Stigt:-) Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 bare nysgjerrig,, hvorfor hilser ikke mange seilbåt skippere når man møter dem?? 95 % av motor båt skipperne gjør det.. får en følelse av å bli sett ned på, når de seiler der med nesa i været.. Akkurat det samme opplever vi, motorbåteierne sitter oppe på sin takterrasse og ser ned på oss som uheldigvis krysser foran dem. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 bare nysgjerrig,, hvorfor hilser ikke mange seilbåt skippere når man møter dem?? 95 % av motor båt skipperne gjør det.. får en følelse av å bli sett ned på, når de seiler der med nesa i været.. Er dette virkelig tilfellet Kjenner meg ikke igjen her i det hele tatt Du har tydeligvis gjort deg opp en mening om at seilbåtskippere er "sånn" og motorbåtskippere er "sånn". Kalles ikke dette stigmatisering. Nei og nei. Dette er helt personavhengig og har intet med båten å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Før hadde vi ein uskreven men flittig uttalt regel: «Vi vinkar ikkje til motorbåtar». Eg har blitt eldre og skjems over oppførselen før, og no vinkar vi til alle vi møter. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 skrev MANGE seilbåtskippere hilser ikke.. ikke alle .. tror de fleste kan bekrefte at det er lettere å få hils fra motorbåt folk enn seil båt folk.. stigmatisering :-) kall det hva du vil.. gjentar MANGE . jeg hilser på alle med og uten seil.. da får man en viss peiling etter noen sesonger om hvem som hilser igjen , ikke sant?? klart du ikke er enig da du kjører :-) seilbåt selv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rogeri Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Folk er rare! Skjønna ikke helt dette hysteriet med vinking og hilsing til kreti og preti så snart man stiger ombord i båten!! Tar du t-banen eller trikken og kommer i nogenlunde nærkontakt med folk (og DET gjør man som regel), og du tilfeldigvis får tak i blikket eller forsøker å prate vennlig til den som sitter vis a vis deg, så skvetter auan til vedkommende enten i taket eller ut gjennom vinduet eller på en eller annen reklameplakat man plutselig finner interressant. Tydelige signaler blir hvertfall gitt om at man her i gården er man komplett utilnærmelig. Så snart en nærmer seg båthavnen skjer det motsatte og man går altså gradvis over i hilsemodus og "se på meg og båten min modus". Det som til nå hadde vært en fin dag ble kanskje spolert ved at den du vinka til, ikke hilste tilbake kanskje fordi han hadde sola i trynet og dermed fikk stempel som en usosial avstumpet person som tydeligvis knappt har pissa i saltvann før?? ER dette fordi det står skrevet i et eller annet maritimt skriftsted at til sjøs skal fenderne inn fort som fy og så skal alle sjøfarende vinke til hverandre? Tror faktisk dette er en kotyme som er mest vanlig et godt stykke sør for polarsirkelen! Skulle en starte med hilsing på samme måten her oppe ville det nok bli mange vonde skuldre og mye nakkesleng ved utror i Lofoten?? Forstår det slik at i og rundt Oslofjorden er det slik at hvis en unngår å bli kjefta opp, hytta med nevene til, eller unngår å få en langfinger under nesen ja så må en annse seilasen som noenlunde vellykket ? Kanskje var dette fordi du vinket ?? Det samme fenomenet, bare i større grad finner man også blant MC'erne. Det vinkes å veives med armer og bein i den grad at balansen og den traffikale oppmerksomheten ofte er faretruende lav. Gad vite hvor mange som har fått kjeften å brillglassan full av mold og gresstuster fordi en var altfor ivrig med å vinke lanke!! Eller kan det mot formodning være MEG det er noe galt med?? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 det er jo hyggelig å hilse og bli hilset på.. man føler litt samhold når man er på sjøen da. du må vel være enig i at det er en hyggelig gest?, snakker da om åpent farvann,, ikke i en havn med 120 båter.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 bare nysgjerrig,, hvorfor hilser ikke mange seilbåt skippere når man møter dem?? 95 % av motor båt skipperne gjør det.. får en følelse av å bli sett ned på, når de seiler der med nesa i været.. Har lagt merke til akkurat det samme, når jeg har nå seilbåt så hilser alle seilbåtene, men svært få motorbåter hilser.... Ikke skjønner jeg helt hvorfor... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Eller kan det mot formodning være MEG det er noe galt med?? Synes du høres ubehagelig normal ut jeg. Kanskje vi skal overlate vinkingen til de som kan det. De kongelige kanskje? Eller Jacob Winche-Lanche? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 hvorfor hilser ikke mange seilbåt skippere når man møter dem?? Kan være at de er altfor opptatt med å forberede båt og mannskap på å møte de sinnsykt høye hekkbølgene du drar etter deg til å hilse når du passerer på praiehold Mer seriøst: Kjører du nær nok til å vinke fra en 40-fots hekksjøgenerator, kjører du nok for nær til at mannskapet på seilbåten vil sette særlig pris på deg. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er jo ikke sikkert at "folk flest" hilser mindre, eller til færre, for med den vanvittige økningen i fritidsbåtflåten så kan en dag med solskinn i Oslofjorden medføre langvarig sykemelding grunnet seneskjedebetennelse i vinke-lanken! At det i noen grad er tilfelle at seilere hilser seilere og motorbåtfolk til motorbåtfolk oppfatter jeg som en "sannhet", men hva er egentlig problemet med det? Synes rogeri hadde et glimrende innlegg med humor og god ironi - flere sånne rogeri! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 når de seiler der med nesa i været.. De kikker på Windexen og lusa. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 og nasehåra legger seg som koteletter på kinna :-) lus og windex vet ikke jeg hva er.. ps savner litt støtte fra motorfolket her,, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tuffff Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 vi seilere har andre tanker og følelser på hvordan et båtliv skal være stillhet roen Akkurat det samme søker jeg også, med hurtiggående motorbåt. Kommer fort frem til havn/uthavn og kan nyte stillheten og roen der. "Båtturen er best når den holder opp". ps savner litt støtte fra motorfolket her,, Hvorfor det? For å fyre opp under en oppkonstruert konflikt? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg tror jeg lar noen linjer av den folkekjære dikteren Harald Sverdrup bli ord for dagen. JÆVLA KONTORISTER, frimerkeslikkere, silkefine lanker, feite jobber, gjør ingenting, går på restaurant, spiser røkelaks med eggerøre og ryper i saus, tyller i seg rødvin og whisky, forbannade Oslo-sniker, pyser, bader hver dag, finprater med jentene, lurer i dem portvin, trikser med dem, setter unger på dem, stikker av, fy f**n, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA KOMMUNEARBEIDERE, latsekker, må stø seg til spa´en og spettet for å greie å holde seg oppreist, gjør ingenting, drekker øl og himkok, speller kort og tipper i arbeidstida, men egen bil og eget hus har´em, det kan du skrive opp, selv om de fikk atombomba i hue ville de ikke rikke på seg, ikke lee på øyelokka engang, fy f**n, de er ikke verdt et tupp i ræva engang, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA DROSJESJÅFØRER, snørrhovne dri***ekker, fins ikke høflighet i dem, svarer frekt, soper inn penger, lurer stakkars fylliker, tar dobbelt pris hvis det passer´em, og det passer sikkert, sitter på ræva som feite konger, gidder så vidt snu seg for å ta imot betalinga. j**la kelnere, skrider om kring som dronningen av Saba med nesa i været, er aldri tilstede når du trenger´em, smører et par-tre ekstra pjoltere på regninga som ser ut som en utedass for at du ikke skal skjønne en dritt, fy f**n, gjør ingenting, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA NORDLENDINGER, inn i helvetes snyltere, gjør ingenting, krever alt mulig, plaga oss under krigen, kom sørover som en bande tatere med klesbylter og et haugetall unger, bråkte og lo og var sure og prata skit, gi´rem en spa´e og og et greip i handa og la dem få prøve seg, sett dem i arbeidsleir, da kan du skrive opp at det ville bli sabotasje, kan´ke jobbe noen av dem, fy f**n for et folkeferd, den midnattssola kan du få billig av meg, dyng hele rasket ned med tørrfæsk og kleppfæsk, sprett dem opp i buken, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA NATTURIDDIOTER, dyrebeskyttelseskaniner, mosegrodde turistnisser, friluftskaniner, blomster-oler med rabarbra-bla´er i knapphølet, kvidrende luksusluddere med pipp-pip- er på handa, zoologiske tørrpinner som passer til å stø opp potteplanter med, hele røklet babler om å verne, snart får vi en lov som forbyr oss å slå ihjæl spyfluer og klegg, ingen av dem har tatt i en spa´e engang og en sikring tør de ikke å komme nær engang, det kan du banne på, følger ikke med tida, ta lyset fra dem som skjønner de nok at vi trenger fossekraft, det bobler hysterisk i huet på dem, en eneste graut av kvikksølv, DDT og biocider, men kom ikke og si at de ikke eter seg stappmette på jordbær, finpoteter og hvetekake, hæ! snakke om å frede rovfugl og rovdyr og hele faenskapet, de kan ikke være riktig navla, tenk om en eneste av dissa nattur- tomsingene hadde eid ei eneste høne, da kunne du banne på at pipa ville fått en annen låt, nei det er vi som trenger å bli freda mot disse tusseladdene, send dem til Svalbard, kjøl dem ned, dypfrys dem, la dem få dyrebeskytte hverandre deroppe, sett dem ut til isbjørnfor, gi dem en polarnatt i hue så de får tenkt seg om, nei frede, fred skal bli, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA HIPPIETYPER, kan f**n ikke se forskjell på gutt og jente lenger, må lette på skjorteflaka for å se om det henger noe på dem eller ikke, kler seg glorete som niggere, ser ut som de har hue inni e høysåte, prater som en djukboks, frekke som bare f**n, røyker hasj og prater bare dritt om foreldre, polti, skole og samfunn, jaggu sa jeg revvolusjon´, gi dem en på blanke revvolusjonen, det er det eneste som nytter, slå inn tanngarden på dem, kutt av dem dingsen så får de det som de vil ha det, fy f**n og sånt skal være ungdom, kan´ke bli mannfolk av sånt noe, og jentene, vil jeg ikke snakke om, tyggegummiluddere, bakseteklinere, vrikkesklier, send dem til Afrika, de gjør jo ikke annet enn å jogge og trimme seg til hvit slavehandel allikavæl, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! Harald Sverdrup. Fra diktsamlingen "Farlig Vind", Aschehoug 1972. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 ang hilsing.. tenkte jeg tufff.. hilsen en som viker for seilbåter med vimpelen oppe..uansett. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tuffff Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Åja.... hilse gjør jeg - som oftest - også på seilere mvh tuffff PS! Vakkert lite dikt, mulligan DS Redigert 23.Mai.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Har samme erfaring som Hifo uten at det har plagd meg. Hilser når jeg føler for det får jeg et vink tilbake er det fint. Har vel noe med samhørighet å gjøre. Noe av det samme når jeg kjører MC, forskjellen er at tilnærmet 100% hilser. Sitér dette innlegget Link to post
Atco Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg tror jeg lar noen linjer av den folkekjære dikteren Harald Sverdrup bli ord for dagen.JÆVLA KONTORISTER, <SNIP> Syns den var fin jeg...........ikke ET ord om flygeledere...... Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Og det tiltross for at han bodde rett ved TRF. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Jeg opplever ofte å blir stirret på. Mest sannsynlig for at jeg er ung og hersker over egnen "stor" skute! Spesielt menn i 40 års alderen som nettopp har kjøpt seg ny kommlebåt med 100hk og bortkjemte barn i baugen.. De stirrer og følger meg med øynene helt til jeg er langt bak.. Ellers så hilser jeg på de fleste jeg treffer på. Hilser ikke på motorbåten med hardtopp eller noe sånt.. Ganske enkelt fordi jeg ikke klarer og se inn glassene på båtene.. De kan vinke til krapa tar dem for meg, men jeg kan ikke se dem Hvis jeg skal klare og se inn de glassene må jeg stirre like mye som folk stirrer på meg, og da tror jeg de blir mer sure enn glad... Har opplevd og få slenkt etter meg en kommentar De som er vanskeligt å få "svar" fra er gammle menn i tresnekker, loddebåter ol. Båter som blir ført av kvinner seiler jeg langt unna sånn for sikkerhetskyld Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er vel ikke overraskende at seiling blir for komplisert for en som bruker ordet søttåfjørti for å illustrere et tall som er høyere en antall fingre på èn hånd. Søttåfjørti eller fjortåneksti for den saks skyld, er en betegnelse for å si MANGE, uten å vite nøyaktig antall. Så vet du DET Antall fingre på en hånd er vanligvis 5 (med mindre du har kappet av noen...) Og har du ikke mere en 5 snorer, strenger e.l. å forholde deg til på pinnebåten, er den neppe særlig stor... Skrev ikke innlegg #3 uten LITT erfaring med pinnebåt! (Og ja, jeg VET hva lus og windex er!) "Rivaliseringen" mellom de to "båtgruppene" startet LANGT tilbake i tid... Motorbåten beveget seg ofte raskere og UTEN hjelp av vinden; Resulterte sikkert i misunnelse fra laken-gjengen! SÅåhh tok hovmodet seilerne; Fikk KONGELIG støtte og spesialflagg å vifte med... (Apropos Kongelig: Driver litt med slektsgransking på sii, og ble litt stolt da jeg fant ut at jeg hadde slektslinjer tilbake til Hårfagre-gjengen (som sikkert også de fleste av landets inbyggere stammer fra); Helt til jeg begynte å lese meg opp på HISTORIE og så ka de helv... svinkaillan holdt på med...) Vel, rivalisering finnes i mange andre sammenhenger også; Ombord i norske skip for eksempel... Styrepinner og sotengler... For ikke å glemme Camping-vogn og Camping-bil... Vi Camping-bilførere hilser på hverandre. Alltid. Men ALDRI til en stakkar med camping-vogn på slep! NJET!! Nix. Nevver! Men tilbake til vind-folket og vinking; Denne "kongelige" håndføringen ble forresten innført av salige dronningmoderen fra UK.. Hun lærte bevegelsen under et tidlig besøk på slottet i Oslo... Det sies at hun ble fasinert av måten å skru av og på lokket på Norges-glasset... Derav uttrykket Skru syltetøyglass = kongelig vinking. Adoptert av seilerne :yesnod: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Antall fingre på en hånd er vanligvis 5 (med mindre du har kappet av noen...) Hovedsaken er at man har beholdt langfingeren, har jeg inntrykk av!!??? (Hekkbølgefingeren)! Redigert 23.Mai.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 når jeg har øye kontakt el lign med skipperen på en seilbåt så hilser jeg,, da mener jeg det er vanlig folkeskikk og hilse tilbake selv om jeg er i en motorbåt ,eller fyren ikke vet hvem jeg er... men neida. mange seilfolk bare kikker dumt på oss . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Enzo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 "Båtturen er best når den holder opp". mvh tuffff Tar jeg feil om jeg tipper at du ikke er spesielt glad i båtliv og gjerne kunne tenkt deg en hytte eller campingvogn istedet Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 "Rivaliseringen" mellom de to "båtgruppene" startet LANGT tilbake i tid... Motorbåten beveget seg ofte raskere og UTEN hjelp av vinden; Resulterte sikkert i misunnelse fra laken-gjengen! Tror ikke mange med seilbåt misunner motorbåteierene. For min del hadde jeg da anskaffet meg en motorbåt, hvis det var tilfellet. Personlig ser jeg ikke hensikten med å komme raskt mulig til land, når man først har kommet på vannet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.