tom-ass Startet 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2007 Ja, første turen i ny båt er gjort i dag. Har problemer med å finne fri. Vanskelig å få ut av gir til fri altså. Spaken er felles gass/gir. Jeg ser på hendelen på girkassa, og den er nok riktig, så det må være noe justering lenger ned i kassa. Noen som har vært borti dette før??? Ellers er jeg fornøyd med den nyinnkjøpte skuta (sollux24). Gikk i rundt 7 nop i masjfart, og det er OK synes jeg, med 25 HK. Bråker fælt, men noen lydmatter vil nok hjelpe! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jo_no Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Heisann, Hadde MD11D på gamlebåten. Gearet på denne var veldig tregt etter at motoren ble varm - akkurat som om noe utvidet seg med varme. Fant feilen: Selve armen som går fra wire'en og inn i gearkassa. Plukket ut det som kunne plukkes ut og smurte det opp. Etterpå fikk jeg en mye bedre føling med gearet... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2007 Er det mange deler på den armen (Som jeg kan rote bort)? Skrudde du av de 4 boltene/skruene oppå giret og løftet det opp? Jeg har byttet olje på giret i dag, Oljen var noe grå, men ikke voldsomt! Like vanskelig å finne fri etter oljeskift! Jeg merker ingen forskjell om motor er kald eller varm! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Jeg har nå brukt båten i en sesong, med de samme girproblemene, men man lærer seg en teknikk etterhvert. Jeg skiftet olje før årets sesong, og sjekket den i dag, og den er grå. Tydligvis kommer det vann i olja i girkassa. Hvor kan dette vannet komme fra? Det er kjøling igjennom girkassa, slik som du ser på tegninga under: Jeg har mest lyst til å koble ut kjølinga i girkassa, men det kan jo også være skadlig, noen som har noen synspunkter på det? Eventuelt hva kan være galt, om det er fra kjølesystemet vannet kommer? (Noe det må være, da det ikke er noe vann ellers i nærheten.) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.