Astor Startet 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2007 (redigert) Etter hva jeg har skjønt så skal alle fartøy, som IKKE er under utrykning, forholde seg til de lokale fartsbestemmelsene landet rundt. Men er redningskrysserne unntatt for denne bestemmelsen? Også når de farter omkring uten oppdrag i sikte? Jeg så i ettermiddag på min AIS at en av de lokale krysserne valset gjennom et trangt sundt i 32.5 knop. Kort tid etter la de til på stedet de er stasjonert. Dette kan jeg og mange andre sitte å se på våre AISer. Vi legger igjen spor overalt. Og de er lette å identifisere. Redigert 21.Mai.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
vikers Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Storebror ser deg!!!! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Det blir spennende å se når politiet første gang kommer til å begjære utlevert informasjon fra Kystverkets registrering av AIS-data. Jeg er forberedt på dette, men ser på det som en fordel for å belyse objektive forhold i en hendelse. Dette kan kanskje belyse både skyld og uskyld. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Er AIS godkjent som "radarmåling på sjøen" da? Ser for meg en vanskelig bevisførsel der.... GPS`er har jo ofte feilvisninger på opptil flere hundre meter har jeg sett her på forumet, så en eventuell kraftig kverulering på dette fra fremtidige "arrestanter" vil nok komme... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
mons Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Hei Tror ikke politiet trenger å begjære noe da. På kystverkets AIS-sider som havnemyndigheter, redningsorganisasjoner og enkelte rederier har tilgang til kan en åpne historiske data to år tilbake i tid. Kan feks se hvor en spesifikk båt kjørte for 23 måneder siden og lagre dette som track. Hvis det er spørsmål om en bestemt båt på et bestemt tidspunkt er det svært enkelt å finne. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Det stilles særlige krav til GPSer knyttet til AIS hvor de har såkalt RAIM bearbeiding av signalene. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 ok...så da er vi nok kanskje der snart (om ikke allerede). Storebror begynner å bli litt plagsom synes jeg. Tror ikke jeg vil ha en AIS, som i flere år etter vil gjøre det slik at alle mine båtturer og oversikt over når jeg var hvor etc..vil være "almennt tilgjengelig. Tenk deg at kona får jobb i Redningsselskapet og bare for morro vil se på AIS`en til mannen...og oppdager plutselig at da han sa han var i Arendal med broren så var han egentlig i Skagen (mens broren hadde vært hjemme hele helgen)... Menn .... tenk dere om før dere ønsker AIS under juletreet!!! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 blir det snakk om bevisföring..... o det ligger inom ett VTS-område så kan dom chekke med 'radar-historiken' der ser dom oxo SOG'n........ har lest om fritidsbåter(i England dock!) som ikke följt reglerna i trafikseparasjonssonerna...som blivit bötfällda... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Tenk deg at kona får jobb i Redningsselskapet og bare for morro vil se på AIS`en til mannen...og oppdager plutselig at da han sa han var i Arendal med broren så var han egentlig i Skagen (mens broren hadde vært hjemme hele helgen)... Ja, men det er inget konstigt ...ibland er ikke GPS'n helt tilförlitlig..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) Har diskutert dette i havna og flere har opplevd at redningskrysseren blokkerer totalt for lokale fartsbestemmelser uten at de er på vei til oppdrag. Opplevde i påsken, på vei hjem, at vi ble innhentet av en svensk redningskrysser på vei til kompistreff i Skjærhalden. De kom nesten opp i båten til oss tre BP-båtene som kom tuslende mot Herføl. Prøvde å kalle de opp på K-16 uten å lykkes. Krysseren kom i stor fart og slakket ned akkurat utenfor Herføl-havna. Det er lett å skjekke fart når AIsen står på hos synderen! Redigert 22.Mai.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Forklaringen er enkel - de har ikke avlagt OBLIGATORISK båtførerprøve! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Jeg trodde også fartsbestemmelsen gjaldt for for alle fartøy inkl. utryknings fartøy (ikke under utrykning) samt nyttetrafikk. Men observerer daglig at f.eks Nesoddbåtene går med vesentlig mer enn 5 knop når de nærmer seg Aker Brygge/ Oslo godt innenfor sonen man daglig ser fritidsbåter blir bøtelagt av sjø-sheriffen. Samme gjelder politi og brannbåt såvell som redningskøyter som definitivt ikke er under utrykning. Kan det være mulig at visse yrkesfartøy (f.eks rutebåter) har søkt og fått innvilget dispensasjon for et spesifikt område?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.