bjoris Startet 10.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2003 Jeg syns det er for mye bråk i min nye båt og vurderer mulighetene som finnes for å redusere støyen. Siden motoren står på hekkaggr. ser jeg for meg at den meste effektive løsningen er å lage en egen kasse under dørken. I dag ligger motoren under dørken med ca 4 cm demping i dørkplatene og i skottene under dørken. Råd og vink i denne forbindelse mottas med takk. Jeg har følgende tanker/spørsmål: - hvor stor klaring bør det være mellom veggene og lokket på kassen og motoren? - risikerer jeg at motoren går varm pga lite luft rundt motoren? (VP 41, 200 hk) - jeg må forlenge slangene som gir luft til motoren slik at disse kommer inn i kassen, men må jeg da bruke el.vifter for å få nok luft inn, det er ikke småtteri av luft som skal til forstår jeg - jeg ser for meg at må ha et feste i dørken slik at kassen står stabilt, av bildet vedlagt ser dere at det går en avstiver i lengderetningen i passende avstand fra motoren. Bør en være forsiktig med å skru i denne? Hvis det ikke går er vel alternative å plastre og da må vel topcoaten av? Andre smartere idèer mottas! - når kassen er godt festet i bunnen og i akterspeilet ser jeg for meg at resten av festemekanismen kan være "metall-klemmer". Har sett dette f.eks hos Viksund Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arnstein Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 Jeg har en 222 hk Yanmar i min NB 820. Den er bygget inn i en kasse bestående av flaker laget av vannfast kryssfiner, en på hver side og ende og to på toppen. Disser er igjen isolert med ca. 5 cm isolasjonmatter med sølvfolie (vet ikke hva det kalles). Flakene er festet sammen med kallesje-gummiringer, samt ett og annet beslag for holde den sammen. Kassen står på aluminiumsprofiler festet i dørken. Den er såpass tung i seg selv at den ikke løfter eller beveger seg på noen måte og gir heller ikke lyd fra seg i form av skrangling, gnisning eller klirring. I den ene flaken er det skåret ut et ca. 50x20 cm stort hull for luftinntak. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 Du kan lage en slik kasse som Arnstein beskriver, men det er aldri lett med lydisolering. En annen båt som hadde en slik kasse var 2003-modellen til til Inter 9000. De hadde også spandert på gassdempede lukeåpnere. Mener å huske at lokket på innerkassa var festet i dørkeplata med nylonreimer med lengde ca 5cm mellom dørkplate og underdørplate. Også denne motoren måtte ha luft. Da begynner problemene. En godt isolert kasse som plutselig har et hull, gjør ingen stor lydmessig nytte. De hadde løst dette ved å ikke bruke slanger, men kanaler som var isolert de også. I tillegg var det en vinkel på kanalen, en slags lydfelle. Resultatet vår bra, og tilgangen til motoren var omtrent like lett som før. Hvis du begynner på denne jobben, er det en ting du bør ha i bakhodet. Lydisolering er snodige greier. Selv om du er så nøyaktig og flink du bare kan, er det ikke sikkert at det blir så mye bedre. Det kan bli litt bedre eller mye bedre, du vet aldri. En ting til. Ei slik kasse vil nok fort veie opp mot 40 kilo avhengig av hvilke materialer du bruker. 40 kg her og 40 der. Det blir fort litt av det. Spanderer du på "bly"-matter i tillegg til skummet, blir det ytterligere tungt - og dyrt. Synes det første du burde gjøre er å få lånt deg en dB-måler. Finn ut hva støyen er på full fart. Er den over 85-88dBA, vil du kunne ha stor nytte av etterisolering. Er den ned mot 80, ville jeg tenkt meg om en gang til. Du isolerer luftbåren støy. Vibrasjonsstøy fra motorfeste og gjennomgangen for drevet i akterspeilet, krever andre tiltak. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 Jeg glemte i farten å si at lufteåpningen faktisk er utstyrt med et lite påbygg, sikkert for å fange opp noe av lyden. Det med vekten stemmer med Lotus anslag. Allikevel er det stor forskjell med eller uten kasse installert. Du vil garantert oppnå en merkbar lyddempning. Lyd som forplanter seg i skrog, vil kassen selvsagt ikke redusere. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
DP 41 Svart 15.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2003 ...... Synes det første du burde gjøre er å få lånt deg en dB-måler. Finn ut hva støyen er på full fart. Er den over 85-88dBA, vil du kunne ha stor nytte av etterisolering. Er den ned mot 80, ville jeg tenkt meg om en gang til. Du isolerer luftbåren støy. Vibrasjonsstøy fra motorfeste og gjennomgangen for drevet i akterspeilet, krever andre tiltak. Lotus Godt tips, jeg vet egentlig lite om hva jeg må forvente av støy. Vi går fra seilbåt med 7.5 hk til planendebåt med 200... så forskjellen må vel ventes å være stor... MEN, går det ann å leie slik dBA-måler? Jeg har på mobilen min, men den stoler jeg ikke på. Tror den viser altfor mye.... testet den i bilen og da ligger den på ca 85 dBA i 100 km. Er ikke det altfor mye (Mondeo, 1 år gml)? Testet den på toget og da ble det også 84-85 dBA. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2003 De siste årene har Båtmagasinet konsekvent oppgitt støytall når de tester båter. Kommer man ned under 80dBA på¨full guffe ved styreposisjon, skrytes det gjerne masse av hvor bra støyisolert båten er. (halvplanere og planere med innenbordsmotor) Jeg har lånt dB måler når jeg har trengt det. De er svindyre, så det er ikke alle som har lyst til å låne ut. I bilen din bør du ha rundt 70dbA i 100 km/t hvis den er sånn middels isolert. Vanlig samtale ligger litt høyere enn dette og innebærer at du kan prate normalt i kupeen. Så putter du på noen harde regummierte vinterdekk med stålpigger...... Mobilen din ville jeg ikke stolt på et sekund. 85dBA er et støyende område der folk må rope til hverandre for å overdøve støyen. Der skal det brukes hørselvern når man oppholder seg der lenge. Det gidder vi selvfølgelig ikke i båten. Litt pussig med denne skalaen. Den er logaritmisk. 5dB er en vesentlig forskjell. 10 dB er omtrent en halvvering. Samtidig er 3dB den minste lydforskjellen øret kan oppfatte. Hvordan hadde det vært med halv støy i båten? Isoler vekk 10 dB så er det gjort. Vanskelig sier du? Kommer litt an på utgangspunktet. Jo verre spetakkel du starter med, jo lettere å nå målsettingen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 De siste årene har Båtmagasinet konsekvent oppgitt støytall når de tester båter. Kommer man ned under 80dBA på¨full guffe ved styreposisjon, skrytes det gjerne masse av hvor bra støyisolert båten er. (halvplanere og planere med innenbordsmotor) Jeg har lånt dB måler når jeg har trengt det. De er svindyre, så det er ikke alle som har lyst til å låne ut. I bilen din bør du ha rundt 70dbA i 100 km/t hvis den er sånn middels isolert. Vanlig samtale ligger litt høyere enn dette og innebærer at du kan prate normalt i kupeen. Så putter du på noen harde regummierte vinterdekk med stålpigger...... Mobilen din ville jeg ikke stolt på et sekund. 85dBA er et støyende område der folk må rope til hverandre for å overdøve støyen. Der skal det brukes hørselvern når man oppholder seg der lenge. Det gidder vi selvfølgelig ikke i båten. Litt pussig med denne skalaen. Den er logaritmisk. 5dB er en vesentlig forskjell. 10 dB er omtrent en halvvering. Samtidig er 3dB den minste lydforskjellen øret kan oppfatte. Hvordan hadde det vært med halv støy i båten? Isoler vekk 10 dB så er det gjort. Vanskelig sier du? Kommer litt an på utgangspunktet. Jo verre spetakkel du starter med, jo lettere å nå målsettingen. Lotus Min kone er nok av den oppfatning at det skal mye mere enn 3dB forskjell før jeg oppfatter det, men slik er vel livet for det fleste av oss. Jeg tror ikke vi bara skal fokusere på dB nivået når vi snakker om lyd. Vi bør nok bruke den vektede enheten dB(A) som er en kompensert kure for den frekvensen det menneskielig øret kan oppfatte. Ved lydisolering av motorommet så kan man endre de hørbare frekvenser en god del og dermed få en god oppfatning av et endret lydnivå. Lavfrekvente lyder oppfattes ofte som "høy" lyd av det menneskelige øret, det samme gjelder høyfrekvente lyder(dette vet nok alle som er gift ). Tar man en titt på den kompenserte grafen fra "Fletcher og Munson" fra 1933 så ser man greit hvordan sammenhengen mellom frekvens og lydstyrke oppfattes. Dette med støydemping er nok ikke så lett som tidligere påpekt i denne tråden...manga faktorer som spiller inn... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 10 dB er omtrent en halvvering.Iflg. min barnelærdom er 3db en halvering av lydtrykket, men så er det jo noen år siden jeg var barn også Hadde en Land-Rover med Iveco dieselmotor en gang. Bare ved å tette rundt girstangen senket jeg lydnivået med rundt 12 db og det var virkelig merkbart. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Iflg. min barnelærdom er 3db en halvering av lydtrykket, men så er det jo noen år siden jeg var barn også Jeg tror nok at du bør oppfriske barnelærdommen din litt... Det er nok som Lotus skriver.... 10 dB reduskjon oppfattes som en halvering av lydstyrken... http://www.kompetansetjenester.no/nettkurs...dbehandling.htm Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirKS Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Begge har rett, 3dB er en halvering av lydenergien, mens de fleste mennesker opplever 10dB som en halvering av lyden. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Begge har rett, 3dB er en halvering av lydenergien, mens de fleste mennesker opplever 10dB som en halvering av lyden. GeirKS Jeg legger meg flat for kritikken og beklager at jeg mente SveinHa burde ha sjekket barnelærdommen.... Det er riktig at når det gjelder lydtrykket så medfører en redusksjon på 3dB en halvering av lydtrykket... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Dette med støydemping er et vanskelig tema. Finnes det eksperter på dette som det går an å engasjere? Har planer om å foreta meg noe, men vet ikke hva. Kunne derfor tenkt meg å betalt for å få en vurdering av hvilke tiltak som bør gjøres før jeg bruker en masse tid og penger på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Dette med lydenergi og lydtrykk viser at lyd er vanskelig. Hvis man altså fjerner halvparten av lydenergien, synker lydtrykket med 3dB. Øret oppfatter dette som en "ørliten" reduksjon. Og siden det er ørets oppfatning som teller, må man redusere lydenergien til halvparten igjen og til halvparten enda engang før det virkelig monner. Da begynner det å demre for hvorfor en liten glipe i isoleringen gjør store utslag? Det viser også at når Gud skapte øret, hadde han en stor utfordring. Hvordan lage en lydmottaker som både oppfatter lyden av et blad som faller og et vanvittig tordenskrall uten at hjernen går i spinn og overstyres? Lag øret følsomt for de svake lydene. Når lydene økes, slår et filter inn som fjerner det meste av lyden slik at en dobling av lydenergien bare virker som en bitte liten økning. Dette var Gud veldig fornøyd med En bieffekt var jo også at når Eva hylte og skreik om at Adam må gjøre ditt og datt, så var det fort gjort å ikke oppfatte det som høy støy. Da slapp Gud også å etterjustere volumkontrollen hos Eva. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Clasohlson har støymåler til 900 kr, de hadde en litt billigere før, men den var kanskje noe enklere. Lydmåler for måling av lydnivået i hus, industrilokaler, kontor, på gaten etc. 3-sifret display. To måleområder, 35-100 dB og 65-130 dB. Frekvensområde 30 Hz - 10 kHz. Lev. med 1 stk 6F22 (9V) batteri samt veske. 251x64x40 mm. 32-4527 898,00 Ellers er det vel noe slags forskjell på dB(A) og dB, A´en angir filteret i øret som lotus snakker om, og altså hvordan man oppfatter lyden. Dette kan kanskje ha invirkning på måleresultat med mobiltelefon. (Hva slags mobil som har slik måler forresten??) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 (Hva slags mobil som har slik måler forresten??) F.eks. Nokia 5100. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Jeg har også syslet med tanken på å lydisolere ved å bygge en kasse rundt motoren. I tillegg til (forhåpentligvis) bedre støydemping vil også dette gjøre det enklere å utnytte rommet under akterdekket til å stue bort ting og tang. Uten kasse rundt motoren vil der være risiko for at ting kommer bort i motoren, og dette kan være risikabelt spesielt med tanke på kilerem og svinghjul. Bjoris: Bildet ditt ligner veldig på motorrommet i Halcoen min, til og med motoren er identisk. Dersom det er en Halco du har vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer du gjør hvis du setter i gang med dette prosjektet. Den er bygget inn i en kasse bestående av flaker laget av vannfast kryssfiner, en på hver side og ende og to på toppenHvilken dimensjon (tykkelse) bør disse kryssfinerplatene ha? For å spare vekt vil jeg tro det er viktig å ikke ha for tykke plater. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Arnstein Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Har ikke målt, men anslår 12mm. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Bertinius Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Har ikke hatt de store støyende maskinene i mine båter, men har vært meget godt fornøyd med de foliebelagte støydempende platene fra Biltema, billige er de også. Men nå snakker jeg om Sørlandsk snekke-fart, og dertilhørende kos Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2003 Har ikke målt, men anslår 12mm. Sjekket tykkelsen i dag og den er 12 mm. Vet ikke om forskalingsflaker fås i denne tykkelsen da de ofte er 15 mm. Ellers kunne dette være et brukbart materiale. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Nadheim Svart 22.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2003 I min båt er motorrommet kledd med tykke støyisolerende matter på på alle kanter (unntatt dørken). Disse mattene er trolig fra da båten var ny (dvs 1985). Luft kommer fra to inntak helt akterut på fribordet som er forbundet med motorrommet via to svære slanger. Motorstøy i denne båten er ikke noe tema. Opp til 20 knop er det meget lag støy i cockpiten, og over 20 knop er det andre ting en motoren som høres. Det hører med til historien at motoren er en 5 liters V8 bensin som i utgangspunktet går stille og pent. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 22.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2003 Hei Bjoris I vår Sun 33 er det fra produsenten montert en kasse som passer nokså godt til beskrivelsene her; finerplater (ca. 12 mm.) med noe foliekledt skumgummilignende matter inn mot motorrommet. Et hull på ca. 30 X 15 cm i hver av sideplatene for forbrenningsluft. I tillegg er det en åpning bak hver sideplate der hvor badplatformen befinner seg (platformen er "dobel", kan man si) Kassa står i spor i skutebunnen og i sidene. Sporene er laget av to parallelle lister som er skrudd fast til dørk og skott med avstand slik at platene passer i mellom listene. Kasseveggene går fra dørken helt opp til motorromslukene, som hviler på kasseveggenes overkant. Lukene er i underkant forsynt med ca 20mm. tetningslister mot alle anleggsflater. Konstruksjonen virker solid, er billig og er uten egen støy (knirking osv). Ulempen vil jeg si er at disse platene er nokså tunge, så vekten er uheldig, spesielt så langt akter i båten. Som støydemping fungerer imidlertid platen ganske godt. Har prøvd å kjøre uten, og det var veldig merkbar forskjell. Spesielt var den hylende lyden fra kompressoren ille uten støyisoleringen på plass. Om du kan lage en slik kasse i di båt, så er det iallefall en nokså enkelt og rimelig prosjekt. Mine erfaringer er at den hjelper godt nok til at jeg ikke ville vært foruten. Lykke til Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bjoris Svart 2.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2004 Bjoris: Bildet ditt ligner veldig på motorrommet i Halcoen min, til og med motoren er identisk. Dersom det er en Halco du har vil jeg gjerne høre hvilke erfaringer du gjør hvis du setter i gang med dette prosjektet. fdf Hei Brigg! Jeg har ikke en Halco, men en Fjord 815. Uansett, om tid og stunder (dersom jeg gjør dette blir det ikke før til høsten) vil jeg meddele mine erfaringer (med lydmåling før og etter) på dette glimrende forumet! For øvrig takker jeg for alle innspill, det imponerende mye kunnskap her og kjemisk fritt for tull og tøys som vi finner andre steder Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
eysteind Svart 2.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2004 Holder på å ta igjen båten min fra grunnen igjen, og da er det viktig å støyisolere godt. Har skott ca 10cm fra motoren rundt hele motoren. Bak skott ligger det tanker på tre sider. Mellom skott og taker er det en ca 10cm bredd og 30cm høgt tomrom som ikke er brukenes til noe. Lurer derfor på om det er noe vits å fylle skum mellom tank og skott for å få betre lyddemping? Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 2.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2004 Disse skummattene med folie som er i motorrommet heter porolon. I min båt er motorrommet kledd med 50mm porolon. I dørk platene er det også 50mm. Det som også er veldig viktig er å lydisolere luft inntaket til motoren. ( slangene ) Jeg skal ta av porolonen under dørken, lime på 3 mm soundstop matte og ny 50 mm porolon. Regner da med at jeg vil få mye mindre støy. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Bjoris, kanskje litt forsinket, men har endelig fått tak i et bilde av "godklumpen" med støyveggene på plass. Disse er løse, og kan trekkes rett opp.: mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.