 2 voksne og 2 små barn. Fart er vel egentlig ikke viktig. Bare kjekt å ha hvis man absolutt vil komme seg fort hjem.

Har båten i ferskvann nå (Øyern), så det blir nok noen lengre putreturer i helgene. Koser meg best når farten ikke er så stor.

Å betale 100.000,- mer for en god båt med mer fart tror jeg ikke blir aktuelt. Tror jeg vil holde meg godt under 300.000,-.

Tresfjord er vel den jeg heller til mest akkurat nå. Linjelekker og tidølst design på båten. Har sett mange flotte og oppussede eksemplarer

for salg i det siste.

 

Akterkabin er vel bedre på båter i denne størrelsen? Da får man god uteplass + at man kan ha ferdigoppredd seng hele tiden. Har nå en 24 AC, og synes at uteplassen blir litt snever (men alt går for den som digger sjølivet).

Link to post
Share on other sites

Tresfjord 28 er et godt valg, med godt vedlikeholdt treverk og muligens omtrekk av uteputer holder de alderen meget godt. Vær imidlertid oppmerksom på at med en 49 perkins har du ikke noe særlig mer marsjfart enn 7 knop. Se etter en med kjøleskap, kjøleboksen på babord side kan bli litt knapp. Man kan godt sove 2 voksne og 2 barn i forkabinen, men med noen ekstra madrasser sover nok mor og far bedre under kalesjen. Uteplassen er flott.

Link to post
Share on other sites

...Kanskje du også har alternative båter å anbefale?...

Kan jo slå et slag for Polar 29 som jeg selv har ( bygd 1981, jeg har hatt den siden 1991). Flott familiebåt (også vi er to voksne og to barn) som vi har hatt en masse flotte turer med. Typisk snekkeskrog, og marsfart 7-8 knop med opprinnelig motor. Noen har skiftet til større motorer, og har da typisk større fart. Nyyyydelig skrog, og svært god plass. Kjempepopulær hos barna - de er begge i tenårene nå, og på mitt spørsmål om vi kanskje ikke trengte båten lenger kom det unisont protester fra begge - de skulle fortsatt på båttur i "Rabalder" , og det skulle de hver sommer framover!

 

Tidsmessig og størrelsesmessig er båten sammenlignbar med Tresfjord, men den har altså rundt snekkehekk i stedet.

 

Det er ikke så veldig mange slike til salgs - de fleste som ble produsert gikk visstnok utenlands har jeg blitt fortalt (pga. noe høy pris etter norske forhold den gang). I øyeblikket ser jeg 5 stk. som ligger på Finn. Her er et eksempel.

 

Som med alle andre har den sterke og svake sider - jeg tror jeg kjenner de fleste etter hvert. Skriver gjerne mer om det dersom du skulle være interessert. Bør være mulig å få for 250' - 300'

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du først fått trefotsyken, kjøp heller en enda litt større båt. Denne båttypen her jeg hatt i 17 år, begge ungene ble voksne i den, og hele familien var svært glad i den båten. Jeg vil foreslå for deg at du tar en titt på denne Skarpnesen i steden. Kom deg ombord i en sånn en, og opplev forskjellen på 28 og 30 fot. Et par forslag har jeg plukket frem her:

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...pos=5&tot=7

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...pos=6&tot=7

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på en Skarpnes 30 en gang. Den er pen, men etter min mening ikke noen skikkelig turbåt for en familie. Men mitt minstekrav for å kalle en båt for familebåt er at det faktisk er senger til familien. Aktecabinenpå Skarpnes er vel ikke stort mer en et stuerom. Dette er også en svært "våt" båt. Innredningen på den jeg så på var nærmest ødelagt av sjøsprøyt.

 

Sjekk disse: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=26&tot=46

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=4&tot=5

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, enig i at SummerFamily'n som tebi viser til er fin. Jeg har en bekjent som har en slik (og er dogt fornøyd), men han sier stadig at "...det var jo egentlig en sånn båt mer som din jeg ønsket meg mest...". Og da tenker han altså på Polar 29'n som jeg nevnte tre innlegg lenger fram (#8). Men alt sånt er selvsagt subjektivt...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tresfjord 28 er et godt valg, med godt vedlikeholdt treverk og muligens omtrekk av uteputer holder de alderen meget godt. Vær imidlertid oppmerksom på at med en 49 perkins har du ikke noe særlig mer marsjfart enn 7 knop. Se etter en med kjøleskap, kjøleboksen på babord side kan bli litt knapp. Man kan godt sove 2 voksne og 2 barn i forkabinen, men med noen ekstra madrasser sover nok mor og far bedre under kalesjen. Uteplassen er flott.

Har støpt kombinert trimplan og badeplattform og utenat jeg har prøvd spaken helt i bunn første tur, så ser det ut som om marsjfart er ca 7-8 knop med 2400-2800 omdr, og toppfart rundt 10 knop. Men ifjor var fullt turtall 3900 omdr, så det kan se ut som om orginalpropellen er tæret ned noe slik at det er på tide å bytte propell for å få ned turtallet noe.

Kanskje er det fornuftig å gå opp 1" enten på diameter eller stigning.

 

Når det gjelder sengeløsning har jeg gjort forbedringer ved å erstatte sofa/rygg med fast køyeseng.

 

Og driver nå med å lage en løsning for å bredde sittegruppen når den brukes som seng, med 25 cm slik at sengen blir 125 istedenfor 100 cm bred. dette blir en løsning som gjør at det er behagelig å ligge for et ektepar som har vært gift i 18 år...

Dette løses ved at tillegsplaten hektes fast med bordbeslag og et støtteben. Når den ikke er i bruk legges den løst i overkøyen eller annet sted.

130520071023.jpg

Liker båten meget godt, men har lyst til å konvertere til seil.

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aktecabinenpå Skarpnes er vel ikke stort mer en et stuerom. Dette er også en svært "våt" båt. Innredningen på den jeg så på var nærmest ødelagt av sjøsprøyt.

 

Jeg vet ikke hva slags Skarpnes 30 du har vært ombord i. Jeg og min sønn har faktisk overnattet sammen i akterkabinen på min Skarpnes, og sovet godt. Men, sønnen er ikke mere enn 90 kg/190 cm, og jeg er 120 kg 192 cm, så vi tar jo ikke så stor plass...

 

Det spruter litt i grov sjø, det er jeg enig i, men har man kalesje, burde det gå bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags Skarpnes 30 du har vært ombord i. Jeg og min sønn har faktisk overnattet sammen i akterkabinen på min Skarpnes, og sovet godt. Men, sønnen er ikke mere enn 90 kg/190 cm, og jeg er 120 kg 192 cm, så vi tar jo ikke så stor plass...

 

Det spruter litt i grov sjø, det er jeg enig i, men har man kalesje, burde det gå bra.

Nå skal jeg akte meg for å skryte min egen båt opp i skyene da den har sine svakheter, men det er ikke når det gjelder sjøegenskaper.

Det er en vesentlig forskjell på snekkeskrog og det er hovedsakelig formen i og ved baugen.

På noen er baugen skarp og buer svakt inn før den går ut og opp mot fenderlisten. Disse båtene skjærer sjøen og det skal mye til før det blir sjøsprøyt og vått i motsjø. Båter som har denne formen er gjerne vestlandsbåter som Saga 27 og Tresfjord bl.a.

Så er det snekker som buer ut i skrogformen ved baug og disse båtene har stort volum innvendig og er gjerne lagd på sørlandet. Dette ser en gjerne på eldre Skarpnes, Scand, Fram, Nidelv, Viksund, Risør, Kragerø etc.

Min forrige båt var en Scand Classic som var meget moderne i design men var meget "våt" i motsjø.

Mens vår Tresfjord 28 er litt mer eldre i design, men har mange praktisk sikre løsninger og tåler utrolig med sjø, og i tillegg er meget "tørr" i motsjø.

Dette er min mening basert på erfaring :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke så gal pris det, men den mangler f.eks. badeplattform og ankervinsj. Dersom du får prutet noe på den som ligger til 239 K kan det være et like godt kjøp da den har mere utstyr og en del nyere utstyr. Solgte selv min Tresfjord 28 79-mod. for 200 k. tidligere i vår.

Link to post
Share on other sites

Min ble innkjøpt for drøye 200+++, men har kostet på ca 50+++ for å få den i den stand jeg ønsket, og da er ikke arbeidet regnet med (men det er jo hobby så...)

Uansett har jeg erfaring med at ved kjøp av brukt billig blir det gjerne mye jobb og utgifter for å få den i samme stand som en som er oppgradert og noe dyrere.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...