Jump to content

Ta bort gummistripe på båten..?!

Beckham

Recommended Posts

Har fått en stripe av gummi på babord side av båten etter at båten la seg inn på flytebrygga.. Hva skal jeg få denne stripen bort med ?? Fikk bort en del med bare neglen men det er noe som sitter veldig godt..! Har også prøvd og polere men det må noe mere krutt til , har noen forslag ???

Unngå produkter med slipemidler i. Etter noen års flittig bruk minker det på både gelcoat og crom. Dette vasker du bort med en gelcoatcleaner.

Enig selv om det ofte er noe slipemiddel i gelcoatcleaner også så det mer skånsomt. F.eks Turthel hullcleaner tar slike flekker lett.

Unngå produkter med slipemidler i. Etter noen års flittig bruk minker det på både gelcoat og crom.

Noe du har erfart, eller noe du har hørt? (Selgere av maritime produkter bruker dette argumentet flittig).

Jeg bruker nå JIF på 15. året på samme båt, og kan ikke se tegn til at gelcoat skulle ha minket. Båten er 26 år, og fremstår (subjektivt sett) som meget pen i skroget fortsatt.

Polering etterpå er selvsagt nødvendig.

Og til trådstarter - ja, med Jif vil du kunne få stripa vekk. Men om det er det mest velegnede til akkurat det, skal jeg ikke ha sagt for sikkert - kanskje er Aceton som foreslått enda enklere på slikt...?

Redigert av Ronald (see edit history)

Jotun sin grovgrent er fantastisk effektiv til denslags! Litt av denne ufortynnet på en fille, og så er det bare å vaske gummistripene vekk! Lett som bare det!

Redigert: Sorry, mente Casco!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Unngå produkter med slipemidler i. Etter noen års flittig bruk minker det på både gelcoat og crom. Dette vasker du bort med en gelcoatcleaner.

Bare vås!!

Hvordan skulle det sett ut i de tusen hjem da?

Alle bad og kjøkken nedslitt etter å ha brukt Jif?

Nei, den går jeg ikke på.

Holder meg til den gode, gamle Jif'en. Tar det meste.

Husker ikke om jeg leste det i siste seilas eller seilmagasinet, men der stod det at Jif tar skiten, men gulner hvit gelcoat. Zalo var anbefalt, men her dreide det seg nok mer om generell båtvask - ikke spesielt fjerning av gummistriper. Det var også anbefalt å bruke små mengder Zalo for at den skulle være lettere å skylle vekk...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Er det vanskelige striper tar neglelakkfjerne det aller meste...bare vask godt etter at striper er fjernet. Og ja..vet at mange har aceton, men de uten aceton virker også godt!

Men greit å se at Jiffen gjorde jobben...men som sagt på vanskeligere striper - bruk neglelakkfjerner (husk å spørre kona/døtre om lov først!!) :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Black Streak Remover fra Biltema fungerer også bra til mye rart.

Leste med interesse meningene om Autosol, da jeg selv har litt følelsen av at den sliper litt vel mye ?

Er Autosol egentlig så bra ? Jeg brukte 4 timer på å polere skroget på min 26 foter i helgen, og da sto min far og lurte på hva i alle dager jeg holdt på med !?!?! Neste gang blir det noe enklere tror jeg.

/Are

Jeg bruker nå JIF på 15. året på samme båt, og kan ikke se tegn til at gelcoat skulle ha minket.

Har vært og er en ivrig tilhenger av enkle hjelpemidler, og Jiff har vært ett av de. MEN om du bruker Jiff (som inneholder slipemidler) på farget gelcoat ser du atskillig bedre hva den gjør. Striper og rubber. Ikke noe problem om du går over med en skikkelig polish, men ingen tvil om at den striper. På hvit gelcoat ser du dette ikke på samme måte. Det samme er tilfelle med "vidundermidlet" Hugo. Tar det meste, men inneholder også slipemidler. Men bare så det er sagt; bruker begge deler selv. Og polerer du grundig etterpå kan ikke jeg se striper selv på farget gelcoat.

...MEN om du bruker Jiff (som inneholder slipemidler) på farget gelcoat ser du atskillig bedre hva den gjør. Striper og rubber....

Joda, akkurat det er jeg veldig klar over. Det er jo derfor jeg bruker dette - nettopp for å få det rent og pent på en enkel måte. Mitt poeng var at denne slitasjen neppe er av det slik omfang at det skaper bekymrig for gelcoaten - i alle fall ikke over "rimelig" tid. Og, ja, bruk av Jif krever alltid polish i ettertid, noe som da blir en enkel jobb. Polish bare smøres på og tørkes av - siden det allerede er rent og pent etter Jif-runden behøver man ikke gni seg i hjel. Har også brukt kun voks etterpå et par-tre sesonger, fungerte fint det også, og enda enklere å påføre.

I mine øyne - som også du er inne på - så er bruk av Jif'en å sammenligne med rubbing. Bare mye rimeligere, og i mine øyne mist like effektivt - og kanskje enda enklere å jobbe med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...