Jump to content

Er det "farlig" å ta ut aksel fra pakkboks ?

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i ferd med å undersøke fabrikat og type av utstyr i min båt med tanke på generellt vedlikehold og mulig bytte til større motor.

Jeg har funnet ut av akslinger og propell, men er usikker på hvilken type aksel hylse som er installert.

Tenkte da å dra ut akslingen for å ta noen bilder og inspisere innmaten, eventuellt bytte simm-ringer, lagre eller hva det nå måtte være der inne.

Vil jeg da måtte bytte, eksempelvis, simm-ringer om jeg tar ut akselen, eller er det bare å sette den inn igjen ?

Bilde av akslingene (det er universalaksel fra Powertrain, så den er grei), og såvidt indre ende av propell hylse : (Skal ta bedre bilde senere i dag)

aksel_krageroe_26.jpg

Dette er visst en Volvo aksel, da konen er 85 mm lang, med største diameter 35 mm og minste diameter 26,5, hvilket da gir 1:10 kon.

Hilsen

Pysa,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Pyse!!!! :cheers:

Tror ikke det er dødlig å prøve. Min teori: Er man usikker på om man gjør noe dumt, gjør det og du får svar.

Generellt sett så bruker det vel ikke å bli noen problem med simringer ved uttak av aksler. Pass på når man setter de inn igjen og kanskje "skru" de litt gjennom selve simringen for å ikke skade gummien. Men den er vel til å bytte, så da må den vel også kunne demonteres.

Tilsynelatende smart løsning uten bruk av gummilager. Da koniske rullelager ikke tåler vann vil det trolig være lurt å ha overtrykk på oljetilførselen ved at oljebeholderen står et godt stykke over vannspeilet. Da vil olje kunne lekke ut, men vann vil ikke kunne komme inn. Sikkert OK med en O-rings tetning på vannsiden. Oljebeholderen bør nok være av en viss størrelse.

quote.gif
Har ikke sett den før. Du har vel oljebeholder siden du vet at den er oljesmurt. Uansett ser det ut som solide saker. Hva slags båt er dette? Yrkesbåt?

Ja, det er en oljebeholder, som inneholder ca. 1 liter eller så med olje, og sitter godt over vannlinja og gir da overtrykk ut av akselen. Det er forøvrig en Kragerø 26 lystbåt/snekke :smiley: Ikke mye arbeidsbåt det, nei, stort sett late dager i solsteika :wink:

quote.gif
Mutrene på propell-enden av akslingen står i alle fall feil vei. Den tynne skal være innerst mot propellen for å oppnå låse-effekten den skal besørge.

Auda. Da har jeg muligens et problem. Den smaleste mutteren har hull for splinten. De er forøvrig gjenget samme veien, da jeg muligens kan tenke meg at for låsing er de gjenget hver sin vei ?

Takk for svar.
quote.gif
Når det er en leddet mellomaksling mellom aksling og gir vil nok hylsen inneholde to koniske rullelagre som tar imot for trykkreftene propellen gir.
Har tilsvarende i min båt, der er det to kraftige koniske rullelagre. I min hylse bruker jeg fett og ikke olje.

Husker du produsent navnet ?

Det forklarer vel også hvorfor hylsa er sauset inn med glassfiber...
quote.gif
Auda. Da har jeg muligens et problem. Den smaleste mutteren har hull for splinten. De er forøvrig gjenget samme veien, da jeg muligens kan tenke meg at for låsing er de gjenget hver sin vei ?

Takk for svar.

Du har ikke noe problem. Trekket skal være på den største mutteren. Den smaleste skal stå ytterst og låse.
quote.gif
Du har ikke noe problem. Trekket skal være på den største mutteren. Den smaleste skal stå ytterst og låse.

Hei,

Det var da bra :smiley: .

Hvordan skal man egentlig gå frem for å trekke til mutterene ? Forrige dagen satte jeg propellen på, og måtte banke propellen inn på konen (med trebit og liten slegge), og så trekke til noe voldsomt for å få den andre mutteren langt nok inn til at splint hullet passet. Det resulterte i at den bakerste mutteren satt nokså løst mot den store, når den omsider passet med splint hullet. Skal man da skru den største utover igjen, og tighte til mot splint-mutteren ? Da vil jo propellen sitte med en bittliten glipe, som plutselig kan løsne og gi slag på mutterene, i verste fall så hardt at mutterene skrus og splinten ryker, og vips - ingen propell

Er det noen enkel fremgangsmåte for dette, eller må man bare føle seg litt frem med utstyret ?`

Mvh,
Are

Når du skal ha på propellen igjen, kan du prøve å smøre kon og propellboss med litt fett, propellen kan klatre litt lenger opp på konen. Det kan gjøre at du treffer hullet med mutteren slik at alt blir stramt. Et annet alternative er å ha litt Loctite på den innerste mutteren slik at den ikke løsner så lett. Så får den lille med hullet bare henge bak der og sikre.

quote.gif
Når du skal ha på propellen igjen, kan du prøve å smøre kon og propellboss med litt fett, propellen kan klatre litt lenger opp på konen. Det kan gjøre at du treffer hullet med mutteren slik at alt blir stramt. Et annet alternative er å ha litt Loctite på den innerste mutteren slik at den ikke løsner så lett. Så får den lille med hullet bare henge bak der og sikre.

Takk for tips. Skal gjøre det neste gang. Har det noen hensikt å bytte fett med f.eks. WD40 ?
Svaret på det evige spørsmål finnes her:

http://www.epcserver.com/Structural/Analys...info_jamnut.asp

Takker for det. 3de gang jeg leste det skjønte jeg sammengengen. Innlysende, egentlig :wink:

Har laget hylsen selv. Akslingen er 50mm og koniske rullelagre er d=50mm D=110mm .

Jahaja, men regner med at det ikke er deg som har laget min også, så det hjelper vel ikke å bestille reserverdeler av deg :wink:

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...