Jump to content

Ja eller nei til fendertrekk ?

lano2

Recommended Posts

Kan vel si mye om fendertrekk, men pent er det ikke....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Trekkene i seg selv, ødelegger selvsagt IKKE gelcoat. Det som ødelegger er saltkrystallene som legger seg som sandpapir i trekket. Hvor ofte skyller DU trekkene dine i ferskvann i sesongen??

Og nei, jeg bruker ikke fendersokker, har annet å gjøre enn å skylle fendertrekk, sandpapir på "pussekloss"på skutesiden får andre ha.

Som andre har sagt, det er møkken i trekkene som sliper gelcoaten. Men den den lille slipingen gir jeg ganske enkelt blaffen i. Jeg har da en båt til å bruke, - ikke til å speile meg i. Og ikke har jeg hatt gnissing av fendere uten trekk heller. Hos meg har det vært taustumpen ned til fenderen som gnisser mot fenderlisten av gummi. Har mange ganger måtte sause taustumpen inn med Zalo. Da blir det tyst!

Lars H.

PS. Venter med å stemme, det får jeg gjøre når pollspørsmål nr. 2 får et alternativ til

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tips til fendertrekk som ikke knirker, sliper og som forhindrer alle skitne striper (vel...de fleste...):

Når dere er i Tax-free neste gang, så ta med dere mange av disse "trekkene" som skal passe på ankerdrammen.... de er gratis, helt greie å se på utenpå fendere og de samler ikke på salt/møkk. Blir de litt slitne så byttes de enkelt ved neste taxfree-besøk! :cool:

PS: Passer jo ikke de største pølsene da, men de passer veldig mange størrelser...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei,

Begrunnelser for å bruke fendertrekk er to etter mitt skjønn. Du får bedre nattero pga mindre gnissing. Og renhold blir mye enklere. Min erfaring er at dritten setter seg i fendertrekket og ikke som en sort klebrig masse på både fender og skrog. Ja jeg spyler fendertrekkene etter hver helg og det koster meg ingen ting.

Tidligere brukte jeg ikke fendertrekk og gelcoaten ble matt. :nono: Nå speiler jeg meg i gelcoaten. :cool:

Min påstand, selv om det er natt, er at dette er en tøvete poll generert av en eller annen latsabb som ikke gidder å spyle hverken båt eller fendertrekk, og som antagelig må sette igang denne for å overbevise seg selv om at han tenker rett :wink:

Nei fendertrekk er stykt å dyrt jåleri, farlig og bruke osv osv . Men jeg bruker det på vanlige fendere og kulene . Slipper mye xtra irritasjon da , ikke så vakkert med møkkete fendere som er fulle av div guffer . Så kommer det en båt og legger seg longside på deg og hiver ut fendrane sine fulle av guff , artig det på den kansje nypollerte båten din eller? Jeg bruker trekk og båt med fendere og det hele blir godt spyla etter alle turer . Trudde det var helt vanlig å spyle båten når du har vært på tur , eller kommer til en havn så du får av alt saltet . Men kansje ikke vanlig , men slik gjør nå jeg det .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...