Jump to content

Mercury 115-1987/90-1997, hva går best?


Speedygonzales

Recommended Posts

Hva som er best må du nesten finne ut selv :smiley:

 

115 hk ifra 1987 er en sekser, 90hkn er en 3 sylindret motor, 90 hestern er muligens noe kg lettere ??

115 hestern yter 25 hk mere en 90n, begge er målt på propell.

90 hk er en "looper", mens 115 hestern er en "direct charge" motor, 90n stiller antagelig likt med 115 hestern på moment siden .

 

115 hestern er kvitt alle barne sykdommer ( produksjonen startet i 1972 ) :smiley: .

90 hestern burde være snillere med bensinen, da den er 10 år nyere .

115 hestern er en klassiker, 90n kommer aldri til å bli noen klassikker.

 

Det er ditt valg......

 

Tar gjerne imot den gamle traveren :yesnod: , kan gi den en verdig alderdom :wink: .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
her er en link til en test av akkurat det du spør om. gammel mot ny bare i 75 hk

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...b1?OpenDocument

 

Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen :smiley:

86 modellen hadde ADI tenning, 99% lik den "moderne" motoren, Thunderbolt tenninga ble utfaset på slutten av 70 tallet.

86 modelen BLE også levert med separat oljesmøring.

86 modellen BLE levert med integrert power trim.

69 modellen som det ble henvist til var en "crossflow" motor ikke en "direct charge".

 

Henviste også til den gamle XS modellen som en racing utgave, eneste forskjellen på XS modellen og en standard modell var den korte stammen + lavt kjølevanns inntak ( sitter under huset ), motoren var 100% lik en standard motor.

 

650XS og 1500XS var motorer med ekstra racing trimming ( hadde kortstamme + lavt kjølevanns inntakt ).

 

De henviste også til at den nye motoren hadde et moderne vendespylings system ( looper ), kom på slutten av 60 tallet det også......

 

Crossflow = ??

Direct Charge = direktespyling ( videre utvikling av crossflow )

Looper = vendespylt

 

 

Men konklusjonen stemte vel sånn passe, må jo skjedd en vis utvikling på 11 år ( selv om den nye motoren hadde vært på markedet siden 87.... ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen :smiley:

86 modellen hadde ADI tenning, 99% lik den "moderne" motoren, Thunderbolt tenninga ble utfaset på slutten av 70 tallet.

86 modelen BLE også levert med separat oljesmøring.

86 modellen BLE levert med integrert power trim.

Kanskje "86" modellen de testet var kjøpt brukt og blitt 10 år yngre underveis... (eller bare en gammel overligger solgt som 86mod?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

konklusjonen er vel igrunn at motorer med vendespyling er meir effektive enn dei gamle som ikkje hadde det..

og den -86 modellen som er den 4 sylindra, hadde det ikkje. 75 hk med 3 syl som kom året etter hadde det. kunne vel lett tatt -86 mot -87 test sånn sett da. -86 var nok et dårlig år for 75hestern :wink:

Link to post
115 hestern er en klassiker

Arne Kjetil

:yesnod:

 

Var et par feil i den artiklen, på den tekniske delen :smiley:

 

Tester...... :nonod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
115 hestern er en klassiker, 90n kommer aldri til å bli noen klassikker.

 

Det er ditt valg......

 

Tar gjerne imot den gamle traveren :yesnod: , kan gi den en verdig alderdom :wink: .

 

 

Arne Kjetil

 

Så er det lyden av en rekkesekser da, ikke glem den :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...