Jump to content

Mariner = Mercury eller Yamaha?

Ingar

Recommended Posts

Takk, det gir jo en viss indikasjon. Men propellen kan være byttet eller lakkert. Heller ikke sikert at eieren kan svare på hvor den er produsert.

Grunnen til at jeg spør er at det er enklere å svare dersom man vet hvilken motor det er snakk om.

F.eks. kjenner jeg godt til Yamaha 4 hk som var det Mariner brukte i mange år. Men de har vel senere gått over til Mercury som jeg ikke vet noe om..

Se dette innlegget så blir det kanskje klarere hva jeg mener.. :smiley:

(Trodde også 30 hk var Yamaha basert på begynnelsen av 80 tallet...?)

Har ikke sett noen slik oversikt. Såvidt jeg husker så var det en glidende overgang.

Fra 1980 og noen år fremover så var alle opptil 48hk samt 60hk , Yamaha.

50hk + over 60 Mercury.

Har også sett Yamaha baserte Marinere med svart propell, så det er en usikker indikasjon.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde 48 hk mariner og den minna ikke om noe Yamaha nei. Er det metal deksel så er det vel Mercury eller hva?? . Mene å huske noe slikt. Er det støpt plast deksel så er det noe anna..

:crazy:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Den 48 Mariner jeg kjenner til er samme 760cc blokka som Yamaha 55hk. Mariner 45 og 50hk var Mercury 718cc, 4-syl.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den 48 Mariner jeg kjenner til er samme 760cc blokka som Yamaha 55hk. Mariner 45 og 50hk var Mercury 718cc, 4-syl.

Stemmer.. Eg blander 45 hk'en og 48 hk'en Sorry.. 45 hesteren vi hadde sist var Mercury ja mens 48 hk hadde plast deksel såvidt eg husker..

Førøvrig var det styre handtak med til motoren med gass og gir. Lurer på hvordan det er å holde en 48 hk med styrepinne eller hva det heter..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Yamaha leverer 90 hk med styrekult i deler av verden..... :eek:

Mercury har produsert mye i Belgia for det europeiske marked, reparerte på en merc 25 engang og den hadde millimetergjenger... Ble forresten litt overrasket over det....

Edit; Hmmm.... -I praksis kan vel multifunksjons-styrekulten til Yamaha monteres på alle motorer i fra 40 til 300.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har også sett OMC V4 med styrekult, mener den var på 85hk.

Rago,

så den passer ikke på den nye V8'eren til Yamaha altså?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...