Jump to content

D5L og fartstid?

Grisli

Recommended Posts

Ser i reglene for å kunne ta eksamen i D5L

Fartstid

Fartstid skal dokumenteres ved framleggelse av sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent. Bevitnelser fra nær familie godtas ikke.

Fartstidsalternativer:

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat, dvs D5 (kystskipper) eller høyere. Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri.

At man må ha fartstid for å få lov til å ta eksamen. Jeg har hatt båt, og seilt båt siden jeg var en guttunge, men hvordan skal jeg kunne dokumentere dette? Har aldri vært medlem i noen seilforening eller liknende.....

Kjenner dog noen politifolk.....holder det med at en av dem går god for meg?

Nå er det vel ikke krav til fartstid for å ta eksamen, men for å få selve sertifikatet. Jeg kan ikke forstå at sensor på eksamen skal ha noe med om du har den nødvendige fartstid på eksamenstidspunktet, det er sjøfartsdirektoratet som bestemmer om de vil gi deg sertifikat etter å ha mottatt vitnemål, legeattest og dokumentasjon på fartstid.

Politimann burde være god nok attest, forutsatt at vedkommende føler at han kjenner din båterfaring godt nok, det er ikke lett for oss å vite.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...