Jump to content

Nyttig med ovn eller er to bluss greit nok?

Hallaron

Recommended Posts

Ser ut til at de gamle kokeblussene er kassable, så da blir det ny kokegreie i båten. Lurer på om det skal puttes på plass en ovn med kokeplater, eller om jeg skal satse på en ny 2 bluss sak. Hva sier dere?

Lurer spesifikt på denne

stekovn.jpg

ENO 823-80 Gasgogne

Selges hos Maritim og Seatronic.

Noen med erfaring på denne modellen? Eller som har noen andre å anbefale?

Takker for inspill, jeg må ta en avgjørelse i løpet av et par dager - for båten skal på vannet neste Torsdag klokken 1500 så da er det viktig at alt er på plass...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har samme ovnen selv og er kjempefornøyd med denne. Om du har mulighet er jeg ikke i tvil om at ovn er et " must ".

Brukes til å steke halvferdige brød / runstykker ( Alltid ferskt brød / rundstykker om morgenen ), bake poteter, holde annen mat varm ( er jo begenset hvor mange panner det er plass til når en har to bluss ) bake fisk mm.

Innstalerte gasskomfyr nå i vinter. Har kun brukt båten ett par helger hittil, men angrer overhode ikke.

Nystekte rundstykker ER godt om morgene.

Regnet en ettermiddag når vi skulle grille. Helstekt marinert indrefilet gikk veldig bra i ovnen.

Jeg kjøpte ENO 1 ovnen.

eno_one_gasskomfyr.jpg

Veiledende 2670,- rimligere enn Gasgone modellen. Kanskje ikke så forsegjort med treverk. ellers er forskjellen er at no1 ikke har elektronisk tenning og at det ikke følger med ikke stekeplate, kun rist.

Ellers like i størrelse og effekt.

Handlet en stekeplate på europris og jeg tenner gjerne opp med lighter for å spare kr. 2670,-

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I Ludde er det en slik ENO Gasgogne. Før jeg kjøpte Ludde ifjor tenkte jeg ikke over at stekovn ombord er fint, men nå har jeg blitt svært så vant til nystekte rundstykker til frokost :yesnod:

Nå er det jo ikke verre enn å legge en rist i bunnen av en kjele for å steke rundstykker på bluss, men har du råd, plass og alt det der, så klin til.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Må bare henge meg på her. Menyen har blitt kraftig utvidet etter stekeovnen kom ombord. Jeg har ikke bruk for balanseoppheng, så jeg kjøpte en emaljert bordkomfyr med 4 bluss og stekkeovn med undervarme, og grillelement over, til 2500,-. Veldig fornøyd. :smiley:

jaaa det var jo ganske unisont, da blir det nok en med komfyr ja. At ENO 1 var såpass mye billigere er jo et tankekors.. Det vil jo ryke et par skuffer i pantryet, men jeg skal alltids finne plass til å lage noen hyller eller noe. Til de av dere som har montert en slik selv, hvordan er det med overflatetempraturen på siden av stekovnen, må jeg lage en metallforing i hulrommet der ovnen skal stå, eller?

Jeg lurte også på om det var nødvendig med å fore med en metallplate. Fyrte opp ovnen i garasjen og kjente rundt.

vurderte at med litt luft rundt så skulle det gå bra. Snakket også med flere og ingen av dem hadde noen metallforing.

så jeg bruker ikke noe metallplate nå, får ta en vurdering i løpet av sesongen. Går jo uansett ikke langt fra ovnen så lenge den er i bruk.

Der det kan bli noe varmt er på siden helt i front og opp i bakkant ved utluftingen.

Benkplaten ligger vel ca 2 - 2,5 cm klar av oven rundt.

De gangene jeg har brukt ovnen har det ikke blitt noe spesielt varmt i benkplaten. Ikke noe problem å holde i treverket.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nystekte rundstykker ER godt om morgene.
Nystekte ciabatta med bare Kviteseid smør på, nesten verdt å reise på båttur bare for det :cool:

Har hatt Eno 2-bluss gasskomfyr med stekeovn i de to siste båtene og det kommer jeg til å fortsette med for all fremtid :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Min komfyr er montert 7-8 cm under slingrekantene og du må ta hensyn til at der kommer mye varme ut til siden i høyde med grytebunnen. Gryteholderene på min har tett stålplate på begge sider av komfyren og det tar hånd om den varmen. Fra stekeovnen kommer der varmluft opp i bakkant øverst på komfyren, ingen strålevarme å snakke om.

BeneOcea443-4.jpg

Dette her var et forferdelse av et dårlig bilde for komfyrmontering.... :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg deler synspunktene om at steikeovn i tillegg til bluss gir matlagingen ombord en egen dimensjon. Kan brukes til alt fra oppvarming av brødmat og pittza til de beste kjøtt-og fiskeretter.

Jeg har utelukkende hatt ENO ovner/bluss, men aldri opplevd problemer med disse.

Har derimot et spørsmål angående gassavstengning.

Gassen kan stenges av tre steder:

1. på selve vermeenheten med regulerbar bryter som også har stengefunksjon.

2. stengekran mellom rørfremført gass og gummislange til brenneenhet (separat kran for hhv. bluss og ovn)

3. stengekran på selve gassbeholder oppbevart i forskriftsmessig rom med drenering.

Jeg har praktisert å stenge alle 3 kranene mellom hver opptenning. Sist sommer praktiserte jeg imidlertid bare å stenge for 1) og 2) i forhold til det overnevnte.

Foreligger det noen standard som tilsier at man også skal ta av tilkoblingsstuss på selve gassflaska mellom hver opptenning?

Kan bare slutte meg til flertallet.

Har sånn ENO som Mariell viser, men med plater og elektrisk tenning.

4500.- SEK.

Ville ikke vært den foruten.

Bruker den akkurat som ovnen hjemme.

4500 sek? jeg skal en tur til Oslo i morgen, og for å dempe båtabstinensene tenkte jeg å ta turen ned til Strømstad på veien hjem og ta Sandefjord Strømstad fergen hjemover. Finnes det noen båtutstyrsbutikk i Strømstad som holder lenge oppe og har denne? Kanskje ikke så sansynlig, men.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...