Jump to content

Redningsskøyta og de lokale fartsbestemmelsene

Astor

Recommended Posts

Etter hva jeg har skjønt så skal alle fartøy, som IKKE er under utrykning, forholde seg til de lokale fartsbestemmelsene landet rundt.

Men er redningskrysserne unntatt for denne bestemmelsen? Også når de farter omkring uten oppdrag i sikte?

Jeg så i ettermiddag på min AIS at en av de lokale krysserne valset gjennom et trangt sundt i 32.5 knop. Kort tid etter la de til på stedet de er stasjonert. Dette kan jeg og mange andre sitte å se på våre AISer.

Vi legger igjen spor overalt. Og de er lette å identifisere. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Storebror ser deg!!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det blir spennende å se når politiet første gang kommer til å begjære utlevert informasjon fra Kystverkets registrering av AIS-data.

Jeg er forberedt på dette, men ser på det som en fordel for å belyse objektive forhold i en hendelse.

Dette kan kanskje belyse både skyld og uskyld.

Er AIS godkjent som "radarmåling på sjøen" da?

Ser for meg en vanskelig bevisførsel der.... GPS`er har jo ofte feilvisninger på opptil flere hundre meter har jeg sett her på forumet, så en eventuell kraftig kverulering på dette fra fremtidige "arrestanter" vil nok komme...

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei

Tror ikke politiet trenger å begjære noe da. På kystverkets AIS-sider som havnemyndigheter, redningsorganisasjoner og enkelte rederier har tilgang til kan en åpne historiske data to år tilbake i tid. Kan feks se hvor en spesifikk båt kjørte for 23 måneder siden og lagre dette som track.

Hvis det er spørsmål om en bestemt båt på et bestemt tidspunkt er det svært enkelt å finne.

Mons

Mons

ok...så da er vi nok kanskje der snart (om ikke allerede). Storebror begynner å bli litt plagsom synes jeg.

Tror ikke jeg vil ha en AIS, som i flere år etter vil gjøre det slik at alle mine båtturer og oversikt over når jeg var hvor etc..vil være "almennt tilgjengelig.

Tenk deg at kona får jobb i Redningsselskapet og bare for morro vil se på AIS`en til mannen...og oppdager plutselig at da han sa han var i Arendal med broren så var han egentlig i Skagen (mens broren hadde vært hjemme hele helgen)... :lol:

Menn .... tenk dere om før dere ønsker AIS under juletreet!!! :wink:

blir det snakk om bevisföring.....

o det ligger inom ett VTS-område så kan dom chekke med 'radar-historiken' der ser dom oxo SOG'n........

har lest om fritidsbåter(i England dock!) som ikke följt reglerna i trafikseparasjonssonerna...som blivit bötfällda...

S/Y Gunga Din

Tenk deg at kona får jobb i Redningsselskapet og bare for morro vil se på AIS`en til mannen...og oppdager plutselig at da han sa han var i Arendal med broren så var han egentlig i Skagen (mens broren hadde vært hjemme hele helgen)... :lol:

Ja, men det er inget konstigt ...ibland er ikke GPS'n helt tilförlitlig..... :lol::lol::wink:

S/Y Gunga Din

Har diskutert dette i havna og flere har opplevd at redningskrysseren blokkerer totalt for lokale fartsbestemmelser uten at de er på vei til oppdrag.

Opplevde i påsken, på vei hjem, at vi ble innhentet av en svensk redningskrysser på vei til kompistreff i Skjærhalden. De kom nesten opp i båten til oss tre BP-båtene som kom tuslende mot Herføl. Prøvde å kalle de opp på K-16 uten å lykkes.

Krysseren kom i stor fart og slakket ned akkurat utenfor Herføl-havna. Det er lett å skjekke fart når AIsen står på hos synderen! :wink:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg trodde også fartsbestemmelsen gjaldt for for alle fartøy inkl. utryknings fartøy (ikke under utrykning) samt nyttetrafikk. Men observerer daglig at f.eks Nesoddbåtene går med vesentlig mer enn 5 knop når de nærmer seg Aker Brygge/ Oslo godt innenfor sonen man daglig ser fritidsbåter blir bøtelagt av sjø-sheriffen.

Samme gjelder politi og brannbåt såvell som redningskøyter som definitivt ikke er under utrykning.

Kan det være mulig at visse yrkesfartøy (f.eks rutebåter) har søkt og fått innvilget dispensasjon for et spesifikt område??

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...