Jump to content

D5L og fartstid?

Grisli

Recommended Posts

Ser i reglene for å kunne ta eksamen i D5L

Fartstid

Fartstid skal dokumenteres ved framleggelse av sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent. Bevitnelser fra nær familie godtas ikke.

Fartstidsalternativer:

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat, dvs D5 (kystskipper) eller høyere. Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri.

At man må ha fartstid for å få lov til å ta eksamen. Jeg har hatt båt, og seilt båt siden jeg var en guttunge, men hvordan skal jeg kunne dokumentere dette? Har aldri vært medlem i noen seilforening eller liknende.....

Kjenner dog noen politifolk.....holder det med at en av dem går god for meg?

At man må ha fartstid for å få lov til å ta eksamen.

Det har aldri vært noe problem, så vidt jeg vet.

Kjenner dog noen politifolk.....holder det med at en av dem går god for meg?

Ja, eller andre "presumtivt pålitelige" folk som kan forutsettes å kjenne din erfaring med båt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nå er det vel ikke krav til fartstid for å ta eksamen, men for å få selve sertifikatet. Jeg kan ikke forstå at sensor på eksamen skal ha noe med om du har den nødvendige fartstid på eksamenstidspunktet, det er sjøfartsdirektoratet som bestemmer om de vil gi deg sertifikat etter å ha mottatt vitnemål, legeattest og dokumentasjon på fartstid.

Politimann burde være god nok attest, forutsatt at vedkommende føler at han kjenner din båterfaring godt nok, det er ikke lett for oss å vite.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...