Jump to content

Trimror ingen effekt?

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg har de siste dager prøvd å få styringen til å være nøytral på båten min. Jeg har en gammel halco eller noe sånt (er ikke helt sikker, fikk høre det var en Westplast, men synes den er prikk lik halco 17 i skroget) med en 40 hk Mariner 99 mod. Jeg presterte og ødelegge gjengene der trimroret sitter fast. Jeg setter i gang og gjenge opp igjen, men rett før jeg er ferdig må jeg flytte båten. Jeg kjører en liten tur uten trimror, og båten går så beint som den aldri før har gjort. Ikke drar styringen heller. Spørsmålet er som følger: Trenger jeg trimroret? Har det noen annen misjon enn å bidra til at båten/styringen er bein? Jeg er klar over at den fungerer som en offeranode...

• 1 år senere...

Hei!

Jeg har en Rana 17 som jeg nylig har montert 50 HK Yamaha 4-takt på. Ved prøvekjøring fant jeg raskt ut at rattet hadde en tendens til å dreie mot styrbord (høyre). Har prøvd å justere trimfinnen ved å vri bakre ende av den mot styrbord, jfr opplysninger fra instruksjonsboka (høres logisk ut for meg). Justerte først bare helt forsiktig, men merket ingen forandring. Har siden justert mer og mer uten at jeg kan si at det blir bedre.

Spørsmålet mitt er da: Hvor mange grader kan det være nødvendig å justere den. Jeg har sikkert vært oppe i 18-20%.

Er det like greit å forsøke uten trimroret, slik som beskrevet over?

Noen som har erfaringer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...