Jump to content

Amerikansk terpentin før grunning av tiljer?

Loddebåt

Recommended Posts

Hei,

har nå laget ferdig "tiljene" til min loddebåt - og i den forbindelse har jeg hørt et triks der en "gamling" sa til meg at jeg måtte mette treverket(furu) i tiljene med Amerikansk terpentin før jeg grunnet/malte dem.

Er dette et bra forslag?

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig AMERIKANSK TERPENTIN.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

På min loddebåt og de andre loddebåtene jeg har hatt - har jeg kokt opp tretjære og smørt på skutesiden til tre'et er mettet. Det blir en mørk båt utvendig, men jeg både liker fargen og lukten... En slipper også unna masse vedlikehold, som pussing, lakking etc....

Innvendig, under tiljene, ned til kjølsvin har jeg også brukt varm tretjære - og sauset godt inn..

Denne oppskriften har fungert utmerket i ååååååårevis, uten antydning til råte noen plass.

Det høres både råflott og unødvendig ut.

Jeg ville heller ha satset på å tynne de første par malingstrøkene ganske kraftig med White Spirit, slik at du fikk noe "tynt skvip" som virkelig trengte godt inn i treverket . . . .

Flott historie, men er enig med godeste Poseidon, som tynner trenger du ikke mere en vanlig White spirit.

Har solgt noen tusen liter terpentin, White spirit, tynnere, osv osv opp igjennom..vi og sverget til Terpentin...det var det beste...men fakta er at vi bruker tynneren(altså WS) slik at malingen skal trekke litt inn i treverket..og da gjør White spirit jobben...fakta.

Regner med at dette er høvlet, glatt trevirke.. Da ville jeg pusset lett over det med et medium papir først(P80-120). Så ville jeg kansje brukt noe oljebeis(trebitt/butinox 1/visir). Før jeg malte over med en meget blank maling. Jeg liker godt Shipolin. Bruker shipolin på teaklister rundt vinduene mine, flasser aldri, holder seg relativt blank og fin i solsteiken! Ville lagt på en 2-3 strøk etter grunning. For mye er heller ikke bra.

Men alle har jo sin måte dette er min anbefaling....og husk har du grunnet med en oljebeis...så blir ikke treverket lengre inn vått...så hvorfor impregnere noe som allerede er impregnert fra naturen side der inne...

OM du vil la hundrelappene fordufte opp så må du bare d!! :smiley:

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Hvor mange strøk maling bør jeg ha på tiljene etter at jeg har sauset det inn med eventuelt Amerikansk terpentin? Tenkte å bruke jotun maling.

Terpentin (Amerikansk) er bare tynnet tretjære (fra furu og andre nåletrær, ikke gran naturligvis). Så hvis du har tretjære (fra furu), så kan du vel like godt bruke den? Kokte tjære en gang i tiden og smurte innvendig. Hadde jeg visst den gangen hva jeg vet nå, ville jeg brukt maske. Stoffer som kvælker råte, har ofte den bieffekten at den kan ta livet av saker lenger opp i næringskjeden.

Takker for mange gode svar!

Tror konklusjonen etter mange gode svar blir som Poseidon og Sabeltann sier - bruke litt White Sprit å blande i malingen (første strøk), deretter 2 strøk med ren maling. Regner med første strøk da vil fungere som en "grunning"?

Når jeg første er på tråden her så kan jeg like godt spør om noen vet, eller tilfeldigvis har liggende et slik jern som er festet på akterdekket på loddebåtene. De brukte dem til å feste b.l.a slepetauet etc... Aner ikke om dere vet hva jeg babler om her, men jeg prøver...:-)

Når jeg første er på tråden her så kan jeg like godt spør om noen vet, eller tilfeldigvis har liggende et slik jern som er festet på akterdekket på loddebåtene. De brukte dem til å feste b.l.a slepetauet etc... Aner ikke om dere vet hva jeg babler om her, men jeg prøver...:-)

Ja, jeg vet meget godt hva du mener.

Det omtalte jernet kalles for "løybommen" og ble brukt som slepefeste. Det var en grov krok innpå som kunne flyttes fra side til side. Kanskje Poseidon kan bekrefte dette?

Ja, det kan jeg gjerne bekrefte, men jeg har ikke den fjerneste peiling på hvor noe slikt kunne finnes. Men det er jo en forholdsvis enkel konstruksjon, så det skal ikke store innsatsen til fra en bygdesmed for å lage en slik løybom.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Bruker shipolin på teaklister rundt vinduene mine, flasser aldri, holder seg relativt blank og fin i solsteiken!

:eek::eek::eek::crazy::crazy::puke:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

:eek::eek::eek::crazy::crazy::puke:

Kan høres fælt ut og male teak lister. Men i mine øyne skal akkuratt disse listene være svarte pga fargene på båten ellers. Kan love deg at alt annet av teak er ny oljet til enhver tid!!

Du må se båten for og kansje skjønne hva jeg mener, smak og behag!

Trenger ikke det, jeg tar poenget men de kunne hvert laget av noe annet en fiiiiiiiiiiin teak

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dersom du tynner Shipolin med litt Owatrololje så sitter den enda bedre.

Jeg er for øvrig deleier i en gammel slepeprom hvor vi har en slik løybom (nå fikk jeg et navn på den også) montert. Artig sak som alltid er i veien når vi skal bevege oss fra offisersalongen akter og fremover mot manskapskvarteret. Den vil dog bli stående av autentiske grunner.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...