Speedygonzales Startet 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2007 Har en 87 modell mercury 115 hk som det er noe defekt i. men kan få kjøpt meg en 10 år nyere 90 HK til en overkommelig pris.. hvordan går disse motorene i forhold til hverandre? litt kjedelig å gå ned i gradene :P Sitér dette innlegget Link to post
Speedygonzales Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Ingen som har noen mening om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 litt mer tålmodighet, så får du nok svar fra Merc-guruene.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedygonzales Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 okei Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 (redigert) Hva som er best må du nesten finne ut selv 115 hk ifra 1987 er en sekser, 90hkn er en 3 sylindret motor, 90 hestern er muligens noe kg lettere ?? 115 hestern yter 25 hk mere en 90n, begge er målt på propell. 90 hk er en "looper", mens 115 hestern er en "direct charge" motor, 90n stiller antagelig likt med 115 hestern på moment siden . 115 hestern er kvitt alle barne sykdommer ( produksjonen startet i 1972 ) . 90 hestern burde være snillere med bensinen, da den er 10 år nyere . 115 hestern er en klassiker, 90n kommer aldri til å bli noen klassikker. Det er ditt valg...... Tar gjerne imot den gamle traveren , kan gi den en verdig alderdom . Arne Kjetil Redigert 23.Mai.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 her er en link til en test av akkurat det du spør om. gammel mot ny bare i 75 hk http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...b1?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 her er en link til en test av akkurat det du spør om. gammel mot ny bare i 75 hk http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...b1?OpenDocument Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen 86 modellen hadde ADI tenning, 99% lik den "moderne" motoren, Thunderbolt tenninga ble utfaset på slutten av 70 tallet. 86 modelen BLE også levert med separat oljesmøring. 86 modellen BLE levert med integrert power trim. 69 modellen som det ble henvist til var en "crossflow" motor ikke en "direct charge". Henviste også til den gamle XS modellen som en racing utgave, eneste forskjellen på XS modellen og en standard modell var den korte stammen + lavt kjølevanns inntak ( sitter under huset ), motoren var 100% lik en standard motor. 650XS og 1500XS var motorer med ekstra racing trimming ( hadde kortstamme + lavt kjølevanns inntakt ). De henviste også til at den nye motoren hadde et moderne vendespylings system ( looper ), kom på slutten av 60 tallet det også...... Crossflow = ?? Direct Charge = direktespyling ( videre utvikling av crossflow ) Looper = vendespylt Men konklusjonen stemte vel sånn passe, må jo skjedd en vis utvikling på 11 år ( selv om den nye motoren hadde vært på markedet siden 87.... ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen 86 modellen hadde ADI tenning, 99% lik den "moderne" motoren, Thunderbolt tenninga ble utfaset på slutten av 70 tallet. 86 modelen BLE også levert med separat oljesmøring. 86 modellen BLE levert med integrert power trim. Kanskje "86" modellen de testet var kjøpt brukt og blitt 10 år yngre underveis... (eller bare en gammel overligger solgt som 86mod?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 konklusjonen er vel igrunn at motorer med vendespyling er meir effektive enn dei gamle som ikkje hadde det.. og den -86 modellen som er den 4 sylindra, hadde det ikkje. 75 hk med 3 syl som kom året etter hadde det. kunne vel lett tatt -86 mot -87 test sånn sett da. -86 var nok et dårlig år for 75hestern Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) 115 hestern er en klassiker Arne Kjetil Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen Tester...... Redigert 24.Mai.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ynroenn Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 115 hestern er en klassiker, 90n kommer aldri til å bli noen klassikker. Det er ditt valg...... Tar gjerne imot den gamle traveren , kan gi den en verdig alderdom . Arne Kjetil Så er det lyden av en rekkesekser da, ikke glem den Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) Bud-runde på sekser`n? Redigert 24.Mai.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.