Nidelv 23 Startet 20.Mai.2007 Del på Facebook Startet 20.Mai.2007 Har en Volvo Penta 501A (AQ231B). Det er en 5.0 liter på 231hk fra 1991. Fikk frostskader på blokka i vinter Noen som har noen tanker om hva jeg bør gjøre? Har vært i kontakt med et svensk firma , usaonline. Dette virker som et seriøst firma. Har fått tilbud på erstatningsblokk til ca 30.000,- sek, hvor jeg da må flytte over alt elektrisk, forgasser, tenningssystem mm. Dette er vel en del jobb? Er ikke spesielt motor kyndig, men har skrudd litt. Alternativt ny Vortec motor på 5.7 liter og 315 hk. Pris 54.000,- sek. Denne skal passe rett inn. Mitt 290DP drev tåler vel dette? Må kanskje bytte propeller? Stemmer det at man ikke betaler hk avgift når man toller den inn som bilmotor, og mariniserer den i Norge? Noen som har noen erfaringer med dette? Litt usikker på hva jeg skal gjøre Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Frostskadet Volvo V8.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 (redigert) Du trenger ikke betale hk-avgift. Kun mva. Men du skal også ha tilbake den svenske momsen. (som forøvrig er på 25%) Men mener du at Vortec motoren er marinisert? Da må du vel betale HK-avgift. Jeg kjøpte en 5.7 Vortec 325 hk hos Hansen Marine ifjor til 48.000 SEK. Redigert 20.Mai.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 (redigert) Frotskade i blokka er uff uff.... Er den sprekt, bør den ofte byttes. USAOnline er etter mine erfaringer OK (har ikke kjøpt selv fra de, men kjenner et par andre saker) Du trenger i bunn og grunn kun blokka, ikke topper og slikt utstyr. 30.000 for en ertsatningsblokk syntes jeg hørtes drøyt ut. Får selv en shortblock (da med topper) kjøpt i Norge for rundt 20.000,- Dette er da en 350 motor som er noe mer vanlig variant. Å flytte over til ny motor er lite problem. Mest utfortdrende er tenningen. Her er det et tannhjul på tenningen som skal matche motoren på samme plass. Dvs. at det er ikke bare å skru dette over. Motoren skal stå i en bestemt "stilling", eller mer korrekt, sylinder 1 skal være i tenningspunktet, så skal rotoren peke mot sylinder1. Resten er stort sett helt kurrant å flytte over (skru opp og så på igjen). Men kjøp deg en bok om motoren din fra en amerikansk dele-shop. Det er ille greitt å skru til med rikgite momenter, og det står også detaljerte beskrivelser på hvordan du "liner" opp tenningen for første start, og deretter justerer tenningen nøyaktig senere. Båt motor inn til norge skal det skattes HK for. Bil motor er det ikke HK avgift for. Som PRIVATPERSON, så har du fullt lov til å importere en bilmotor for så å marinisere den i ettertid i Norge. Firmaer som importerer en bilmotor for så å marinisere de, MÅ betale avgiften. Men PRIVATPERSONER er det jo mange av, så det byr ikke på noe problem. 290DP tåler mye. Vet ikke helt hvor grensen går, men hørte en gang at den skulle tåle rundt 600-700HK. 400HK er i hvertfall helt uproblematisk. Nye propeller kan det hende du må ha. Litt avhengig av: Hva max turtall du fikk på motoren med 231HK (gamle motoren din). Hva max anbefalt turtall er på den nye maskinen og hvor mange HK det er her. Ut fra dette, går det ann å "anta" en ca. dimmensjon. Redigert 20.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 (redigert) Du trenger ikke betale hk-avgift. Kun mva. Men du skal også ha tilbake den svenske momsen. (som forøvrig er på 25%) Men mener du at Vortec motoren er marinisert? Da må du vel betale HK-avgift. Jeg kjøpte en 5.7 Vortec 325 hk hos Hansen Marine ifjor til 48.000 SEK. Som diax sier, du skal ha tilbake svenske momsen, men betale norsk moms. Gjør dette på lovlig måte. Dvs. få med deg eksport-papirer fra forhandleren i Sverige. Så toller du disse motorene inn ved grensen og må betale norsk moms på kjøpet ditt. Deretter går du til et "cash refund" sted og får pengene tilbake. Kjører du over svinesund, så er det et slikt cash refund sted like etter grensen. Alternativt kan du dra tilbake til kjøps-stedet og få tlibake svenske momsen der når du har tollet den inn i Norge, men det blir mye reising. Redigert 20.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Kjøp direkte fra USA, tror det er billigst http://www.mercruiserparts.com Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Nidelv 23 Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Du trenger ikke betale hk-avgift. Kun mva. Men du skal også ha tilbake den svenske momsen. (som forøvrig er på 25%) Men mener du at Vortec motoren er marinisert? Da må du vel betale HK-avgift. Jeg kjøpte en 5.7 Vortec 325 hk hos Hansen Marine ifjor til 48.000 SEK. Takk for kjappe svar Har sett litt på hansen marine. Stemmer det at du kjøpte en komplett motor for 48.000 sek? Eller var den en "basmotor"? Ser en komplett motor koster ca 82.000,-? 350 V8 bensin_ Ersätter Volvo/OMC/Mercruiser/m.fl. / Cheva SB Vevaxeleffekt 325 hk Vortec Slagvolym 350 cui / 5,7L Cylinderantal 8 Borr x slag 4,0" x 3,48" Kompression 9,3:1 Förgasare Holley 4-port Rek. varvantal 4000 - 4400 rpm Rotationsriktning Medrurs Vikt 322 kg Mått L=737 mm, B=699 mm, H=717 mm Finns i tre utföranden Komplett motor "Enpac" Art nr MPOE5.7V-MR2 (Mercruiser) Art nr MPOE5.7V-VR1 (Volvo Penta) Service based engine (saknar start, generator, remskivor, elhärva, avgaslimpor, förgasare, tändsystem) Art nr MPOB5.7V Volvo Penta Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Synest å ha registrert at HK-avgiften er knyttet opp til motorblokka. Skiftes motorblokk så må ny HK-avgift betales. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Synest å ha registrert at HK-avgiften er knyttet opp til motorblokka. Skiftes motorblokk så må ny HK-avgift betales. Ikke riktig. Her er det avgjørende om dette er gjort av privatperson "til eget bruk" eller i foretningsøyemed. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 23 Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Frotskade i blokka er uff uff.... Er den sprekt, bør den ofte byttes. USAOnline er etter mine erfaringer OK (har ikke kjøpt selv fra de, men kjenner et par andre saker) Du trenger i bunn og grunn kun blokka, ikke topper og slikt utstyr. 30.000 for en ertsatningsblokk syntes jeg hørtes drøyt ut. Får selv en shortblock (da med topper) kjøpt i Norge for rundt 20.000,- Dette er da en 350 motor som er noe mer vanlig variant. Å flytte over til ny motor er lite problem. Mest utfortdrende er tenningen. Her er det et tannhjul på tenningen som skal matche motoren på samme plass. Dvs. at det er ikke bare å skru dette over. Motoren skal stå i en bestemt "stilling", eller mer korrekt, sylinder 1 skal være i tenningspunktet, så skal rotoren peke mot sylinder1. Resten er stort sett helt kurrant å flytte over (skru opp og så på igjen). Men kjøp deg en bok om motoren din fra en amerikansk dele-shop. Det er ille greitt å skru til med rikgite momenter, og det står også detaljerte beskrivelser på hvordan du "liner" opp tenningen for første start, og deretter justerer tenningen nøyaktig senere. Båt motor inn til norge skal det skattes HK for. Bil motor er det ikke HK avgift for. Som PRIVATPERSON, så har du fullt lov til å importere en bilmotor for så å marinisere den i ettertid i Norge. Firmaer som importerer en bilmotor for så å marinisere de, MÅ betale avgiften. Men PRIVATPERSONER er det jo mange av, så det byr ikke på noe problem. 290DP tåler mye. Vet ikke helt hvor grensen går, men hørte en gang at den skulle tåle rundt 600-700HK. 400HK er i hvertfall helt uproblematisk. Nye propeller kan det hende du må ha. Litt avhengig av: Hva max turtall du fikk på motoren med 231HK (gamle motoren din). Hva max anbefalt turtall er på den nye maskinen og hvor mange HK det er her. Ut fra dette, går det ann å "anta" en ca. dimmensjon. Denne Vortec motoren til usaonline er vel ikke marinisert? http://www.usaonline.se/docs/servicemotorer/5.7_brochure.pdf Mens den motoren til Hansen marine ser vel ut som kommer komplett med marinisering? Ser den også mere moderne ut? Har også oppgitt et høyere antall hk. Hvordan løser man evt. det med toll da? http://www.hansenmarine.se/motorer.php Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Har du vurdert brukt? Når du først vurderer å kjøpe i Sverige - søk på www.blocket.se i kategori båtdelar & tilbehør. Du finner blant annet en VP 5.7 liter V8 260hk komplett med DP 290 drev og kabler for SEK 59 000,- Men det finnes billigere: En VP V8 5.7 liter 260HK til SEK 25 000,- og VP V8 5.0 liter 225HK til SEK 23 000,- Eller denne nyrenoverte 5.0 V8 uten eller med marinisering for fra SEK 15 000,- Redigert: Se annonsene til Ancora Marin AB - blokker fra 22 000,- SEK og ny 5,7 liter 315HK basemotor til 39 000,- SEK Redigert 21.Mai.2007 av Bryant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Denne Vortec motoren til usaonline er vel ikke marinisert? http://www.usaonline.se/docs/servicemotorer/5.7_brochure.pdf Spiller liten rolle om den er marinisert når det står på kvitteringen at dette er en marinmotor. Marinisering er så mangt. Er det snakk om marine-kam og marine-pakniner? Hva som står på kvitteringen er av stor interesse for tollvesnet, og selvfølgelig at det ikke står at det er en bilmotor og du finner marine-utstyr på den som avgass-systemet og slikt. Pass også på at dersom du velger en Vortec motor, og ikke har hatt dette fra før, så er det forskjellige innsug (om dette ikke følger med). Det er også uten bensinpumpe (din gamle har vel en mekanisk en, mens en vortec ikke har noen. Dvs. du må ha en elektrisk ved siden av om dette ikke følger med). Mener også å ha hørt at det er forskjell på svinghjulet, men er ikke helt sikker på det. MAO: Kjøper du en båtmotor i utlandet, må du betale HK avgift. Kjøper du en erstatningsblokk (ren blokk, evt. bare med topper og kam), og det ikke står noe om båt/marine, så er det enkelt å ta denne over. Men kjøper du en marinemotor i sverige, så må du gjøre et av følgende: 1. Smugle den over (lite anbefalt) 2. Bygge den over til en bilmotor i sverige, for så å skaffe en kvittering på dette og så tolle den inn på vanlig måte. Marine-utstyret kan du fritt kjøre over i en annen tur med verdi for max 6000,- NOK om du har overnattet i sverige eller 3000,- NOK uten overnatting. Mitt råd: Hør med en amerikansk foretning i Norge. Jeg har fått flere tilbud om klassiske 350 motorer til en pris av 20.000,- NOK. Da som bilmotor med vanlig topp-pakning, bil-cam osv. Så hører du med et motorverksted som bygger den om for deg til marine-motor. De fleste kjenner godt til dette og har ferdige løsninger for det (nytt pakningssett + ny cam). Koster skjelden over 4000,-. MAO. For 25.000 har du en helt ny marine-motor i Norge uten problem med tolling. Så må du flytte over alt ditt gamle utstyr (starter, innsug, dynamo, tenning, + + +) som er en relativt kurrant jobb å gjøre selv. Men kjøp en liten bok om dette. Kan anbefale www.aarnes.no og sarpsborg motorverksted. Begge selger, andre bygger om. Redigert 21.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Du skal ikke prøve å sveise gammelblokka før du kjøper ny da? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Nidelv 23 Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Du skal ikke prøve å sveise gammelblokka før du kjøper ny da? Har snakket med en motorkyndig, som mener den er for mye skadet? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 23 Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Larspo Takk for gode svar. Skjønner at det kan by på problemer med ny motor fra sverige. Men at en evt. erstatnigsblokk burde kunne funke. Da antar jeg de samme regler gjelder om jeg skulle kjøpe en brukt motor i Sverige? Som gjør at dette da også blir lite aktuelt. Min situasjon er at jeg skal selge båten. Og ønsker og sette den i en fornuftig salgbar stand på kortest mulig tid og til en fornuftig pris. Noen tanker om hva som lønner seg? Repparere så billig som mulig eller ny motor? Det er en båt til ca 300.000,- Redigert 21.Mai.2007 av Nidelv 23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Sjekk med Sarpsborg Motorverksted hva de skal ha for å sette sammen en short-motor for deg. Så kan du flytte over utstyret selv. Bruker du foretak som Aarnes og Sarpsborg M., så er i hvertfall dette med garanti i trygge hender. Noe du bør ta med i beregningen når du skal selge. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Jeg ville ha gjort: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=326 Kjøpt denne for 12.000 (altids mulig å prute litt ved rask handel). Solgt drevet for 5000,-i etterkant. Kjøpt en skrubok for 305/350 motor fra Aarnes = 300,- Momenttang fra biltema: 300,- Flyttet over alt du selv har på din eksisterende motor = gratis (tar ca. en dag). Noen nye pakninger (dette hjelper Aarnes deg med). Er da pakning til manifoldere, forgasser osv. Koster ikke mange kronene. Fått en motorkydig til å justere tenningen for deg. Sarpsborg motorverksted ordner nok dette. Tror ikke det kan koste all verden. Klin til med 2000,- så er man sikker. Totalt: 12000-5000+300+2000 ca. 10.000,- Nå kjenner ikke jeg til AQ240 og om dette er samme blokka, men dette går an å undersøke i tilfelle. I tilfelle ikke, så finnes det sikkert flere lignende alternativer. Raskt, billing og helt OK alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 AQ240 er en ford-motor (351) og kan følgelig ikke brukes hos deg. Har ikke kikket noe mer på finn, men se om du ikke finner noen med 305 motor (GM). Alternativt 350 motor som er helt lik, men litt lengre slaglengde. Her kan det hende du må justere/bytte litt på forgasseren din i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Takk for kjappe svar Har sett litt på hansen marine. Stemmer det at du kjøpte en komplett motor for 48.000 sek? Eller var den en "basmotor"? Ser en komplett motor koster ca 82.000,-? Jeg kjøpte basmotor. Så det var ikke akkurat så billig. Spurte på Sarpsborg Motorverksted men de hadde ingen inne. Og dette var i skiftet juli/august så jeg begynte å stresse for å få båten på vannet for å si det mildt. Derfor ble det slik. Forøvrig glimrende service på Hansen Racing. Som Larspo nevnte så passet jo ikke innsuget heller.. så dette ringte jeg til Stockholm om bestilte til forhandleren i Tanum. (Hadde jeg brukt hodet så hadde jeg jo gjort det med motoren også, istedet for å kjøre tur-retur Halden-Stockholm på èn dag ) Men det er i det hele tatt dette som er så _glimrende_ med disse GM-baserte sakene.. prisen! Og som en bonus lærer man en hel masse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.