Jump to content

poll: Seilere VS. Motorbåt folk

M/B Shanty

Seilere VS. Motorbåt folk  

130 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg forstår ikke helt denne kranglingen som går på seil vs. motor. Slik jeg er vandt med det fra lille Feda, så er en båteier en båteier.

Slik jeg ser det kjøper man den båt utfra:

Skal man langt, ha mye plass, har god tid og mannskap + økomomisk å slippe så mye drivstoff. Går man for seilbåt.

Skal man til en frem til en nogenlunde fastsatt tid, er den eneste som vil føre båten liker og ikke stikke så dypt / høyt og rigging opp og ned stortsett består av å skru om på tenningen og feste fortøyninger. Går man for motorbåt.

Eller??

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Snobber er jo et negativt ladet ord. De finner du i begge leire. Kostbare båter med hygglige eiere finner du i begge leire.

Jeg er glad i begge leire, og frekventerer begge. Nå hadde jeg lyst på seilbåt, var det litt for teambuiling i familien. Faktisk

inspirere til at alle har litt arbeidsoppgaver. Jr på 14 titter vel heller litt mer på de motorbåtene som drar forbi. Han synes det går "litt tregt". Datteren på 12 henter seilhanskene og er "helt med". Mor synes seiling er helt topp, bare det ikke krenger for mye. Meg selv, båtidiot.

Med andre ord er du glad i sjøen, aksepterer du alle elementer. Ikke dermed sagt du er i kjøpemodus på de.

For nå er valget seilbåt, neste gang?. Svarte ikke på pollen,

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Husk og at seilbåt ikke er seilebåt!

Seilbåt = båt med seil

Seilebåt = båt som seiler

---------------------------------------------------------------------------------

En liten revidering:

Seilbåt med seil ned = motorbåt

Seilbåt med seil opp = seilbåt.

Derfor burde denne problemstilling eller hva det nå er, være helt unødvendig :wink:

Merkelig poll dette her hvor jeg ikke kan svare på et eneste spørsmål. Hva er meningen med en slik poll? Hva er det som ønskes belyst?

Spørsmål 1. Kan ikke svare da snobber finnes både blant de med seilbåt og motorbåt. (og hvor jeg måtte tro det er mest snobber, holder jeg for meg selv)

Spørsmål 2. Hva er "større distanse"? Både motorbåter og seilbåter drar til middelhavet. I ferien drar jeg ut Oslofjorden mot Göteborg, er det en "større distanse"? Og hva menes med spørsmålet, er det et spørsmål om det er fornuftig å velge det ene eller det andre alternativet eller hva?

Spørsmål 3. Her får jeg heller ikke svart da jeg ikke "bruker stortsett båten 1 helg i måneden, + ei uke om sommeren." Jeg bruker båten 2 av 3 helger fra og med april til og med oktober, og 4 sammenhengende uker i august. Og hadde jeg hatt bruksmønsteret som oppgitt, hva er spørsmålet, om jeg da ville foretrekke motorbåt, om jeg synes motorbåt eller seilbåt passer best til dette bruksmønsteret eller hva?

Spørsmål 4. Ja, jeg bruker båten til rekreasjon, men ikke til å fiske fra. Altså umulig å svare. Og som i de andre spørsmålene, hva er egentlig spørsmålet? Hva er det som ønskes belyst?

Dette ble kanskje litt surt, og jeg MÅ jo ikke stemme i alle mulige poller, så da er vel pollen grei for noen andre. Som kanskje har forstått litt mer av spørsmålstillingene.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette handler ikke om laken eller ikke laken. Men mer i retning av:

1. De som har finere båt eller er mer stolt av båten sin enn meg er snobber.

2. De som har enda dårligere båt enn meg er sinker.

3. De som presterer dårligere sjømannskap og style enn meg er noen idioter som burde vært satt på land.

4. De fleste som presterer bedre sjømennskap og style enn meg er heldigvis i gruppen 1 eller 2 (puh!). Hvis de har akkurat like dårlig båt som meg har jeg tapt. :nono:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Skal man lage en poll så vurder om man først bør lufte alternativene på forumet, det er lett å overse uklarheter eller spørsmål som mangler. Så legger man til poll'en etterpå. Dette kan man gjøre uten tidsbegrensning.

Er pollen først startet er det for sent å endre noe....

Husk at alle spørsmål i en poll må besvares før man kan stemme.

I denne pollen synes jeg f.eks. det første spørsmålet burde vært om en selv har seil eller motor... De andre spørsmålene var også uklare, enig med Lars.

Jeg forstår ikke helt denne kranglingen som går på seil vs. motor.

Hva er meningen med en slik poll? Hva er det som ønskes belyst?

Du er nok inne på noe her Lars H, det virker som om initiativtakeren ikke forstår denne kranglingen mellom seil og motor folket, det er muligens derfor slike gjennomtenkte og runde spørsmål ble laget i pollen :crazy: .. Dette mest sannsynlig fordi det da skulle bli lettest mulig å svare for oss potensielle deltagere formoder jeg.. Om dette er tilfelle skal ikke jeg ha noen mening så, men knappen om ønske å ikke delta ble benyttet for min del... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Huffda! Var ikke meningen å spamme en poll her, det jeg prøvde( kom nok ikke godt nok frem) var å sette litt "Lys" på denne kranglingen som jeg mener ikke alltid er nødvendig. Poenget mitt var at man kjøper somregel båt etter behov. derfor "Runde" og sikkert for noen ubrukelige alternativer. I en anne tråd som går her inne ble det kastet frem påstander som "seilere hilser ikke på motorbåter" og omvendt. En som setter garn, er ikke nødvendigvis en dott hvis han ikke har seilbåt, mens en som skal til Feks. england kansje ikke bør gjøre dette i en 15 fots hurrycane med 75 hester på hekken.

Ble det bare mer rotete nå??

Beklager igjen!

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

mens en som skal til Feks. england kansje ikke bør gjøre dette i en 15 fots hurrycane med 75 hester på hekken.

Selvfølgelig er dette noe risikabelt, men nå finnes det vel motorbåter som er noe større også? Hadde jeg hatt en Princess på noen og femti fot, kunne jeg godt tenkt meg i vesterled. Men hva spørsmål 2 - 4 har med forholdet mellom seilere og motorbåtfolket å gjøre, forstår ikke jeg selv om jeg er 63 år. (eller kanskje nettopp derfor)? :lol:

Lars H. :cheers:

(sauer er ålreite dyr, de også) :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er jo klart at seilere er de største snobber...seiljakker koster jo tusener også må man ha dyre hansker! :yesnod: Men det sier seg vel også selv at man skal velge seilbåt på langtur, men ved bare småputling i båt i sesongen er jo motorbåtfolket...da må man vri om og bare kjøre. Sette garn fra seilbåt går selvsagt ikke, så det er det jo motorbåtfolket som tar seg av.

Konklusjon: Seilere er snobber som stort sett bruker båten hele året på langtur, men motorbåtfolket fisker med garn en helg i måneden. :yesnod:

Var jo en enkel og grei poll dette.. :confused:

:lol: :lol: :wink: :wink:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg måtte rydde forpiggen i høst for garn og teiner - og jeg har seilbåt. Det er kanskje et poeng å huske på at i det norske båtverden har de flest av de som seiler også vært eiere av motorbåter. Derfor blir mange av de klassiske seil/motor-motsettningene nokså meningsløse. Men med tanke på en mer "sosiologisk studie" av båtfolk er det sikkert mange spennende lokale geografiske forskjeller som kunne ha vært mye mer interesant på se på.

Sosiologstudenter og andre - her ligger forskningsfeltet åpent :fishing:

He,he.... Jeg legger meg flat!!! klarer ikke å uttrykke dette slik som det var meningen! Noen som sletter hele rælet?? Jeg har bommet totalt her..Alf Kåre

Bravo Alf Kåre, den uttalelsen står det respekt av!! :flag:

:cheers:

Lars H.

Dette var en merkelig poll!!

Jeg bruker båten stort sett hele året, vell 200 motortimer, men egentlig forteller dette svært lite.

Snobber?? Ser skjelden snobber på fjorden. Er det de med store flotte og dyre båter? Kommer man i prat med båtfolk er de stort sett hyggelige og hjelpsomme folk. Men det finnes desverre noen gå unntak. :headbang:

Om disse finnes i seilbåt eller motorbåt er nesten umilig å si.

Ligger man i havn havner man som oftest sammen med enten motorbåtfolk eller seilfolk ettersom hva slags båt man har. Man velger ut fra ønske om naboskap, hvis ikke havnene er fulle da.

Nei, dette var en poll jeg ikke kan svare generelt på spørsmålene.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ligger man i havn havner man som oftest sammen med enten motorbåtfolk eller seilfolk ettersom hva slags båt man har.

Ikke tale om, en båt er en båt!

Husker en gang for mange år siden jeg tidlig la meg til som første båt på en av bryggene i Sandspollen. Etterhvert ble det veldig mange Maxibåter ved siden av meg. Og videre ble det to lag til i hekken på oss langs bryggen. Det jeg ikke visste var at det var treff for Maxibåter den helgen. Men ble jeg med min Saga27 motorbåt uglestt av den grunn? Neida, utpå kvelden ble jeg ropt på land, og ved ovasjoner ble jeg utropt til "medlem" av maxiklubben og fikk overrakt maxivimpel til å ha på båten!

Båt er båt!

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...