Jump to content

Klistremerker, hvor lang tid før jeg kan vaske?

Windy37GM

Recommended Posts

God morgen.

Jeg har satt på klistremerker på båten (striper) i helgen. For at de skal få feste er skutesiden vasket med Aceton der hvor stripen skal være. Ergo er hardglansen min også borte+at skutesiden er full av såpe. Vi har brukt "spray-på-såpevann-sett-på-klistremerke-og-juster" metoden og da blir det grisete nedover båtsiden.

Hvor lang tid bør klistremerker tørke før jeg kan vaske over med svamp og såpevann? Og når kan jeg legge på litt hardglans igjen?

Mvh

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kan dessv. ikke svare på det du spør om, men jeg har lurt på hvordan dekaler som festes med zalovann kan sitte permanent fast. :confused:

Det sitter som bare tusan. Jeg bruker "Rimco" vindusvask ved montering av dekor. Man bruker en spesiell plastsparkel og presser ut alt såpevann etter at man er fornøyd med plasseringen av dekoren. Dessuten er det mye lettere å få ut luftbobler. Dekoren bør få hvile i 24-48 timer før man vasker forsiktig over. Hardglansen kan du godt vente ei uke med.

tn_bilde_144.jpg

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Brukte samme metode med vann når jeg monterte en solfilm på et vindu for noen år siden. Man har vann på ruta og det er lim på baksiden av filmen som ikke hefter før vannet er borte. Vannet får man bort ved hjelp av en spatel som man stryker over filmen med etter at den er kommet på riktig sted.

Vannet hindrer limet i å "bite", såpen binder vannet sammen+at det blir glatt. Når det er glatt kan mann skli klistremerket rundt på plasten. Dette fungerer perfekt. Så bruker man et-eller-annet (jeg brukte japansk sparkelspade inntullet i en fille) for å presse ut vannet. I hjørner og i bøy, leger man tørt på så det fester med en gang.

Kanskje man skulle laget en kort video om hvordan dette gjøres ?? Burde vel egentlig vært gjort med diverse emner?

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kan dessv. ikke svare på det du spør om, men jeg har lurt på hvordan dekaler som festes med zalovann kan sitte permanent fast. :confused:

Poenget er at det ikke skal sitte permanent fast, da er vann ypperlig for å hindre limet i å feste. Når man derimot presser dette på plass med en plastsparkel eller tilsvarende, så presset alt vannet ut...og ikke vann = full liming. Og det blir ikke "igjen" noen fuktrester under merket. Det blir i grunn relativt store krefter når man bruker en plastsparkel slik at alt blir dratt ut.

Hadde mine tvil selv, men dekorerte hele båten på nytt i helgen med en liter vann tilsatt en dråpe zalo. Perfekt resultat. 2 dager etterpå kjørte jeg i gang med full polering med maskin over dekoren. Like fin og alt sitter fortsatt på plass.

Måtte også "trimme" litt på en vannlinjetape i baugen. Det var da 2 dager siden dette ble satt på og måtte ta av noe av dekoren igjen. Dette var utrolig vanskelig. Måtte bruke kniv og skrape dette av. MAO: sitter 100% fast selv etter bruk av vann og såpe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...