Jump to content

Giver til vdo vannmåler virker ikke

bankerott

Recommended Posts

Hei.

Har en -94 modell vdo vannmåler, hvor nåla rykker til nå og da, men ligger for det meste helt nede. og i ro.

Er det noen som kan tipse meg om hva som normalt går i stykker her, og/eller om det er noe som kan repareres?

Det er støm helt fram til giveren.

mvh "bankerott"

Vannmåler? Er det log du tenker på (vannhastighet), eller vann-temperatur?

Om den rykker til av og til, kan det tyde på at det er noe dårlig kontakt. Nå er hverken selve istrumentet eller giveren (dersom det er snakk om vann-temperatur) spesielt dyrt. Ville vurdert dette. Men for å teste kan du sette et potmeter inn isteden for giveren (potmeter er justerbar motstand). Få tak i en som er lav ohmig. Fra 0-10k for eksempel. Dette får du hos en tv-reperatør eller tilsvarende). Vri på denne for å "simulere" giveren og se om du kan styre viseren kontrollert opp og ned. Kan du det, så er instrumentet i orden. Prøv så samme prosedyre igjen, men bruk kabelen som er trekt fram til giveren på motoren. Kanskje det er et brudd på denne et sted.

Skru den ut og se på den. Utrolig hva man skjønner av å se på noe, prøve og bevege litt og følge med på hva som skjer osv. Min vanntankmåler haddehelt oppsmuldret flyteelement. Litt flaks gjorde at en filmrullboks passet akkurat inn der flyteren hadde vært montert. Det var bare ment å være en midlertidig reparasjon, men nå har det stått sånn i 6 år :smiley:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis det er original VDO vippearmsgiver mener jeg den har plastbeholder som flyteelement.

Vanlig årsak til ustabil funksjon er at potmeteret i giveren er i ferd med å bli utslitt.

Siden det er vanntanken, og det bare inntreffer av og til, kan det vel være som det er inntil videre.

Ønsker du å reparere det må du finne ut med sikkerhet om det er giveren slik Larspå beskrev.

Men dersom feilen bare inntreffer en sjelden gang kan det ta tid før man kan trekke noen sikker konklusjon...

Nå har VDO`ne en tendens til å få dårlig kontakt inne i instrumentet, der flatstiftene er montert på selve instrumenthuset. Hvis du løsner den lille mutteren som minus terminalen er fastskrudd med, så kan du ta meteret fra hverandre. Rens de to pinnene som går inn i selve instrumentet (giver og pluss) og sjekk for all del at disse to pinnene sitter godt fast mot flatstifthylsene (de er klinket og kan løsne).

Cirkeline

Det finnes også en VDO tankmåler for ferskvann med såkalt kapasitiv giver. Der er det ingen bevegelige deler, - bare to isolerte metallstaver som står ned i tanken. Det du ser av giveren er i så fall laget av blå plast og den har et lite potmeter for justering av max-nivå. De to metallstavene kommer opp gjennom toppen og er låst med hver sin låseskrue. I overgangen her kan det bli dårlig kontakt, men vær forsiktig,- skader du isolasjonen på stavene er giveren ødelagt..

Jeg har prøvd å måle på signalet ut fra giveren, men blir ikke klok på det og klarer ikke å lage noe som kan simulere signalet. Derrmed er det ikke lett å finne ut om det er giveren eller selve instrumentet som er problemet..

Jeg har byttet en slik giver en gang etter at instrumentet hele tiden viste tom tank. Giveren var styggdyr og det var fristende å bytte til en langt billigere flottørgiver, men angivelig fungerer ikke instrumentet med annet enn kapasitive givere..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...