Atco Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Tar jeg feil om jeg tipper at du ikke er spesielt glad i båtliv og gjerne kunne tenkt deg en hytte eller campingvogn istedet Tar jeg feil om jeg tipper at du ikke bruker båten din til annet enn regattaer/dags-seilaser, og at å bruke den til overnatting er utenfor din definisjon av båtliv? Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Høvdingen Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Skulle en starte med hilsing på samme måten her oppe ville det nok bli mange vonde skuldre og mye nakkesleng ved utror i Lofoten?? Har heller tenkt på hvorfor vi ikke hilser her nord for polarsirkelen. Her er jo mer tradisjon for å snike seg langsmed land til heimnaustet så ubemerket som mulig. Enten man har vært på besøk hos ei nabokjærring i en eller annen fjor, vært uheldig å fått med seg et par måsegg fra en holme man e bra sikker på e statsgrunn, berre heilt forsiktig gløtta litt oppi laksnota tel en man med sikkerhet vest va i fjøsen, eller va uheldig å gikk seg opp i nåkka rekved en eller anna kar ha drogge i en dunge, så va det vel hensektslaust å sku kauk og veft tel andre sjøfaranes, uansett om de ha seil eller ikke. Nei e e like så du Rogeri Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) ... Personlig ser jeg ikke hensikten med å komme raskt mulig til land, når man først har kommet på vannet Ser du er i Skiensområde... Vært i Trondheimsfjorden noen gang?? Ikke DET? Vel, det har seg slik da, at det er 23 Nm fra båthavna mi til Agdenes, og det er først etter DET punktet at lignende farvann med ditt begynner... Fjorden er beryktet for sine kastevinder, og Korsfjorden for sine "bølger fra alle kanter". Og akkurat DET vil jeg bruke minst mulig tid på... Derfor motorbåt (bl.a.)! Og: Har du prøvd å sette garn fra seilbåt?? Ikke? Prøv!! Redigert: Stikker kun 60 cm (og 2,5 m opp), så det ER endel steder jeg kan frekventere uten å se annet laken enn det jeg har i køya ombord... Redigert 23.Mai.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tuffff Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Tar jeg feil om jeg tipper at du ikke er spesielt glad i båtliv og gjerne kunne tenkt deg en hytte eller campingvogn istedet Ja, det gjør du faktisk. Jeg har vært på vannet siden jeg var en neve stor - og det begynner å bli mer enn nokså mange år siden - og kunne ikke tenke meg å være uten båt. Har forsøkt det også - et par sesonger Har vært, og er fremdeles, engasjert i styret i den lokale båtforeningen i snart 15-20 år, og frekventerer den lokale jugebua mer enn gjennomsnittet. Men sitat var vel bare kortversjonen av hvordan jeg opplever båtlivet. Jeg synes båtlivets beste opplevelser er i møtet mellom hav og land. Inni en trang vik ytterst i skjærgården, hvor natteroen er i ferd med å senke seg, eller den tidlige morgenen etter, når solen har kommet bare et lite stykke opp på himmelhvelvingen og alt er så tyst, så tyst. Havblikk og selv sjøfuglen bare glir dovent rundt på den blanke overflaten. Eller en stille seilas mellom holmer og skjær i den trange leia - eller helst utenfor leia. Da bruker jeg den hurtiggående (ikke mer en 25-30 knop da) båten til å komme til disse stedene, og det er ikke turene dit som er opplevelsen for meg. Den begynner etter ankomst. Derfor den noe forenklede at båtturen er best når den holder opp. Brukte f.eks. 22 timer på å seile/motre over flatt vann til Skagen i sommer. Ikke noe for meg, men vel framme var til og med alt ståket i Skagen en positiv opplevelse. Vi har alle våre forskjellige måter å bruke havet på. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Du Marwin, åssen trur du folk fiska før dampmaskina og forbrenningsmotoren gjorde sitt inntog? Motor i båten er en relativ ny oppfinnelse i forbindelse med fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Du Marwin, åssen trur du folk fiska før dampmaskina og forbrenningsmotoren gjorde sitt inntog? Motor i båten er en relativ ny oppfinnelse i forbindelse med fiske. Kan du ikke historie, eller bare later du som?? Det var neppe noen som satte garn fra seilskip. Så vidt JEG vet da. De brukte ro-båter. (Notbåter) Min salige bestefar RODDE faktisk på Lofoten. Herfra! Fisket. OG rodde tilbake. Jadda, de hadde sikkert et rå-seil, men saken er Mulligan, at DE seila var ikke så lette å baute med. På en færing! Med kuppelstein som ballast. Næmli! Redigert: Dessuten er det heller FÅ båter av deres kaliber (alså fiskebåter fra før 1900) som brukes som fritidsbåt i dag. Redigert 23.Mai.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Enzo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Tar jeg feil om jeg tipper at du ikke bruker båten din til annet enn regattaer/dags-seilaser, og at å bruke den til overnatting er utenfor din definisjon av båtliv? Jøss , noen ganger så skaper man føljetong ved å kverulere med et Men okeej hehe . vi seiler en og annen Onsdagsregatta , ellers så har vi ca 100-120 overnattinger i båten fra 01april til Oktober , vi seiler vanligvis ikke så langt , det blir kanskje 30-max200mil på en helg. For meg så starter båtturen i det jeg kommer ombord i båthavna og den slutter når jeg er tilbake i bilen på tur hjem igjen , jeg må innrømme at vi skjelden er ute i båten uten å overnatte der så det blir uhyre få dagsturer ut og hjem igjen. Nuff said Redigert 23.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Motorbåt hilser på seilbåt. Muligens seilbåt ikke hørte at motorbåten hilste For en ti år siden var vi på vei mot Stathavet og paserte kystvakten som hadde kurs sørover. Vi hilste med flagget og fulgte med på hva som ville skje ombord hos dem. Joda, de sprang fort, og hilste tilbake med flagget. Fin gest fra kystvakten. Hva vist alle f.eks. i Drøbaksundet begynte å hilse likedan på hver andre. Det hadde vært noe det Flagg opp og flagg ned slik at en bare kunne snu og dra hjem av utmattelse. Merker selv at nyere utgaver av seilbåter ikke hilser/vinker tilbake på en gammel dame på 43 år ala Arvid Laurin konstruksjon - kan det være tremasten som er årsaken. Jeg føler med dere i motorbåt Nu har hun snart fått en ansiktsløftning og det skal bli morsomt å observere reaksjonen fra nyere seilbåter. jawik f.t.i. hjemmehavn, Syvde. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hallaron Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 I steden for å fyre opp under denne merkelige idéen om at seil og motorbåt -folket skal være uvenner, burde vi her inne på BP være forbilder og vise god båtånd. I sommer skal jeg hilse på alle motorbåter OG seilbåter som hilser på meg, det er et løfte! Og til dere som mener det ikke er noen vits å hilse på andre båter, evnt mener det ikke er vits i å hilse på seilbåter: Mine to barn har stooor glede av å være på vannet, og jeg prøver å lære dem gode båtvaner. Derfor hilser de på alt som flyter forbi, inklusiv motorbåter, padlere og måker. Vær nå derfor grei å hilse tilbake, så slipper jeg å fortelle mer eller mindre sannferdige bortforklaringer!! Bare 8 dager til båten skal ut.... og det er maaaaaaasssse til som skal gjøres. og jeg sitter på et hotellrom i Oslo og kjeder meg... Kunne vært hjemme og fiksa båt nå Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
plimsoll Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Kan du ikke historie, eller bare later du som??Det var neppe noen som satte garn fra seilskip. Det var mange drivgarnsfiskere i nordsjøen rundt århundreskiftet. Som oftest var dette rene seilfartøy eller seilskuter om en vil. Mvh Tom Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Ser du er i Skiensområde...Vært i Trondheimsfjorden noen gang?? Du spør om jeg har vært i Trondheimsfjorden, og svaret er nei. Men ut fra din beskrivelse er dette da en fjord som ikke egner seg for seilbåter. Ok...da holder jeg meg borte fra den fjorden Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Har ikke hatt dette problemet med hilsing på en stund, men nå er det verre med nyskjerrige naboer som stadig spør og graver Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Hilser og hilser? Er man på en weekend- eller ettermiddagstur i indre Oslofjord, er konsekvent hilsning på båtkolleger en umulighet, om man da ikke taper armen til en spristake eller spinnakerbom. Her er båttettheten for stor. Ellers er båtfolk båtfolk, uansett farkost. Men mange av oss bærer vel fortsatt noe av arven i oss fra den første nordmann som bodde under en snøskavel et sted i fjellheimen. En dag han tasset ut av fellen, klødde seg på magen og noe nedenfor, myste mot været og fikk øye på en artsfrende noen fjelltopper bortenfor, skal de første norske ordene ha falt: Gå vekk!! Sitér dette innlegget Link to post
Grisli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 bare nysgjerrig,, hvorfor hilser ikke mange seilbåt skippere når man møter dem?? 95 % av motor båt skipperne gjør det.. får en følelse av å bli sett ned på, når de seiler der med nesa i været.. Jo det har jeg en mening om. Det er faktisk ikke skjelden, vil nesten si mange ganger om dagen når man stille seiler avgårde med familen i fredelig harmoni. Sjøen er speilblank. Kanskje spiser vi litt, og kopper og glass står feks på hyttetaket eller litt rundt omkring. Så kommer det ern sånn j... fjordplog med enorme hekkbølger og innhenter oss. Han (det er alltid en han) synes sikkert det er så søtt og pittoresk med de bittesmå menneskene nedi den rare pinnebåten, at han absolutt må kjøre helt inntil for å titte ned på oss fra fly-bridgen sin. Resultatet sier seg selv. Unger, foreldre, kopper, kar og alt løsøre triller rundt i båten. Ungene hyler, mor tørker kaffen av den nye sommerkjolen, og bestmor legger plaster på sin såre albu. Helt klart! Absolutt! Jeg snur meg ikke akkurat med perleraden parat og hilser blidt. Jeg holder meg for god til obskøne gester og utrop, men fyttirakkern som jeg har ønsket meg en torpedo eller to i baugen ved slike anledninger.... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 "Fjordplog" En særdeles bra og dekkende betegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Grisli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Takk! Har funnet det på helt selv Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 I steden for å fyre opp under denne merkelige idéen om at seil og motorbåt -folket skal være uvenner, burde vi her inne på BP være forbilder og vise god båtånd. I sommer skal jeg hilse på alle motorbåter OG seilbåter som hilser på meg, det er et løfte! Noe vi andre her på BP burder følge etter som godt eksempel. Møter du en BP båt så vet du at det finnes mannskap ombord som vi kan være stolte av. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Grisli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Helt enig! Det skal jeg og. Men etter at kopper og kar er samlet, unger plastret og kona trøstet er det ikke sikkert at han i fjordplogen ser meg. :lol: :lol: :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 grisli , det jeg lurte på er hvorfor hilser ikke alle tilbake når de blir hilst på?? det er for meg en gåte.. snakker da om inni fjorder , få båter , og man ser at seil skipperern ser på meg . men ikke hilser tilbake..:-( ser mer ut som de tenker : hva er det for en idiot som våger å hilse på meg? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Seilbåten trodde vel du holdt ut hånda for å tigge penger til diesel ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Det hender at "lanoen" kommer med gode innspill, og denne var riktig så bra Lano2... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Grisli Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Hehe lano2. Den var god. hifo, jeg skjønte det. Og jeg har ikke noe godt svar til deg. Det finnes også blandt seilfolk mennesker som ikke er spesielt hyggelige eller velopdragne. Det har jeg erfart mange ganger. På en dårlig dag kan jeg nok være ganske ufordragelig selv når jeg tenker meg om. Kan godt hende jeg har nekta å hilse på folk i motorbåter såvel som seilbåter på dager jeg har vært i elendig humør, eller jeg er helt sikker på at det har skjedd. Jeg vet også at det er seilere som synes at motorbåtfolk er dumme, og at de derfor demonstrativt lar være å hilse. Teit? Dumt? Lavpanna? Absolutt ja. Men face it... sånn er livet. Vi er omgitt av idioter, og ingen vet å verdsette hvor geniale og superhyggelige vi er ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 bra svar grisli.. tror du er inne på noe.. men jeg ville ikke fortsette og glo på vedkommende som hilset til meg , uten en liten nikk tilbake ihvertfall.. og lano , :-) .................. ( burde man egentlig ikke stoppe båtene og håndhilse og gi en klem til de man møter ?) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
silentia Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Når det gjelder hilsing - i forrige nummer av Yachting Monthly sto det en liten historie fra en leser i England. Han og en kompis lå longside i en havn, da det kom inn en seilbåt med fransk gjesteflagg for å legge seg på utsiden av dem. Den franske skipperen kom litt fort og hadde en uortodoks stil, og den engelske skipperen ble engstelig for båten sin. Han strakk ut armen for å holde igjen den franske båten som var på vei inn i skroget hans. Da strakk den franske skipperen gledestrålende ut armen og ga engelskmannen et varmt håndtrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.