Majali Startet 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2007 jeg lurer på fremgangsmåte hvis jeg feks ønsker 1,5m mellom en V8 og et drev..? Jeg mener at Ibitza har dette på en av sine båter. ? Kort fortalt ønsker jeg motoren plassert som ved akseldrift med ha et hekkagregat bak? noen ideer? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Keiko Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Hei Det finnes noen båtprodusenter som bruker denne løsningen. Har aldri sett det selv, men jeg tror at det finnes "Bolt on". Ring Volvo eller Mercruiser, er du heldig så treffer du på en som har tid:-)) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Stern Powr drev brukte en slik løsning med mellomaksel (som på en bil). Det stod et vanlig Borg Warner marine gear på motoren og drevet hadde flens for mellomaksel. Forover/akterover lå i gearet og ikke i drevet. Var regnet som en god løsning. Uklart om Stern Powr fortsatt er på markedet. KD Trading i Bergen ser jeg leverer deler til Stern Powr. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Det er ikke uvanlig med mellomaksel mellom motor og drev. Skilsø bruker dette på sin 33 sport. Nimbus bruker dette også på sin 42 Nova. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Bare litt nysgjerrig, planlegger du motorbytte i Majali Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Naurstad Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Har brukt mellomaksling på min båt, dette var en helt vanlig mellomaksel fra en personbil som jeg monterte mellom vinkelgiret og motoren. Skal også montere dette på den nye motoren jeg skal montere nå i sommer. Her skal jeg bruke en kraftigere aksling fra tyngre kjøretøy, denne skal brukes som ledd mellom gir og propellaksling. Hadde ingen problemer med tidligere mellomaksling. Med en slik løsning kan du bruke mykere motorlabber. Har laget og tilpasset dette selv, så hvis du ikke har ti tommeltotter kan du få dette til for en billig penge. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Fantino Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) jeg lurer på fremgangsmåte hvis jeg feks ønsker 1,5m mellom en V8 og et drev..?Jeg mener at Ibitza har dette på en av sine båter. ? <snip> Mener det var/er Ibiza 25 touring. Red: Det ligger 3-4 til salgs på finn.no på forskjellige kanter av landet. Dette bildet viser motorkassen som du nesten kan "spasere rundt". Det går jo an å be om å få ta en titt.. Redigert 22.Mai.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Hei igjen, Neida, Majali er motorisert nok som hun er. :-) Men det er en tanke jeg leker med hva angår Byggeprosjektet mitt... Du vet, 15 fot, en V8 langt bak i båten og seter etter denne; Det blir trangt om plassen... Gearet ødelegger litt for vinkelen på propellakselen, se bilde: Dette oppsettet er uten gear!!! "pek bauen i riktig retning og tråkk fotgassen i bunn oppsett" Men det er godt å se at det finnes slike løsninger. Problemet er også å få tak i en 350 med gear. Det er stort sett motorer med drev. Her blitt fortalt et et bravo drev er små og nette. Trenger da eventuellt et så fysisk lite og lett drev som mulig. Men tanken er ca 300hk. så litt bør det tåle GLEDER MEG!!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.