Jump to content

forlenge avstand mellom motor og drev.?

Majali

Recommended Posts

jeg lurer på fremgangsmåte hvis jeg feks ønsker 1,5m mellom en V8 og et drev..?

Jeg mener at Ibitza har dette på en av sine båter. ?

Kort fortalt ønsker jeg motoren plassert som ved akseldrift med ha et hekkagregat bak?

noen ideer?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Stern Powr drev brukte en slik løsning med mellomaksel (som på en bil). Det stod et vanlig Borg Warner marine gear på motoren og drevet hadde flens for mellomaksel. Forover/akterover lå i gearet og ikke i drevet. Var regnet som en god løsning. Uklart om Stern Powr fortsatt er på markedet. KD Trading i Bergen ser jeg leverer deler til Stern Powr.

Bare litt nysgjerrig, planlegger du motorbytte i Majali

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har brukt mellomaksling på min båt, dette var en helt vanlig mellomaksel fra en personbil som jeg monterte mellom vinkelgiret og motoren. Skal også montere dette på den nye motoren jeg skal montere nå i sommer. Her skal jeg bruke en kraftigere aksling fra tyngre kjøretøy, denne skal brukes som ledd mellom gir og propellaksling. Hadde ingen problemer med tidligere mellomaksling. Med en slik løsning kan du bruke mykere motorlabber. Har laget og tilpasset dette selv, så hvis du ikke har ti tommeltotter kan du få dette til for en billig penge.

jeg lurer på fremgangsmåte hvis jeg feks ønsker 1,5m mellom en V8 og et drev..?

Jeg mener at Ibitza har dette på en av sine båter. ? <snip>

Mener det var/er Ibiza 25 touring.

Red: Det ligger 3-4 til salgs på finn.no på forskjellige kanter av landet. Dette bildet viser motorkassen som du nesten kan "spasere rundt". Det går jo an å be om å få ta en titt..

Redigert av Fantino (see edit history)

Hei igjen,

Neida, Majali er motorisert nok som hun er. :-)

Men det er en tanke jeg leker med hva angår Byggeprosjektet mitt...

Du vet, 15 fot, en V8 langt bak i båten og seter etter denne; Det blir trangt om plassen...

Gearet ødelegger litt for vinkelen på propellakselen, se bilde:

crackerboxnotes.jpg

Dette oppsettet er uten gear!!! "pek bauen i riktig retning og tråkk fotgassen i bunn oppsett"

Men det er godt å se at det finnes slike løsninger. Problemet er også å få tak i en 350 med gear. Det er stort sett motorer med drev. Her blitt fortalt et et bravo drev er små og nette.

Trenger da eventuellt et så fysisk lite og lett drev som mulig. Men tanken er ca 300hk. så litt bør det tåle :cool:

GLEDER MEG!!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...