bjoris Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Takk for bildet, det var interessant. Jeg får ikke gjort noe med dette før til høsten. Båten ble kjøpt brukt i fjor høst, har ikke hentet den enda, men syns det var mye støy på prøveturen. Mulig jeg kan komme litt ned i støy ved å isolere alle slangene som gir luft til motoren, de ligger langs hekken og går ned i motorrommet, uisolert... Det kan ikke være bra for støyen? Bruker sommeren til å finne ut om dette er så ille som jeg husket og tar evt en jobb til høsten... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Kan bare føye til at dersom jeg legger avgårde uten disse veggene, så er det som å ha en stor gitarkasse med skikkelig klang der bak. Dette forsvinner helt med støyveggene på plass. Begge sideveggene har lufttilførselshull og det er i tillegg åpent i bakkant øverst mot badeplatformen. gudd løkk Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bjoris Svart 16.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Nå har jeg fått sjekket dette med støyen ombord og det var ikke så ille som jeg husket fra prøveturen. Når jeg nå får sett over ting så er det også lagd skott mot hver skuteside slik at det blir stuverom på hver side. Jeg har derfor slått fra meg tanken om å lage en kasse. Målte med min mobil-db-måler (som viser seg å være ganske bra når jeg setter den på "lav" lyd) og fikk da 83-85 db. Jeg har sjekket denne i bilen mot det biltestene oppgir bilen min til å ha og det stemmer rimelig bra. Planen nå er å isolere de 6 luftrørene som kommer ut av motorkassen helt bak i akterspeilet. Kommer tilbake med erfaringene og målingene når dette er gjort... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
terron Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Har forsøkt meg på støydemping i flere båter. Sett i forhold til effekt/økonomi/enkelthet har jeg opplevd gode resultater ved å benytte den type blymatter som selges i bilrekvisitaforretninger. Det første man gjør er å fjerne all gammel skumgummi/porolon støydemping. Så kler man disse flatene med blyplater. Oppå disse fester man (bruk sikaflex) så den gamle støydempingen igjen, eller ev. erstatter denne med nye og tykkere porolonplater. Blyplatene demper både støy og ikke minst vibrasjoner. De er også meget effektive til bl.a. isolasjon av propellstøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.