Jump to content

Er D5L tilstrekkelig?


Fiskmåsen

Recommended Posts

Leste i Seilas for en tid tilbake at redaktøren med sine venner leide seilbåt i Kroatia. De hadde vel ca. 100 års seilerfaring tilsammen, men ingen dokumentasjon.

De fikk derfor ikke leie båt alene, men måtte ha med seg en lokal skipper. Det hadde dem nok ikke tenkt seg, men det var et krav.

Nå var skipperen en hyggelig fyr og i tillegg lokalkjent, men det ble en person ekstra ombord.

Ville et D5L sertifikat ha vært tilstrekkelig her? Sertifikatet gir deg rett til å føre stor båt, men sier ingenting om du kan seile. Terskelen for å føre en seilbåt er dog litt høyere enn bare motorbåt.

Kanskje ville et seilbevis fra en seilskole eller lokal seilforening være bedre.

Da vil man oppleve at seilforeningens attest "overruller" D5L-sertifikatet!!

 

Fa

Link to post

Lokale regler ... men et sertifikat må være internasjonalt annerkjent ... og du må muligens ha et tilleggs sertifikat som ICC (International Certificate of Competence)...

 

I tillegg til ICC som blir udstedt i et gitt land, så kan du komme opp mot noe som vistnok er skrevet i EU regelverket...

 

En kan kun leie båt som er registrert i det landet hvor ICC er utstedt ... Dvs at jeg, med RYA Yachtmaster + Coastal Skipper teori og praksis + ICC utstedt av RYA, kun kan leie Britisk registrert båt der hvor jeg reiser... hvis jeg skal føre båten selvsagt..... ellers må jeg ha lokal skipper...

 

Du bør sjekke disse tingene nøye får du ønsker å leie båt i "utlandet".

 

Mvh, Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

D5L har et begrenset seilfarvann - stor kystfart rundt Norge og deler av Sverige og Danmark - helt konkret

 

å føre et fritidsfartøy i stor kystfart (inntil 25 nautiske mil utenfor det norske fastlandet, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde.

 

 

For å seile i andre farvann må man ha

World wide (D5LA)

Fritidsbåtskippersertifikatet kan bygges på med et tilleggskurs for utvidet fartsområde. Med det kan man føre en båt med bruttotonnasje på opptil 50 i uinnskrenket fartsområde (alle farvann).

Link to post

Dette må være helt på jordet - kan ikke tenke meg at en må ha D5LA for å leie seilbåt i syden. Det hadde ikke vært marked for utleie da. Jeg har fått beskjed om at mitt 1+2+3 kurs hos Norsk Seil og Navigasjons skole skal holde til å leie seilbåt i utlandet. Men det kan være at det er lokale krav. Regner med at utleier kan nekte å leie ut båt til hvem som helst

Link to post

Jeg nekter å tro at alle de som reiser til Hellas, Tyrkia, Kroatia, Caribien osv og leier seilbåt har D5LA. Tviler også på at alle de som ikke har, har med skipper. Jeg ville sjekket på forhånd hva utleieren krever, det er i veraste fall kanskje snakk om en forhøyet egenandel hvis noe skjer. Redaktøren i Seilas må ha møtt utleieren på ensærdeles dårlig dag.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Jeg har leid seilbåt noen år av Normar. De ba aldri om dokumentasjon på seilbåterfaring. Men .......

 

http://www.normar.no/ ......

 

Norsk Firma og Norsk registrerte båter .... da gjelder firmaets regler og er mest gira opp mot Nordmenn som leier .. selv om båten er i utlandet, så seiler den under Norsk flagg. :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
De ba aldri om dokumentasjon på seilbåterfaring. Men de finner jo ut det så fort du er ombord i båten på utsjekk, og i samtalen når man leier

Hva går en sånn utsjekk ut på ?

 

Jeg har et motsatt problem, den formelle kompetansen er i orden, men praktisk seilbåterfaring er (pr nå) lik null . Vi sysler med tanken på og leie seilbåt i Kroatia neste sommer, men jeg har null seilbåterfaring og ser for meg å bruke båten mest som en snekke (har også planer om å lære litt seiling før dette slik at vi også kan heise klutene på seilbåten :sailing:

Link to post

Kravet de fleste utleiere stiller er dokumentasjon på seilererfaring i tillegg til landets egne sertifikatkrav relatert til størrelsen på båten. Dokumentasjon på seilerfaring kan tilfredsstilles med en erklæring (på engelsk) fra en lokal seilforening, KNS eller en anerkjent internasjonal seileorganisasjon som f.eks. RYA.

 

Krav om seileerfaring er utleiers egne krav, og det er opp til vedkommende hvor høgt eller lavt han/hun vil sette kravene. Landets egne sertifikatkrav kan ikke utleier gjøre noe med så de slipper en ikke unna. I de fleste land som er medlemmer av IMO er dessuten utleier pålagt å kontrollere at leietaker har de nødvendige internasjonale eller stedlige sertifikater før leiekontrakt inngås.

Link to post
  • 6 år senere...

I Hellas holder det med kun Båtfører bevis, de ønsker helst at både skipper og co-skipper har båtfører bevis. Men det holder at co-skipper signer på at han/hun har erfaring og kan håndtere båten. Min kone og jeg har leid seilbåt i hellas 2 uker 2012, 4 uker 2013 og 4 uker 2014.

 

Selv har jeg kun båtførerbevis, og kona har ingenting av båt papirer.

 

se gjerne vår hjemmeside http://viseiler.com

Redigert av maelms (see edit history)
Link to post

En interessant tråd og det kan kanskje være på sin plass med en liten opprydding i begrepene :wink:

 

D5L og D5LA er norske sertifikater, de gjelder for føring av fartøy under norsk flagg og fartsområdet er hhv Stor kystfart og World wide.

 

Men begge disse sertifikatene har høy anerkjennelse blant utenlandske utleiefirma og da blir de godkjent som kompetansebevis, dvs ikke sertifikat, men som bevis på at man har den nautiske kompetanse som kreves.

 

For å vise hvor høyt disse sertifikatene anerkjennes ute kan nevnes at utleiere i Croatia har en liste over "all verdens sertifikater" og der fremkommer at med et norsk D5L kan man føre fritidsbåt inntil 100 brt i Croatia. Med D5LA kan man føre fritidsbåt inntil 500 brt - og da begynner det å bli en anseelig størrelse :thumbsup:

 

ICC er noe helt annet og ligger på et mye lavere nivå. ICC er kommet til Norge som en konsekvens av at det særnorske båtførerbeviset har null, absolutt null, krav til båtpraksis. Man behøver ikke engang å ha vært ombord i en båt for å få et norsk båtførerbevis :thumbsdown:
Det er altså derfor at Norge har sluttet seg til avtalen om ICC og denne består av dokumentert teoretisk kompetanse tilsvarende den grunnleggende båtførerprøven, kombinert med en praktisk prøve ihht sjøfartsdirektoratets retningslinjer og krav. Baatskolen POSEIDON var den første i landet som fikk godkjennelse for å arrangere praktisk prøve for ICC - og fortsatt er det ikke så mange skoler som har slik godkjennelse fra direktoratet ...

 

Med ICC kan man føre fritidsbåt opp til 15 meters lengde. Personlig mener jeg at kombinasjonen ICC/D5L skulle gi rett til å føre fritidsbåt opp til 24 meters lengde, men der har jeg ennå ikke fått sjøfartsdirektoratet med på min forståelse :saint:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mht VHF-sertifikat kan nevnes at det gamle særnorske VHF-sertifikatet utstedt på papir ikke lenger godtas utenlands. Det er nå nedgradert til kun å gjelde på norske fritidsfartøy i Norge.
Ved leie av båt i utlandet møter man vanligvis kravet om SRC "Short Range Certificate". Dette inkluderer de digitale tjenestene og selve sertifikatet utstedes i kredittkortformat. Dette er gyldig på fritidsfartøy over hele verden og gjelder også på enkelte små yrkesfartøy.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg leide hurtiggående rib i Kroatia i sommer.

Båtutleier haddé ikke lov til å kjøre den bort til pumpen for å fylle tanken, men med d5l fra Poseidon bukket alle høflig og det fantes ikke problemer i verden. Var bare å betale og reise.

Litt artig at det ikke var aktuelt med tyveriforsikring. De hadde ikke hørt om at noen båter var stjålet etter krigen.

Mons

Link to post

I kredittkortformat?

Mitt SRC er utstedt i 2006 og er i allefall dobbelt så stort. Kan jeg få nytt sertifikat i kredittkortformat hos Telenor Maritim Radio?

 

Det kommer litt an på når i 2006 det er utstedt, se Maritim Radio.

 

"

Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse)

Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002 * , mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen er et viktig element. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese den nye utgaven av pensumheftet (Mayday). Eller du kan melde deg på et SRC kurs, se liste over kursarrangører.

VHF-sertifikat og SRC tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC , kan konverteres til nytt SRC.

Bakgrunnen for krav til konvertering er at fritidsfartøy som anskaffer VHF DSC, og yrkesfartøy som ikke har krav til GMDSS i følge forskrift, men frivillig har installert VHF DSC, skal ha radiooperatør med minst SRC."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...