Jump to content

tips til feste av teakstige...

eysteind

Recommended Posts

hei!

Skal til å lage en liten stige fra akterdekket og ned til salogen/styrhuset. Problemet er at denne ikke kan festes permanent, men bør kunne fjernes med enkle grep. Høgdeforskjellen er ca 90cm, og satser på å lage denne av massiv teak.

Noen tips til oppheng som fungerer? Tror dere det er nok å feste den kun i akterskottet, eller bør den festes i dørken i tillegg?

Leverandører av beslag som kan passe?

Stigen vil ligne denne, bare litt større. Et trinn mer...

413293026_big.jpg

Redigert av eysteind (see edit history)

Bildet må du nok forsøke å legge inn en gang til...., men...

trappen vil nok være såpass bratt at det vil holde med feste i akterskottet..så et par kroker og slike beslag som finnes til baugstige på maritim vil kanskje gjøre jobben (med helt presis plassering!)?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei,

Har lagd ett par slike trapper, til egen båt. Jeg laget et nøkkelhullfeste til å feste i bakant (mot skottet) av hver av trappevangene. En helt flat syrefast bit på 2x5 cm, 1 mm tykk. I hver ende borret jeg hull for å feste denne til trappa. Midt på borret jeg opp et 10 mm og ett 5 mm hull ovenfor hverandre slik at disse ser ut som et nøkkelhull. Tapp ut nødvendig treverk fra trappa slik at en skrue kan tres inn i nøkkelhullet. Skru inn to 4,3 mm skruer med linsehoder inn i skottet og tre trappa på plass. Om du vil gjøre deg ekstra flid kan hele metallbiten felles inn i treverket, men det har ikke jeg gjort.

Vi har tilsvarende trapp i vår Halco. Denne er festet med skruer inn i skottet bak som går inn i "nøkkelhullbeslag" som er innfelt øverst i trappevangene. I tillegg har jeg satt to skruer ned i dørken som går inn i hver sitt hull under hver vange. Min erfaring er at disse to skruene ned i dørken gir en langt mer stabil trapp. Og trappen fjernes enkelt rett og slett ved å løfte den opp.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...