Fusebox Startet 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2007 (redigert) Hei, Jeg er i ferd med å undersøke fabrikat og type av utstyr i min båt med tanke på generellt vedlikehold og mulig bytte til større motor. Jeg har funnet ut av akslinger og propell, men er usikker på hvilken type aksel hylse som er installert. Tenkte da å dra ut akslingen for å ta noen bilder og inspisere innmaten, eventuellt bytte simm-ringer, lagre eller hva det nå måtte være der inne. Vil jeg da måtte bytte, eksempelvis, simm-ringer om jeg tar ut akselen, eller er det bare å sette den inn igjen ? Bilde av akslingene (det er universalaksel fra Powertrain, så den er grei), og såvidt indre ende av propell hylse : (Skal ta bedre bilde senere i dag) Dette er visst en Volvo aksel, da konen er 85 mm lang, med største diameter 35 mm og minste diameter 26,5, hvilket da gir 1:10 kon. Hilsen Pysa, Are Redigert 23.Mai.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Pyse!!!! Tror ikke det er dødlig å prøve. Min teori: Er man usikker på om man gjør noe dumt, gjør det og du får svar. Generellt sett så bruker det vel ikke å bli noen problem med simringer ved uttak av aksler. Pass på når man setter de inn igjen og kanskje "skru" de litt gjennom selve simringen for å ikke skade gummien. Men den er vel til å bytte, så da må den vel også kunne demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Det er en oljesmurt pakkboks, om det har noe å bety... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Flere bilder av hylse, innvendig og utvendig. Håper noen har sett dette før : Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) Har ikke sett den før. Du har vel oljebeholder siden du vet at den er oljesmurt. Uansett ser det ut som solide saker. Hva slags båt er dette? Yrkesbåt? Redigert 24.Mai.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Når det er en leddet mellomaksling mellom aksling og gir vil nok hylsen inneholde to koniske rullelagre som tar imot for trykkreftene propellen gir. Har tilsvarende i min båt, der er det to kraftige koniske rullelagre. I min hylse bruker jeg fett og ikke olje. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
TMe Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Tilsynelatende smart løsning uten bruk av gummilager. Da koniske rullelager ikke tåler vann vil det trolig være lurt å ha overtrykk på oljetilførselen ved at oljebeholderen står et godt stykke over vannspeilet. Da vil olje kunne lekke ut, men vann vil ikke kunne komme inn. Sikkert OK med en O-rings tetning på vannsiden. Oljebeholderen bør nok være av en viss størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Mutrene på propell-enden av akslingen står i alle fall feil vei. Den tynne skal være innerst mot propellen for å oppnå låse-effekten den skal besørge. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Har ikke sett den før. Du har vel oljebeholder siden du vet at den er oljesmurt. Uansett ser det ut som solide saker. Hva slags båt er dette? Yrkesbåt? Ja, det er en oljebeholder, som inneholder ca. 1 liter eller så med olje, og sitter godt over vannlinja og gir da overtrykk ut av akselen. Det er forøvrig en Kragerø 26 lystbåt/snekke Ikke mye arbeidsbåt det, nei, stort sett late dager i solsteika Mutrene på propell-enden av akslingen står i alle fall feil vei. Den tynne skal være innerst mot propellen for å oppnå låse-effekten den skal besørge. Auda. Da har jeg muligens et problem. Den smaleste mutteren har hull for splinten. De er forøvrig gjenget samme veien, da jeg muligens kan tenke meg at for låsing er de gjenget hver sin vei ?Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Når det er en leddet mellomaksling mellom aksling og gir vil nok hylsen inneholde to koniske rullelagre som tar imot for trykkreftene propellen gir.Har tilsvarende i min båt, der er det to kraftige koniske rullelagre. I min hylse bruker jeg fett og ikke olje. Husker du produsent navnet ?Det forklarer vel også hvorfor hylsa er sauset inn med glassfiber... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Auda. Da har jeg muligens et problem. Den smaleste mutteren har hull for splinten. De er forøvrig gjenget samme veien, da jeg muligens kan tenke meg at for låsing er de gjenget hver sin vei ?Takk for svar. Du har ikke noe problem. Trekket skal være på den største mutteren. Den smaleste skal stå ytterst og låse. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Du har ikke noe problem. Trekket skal være på den største mutteren. Den smaleste skal stå ytterst og låse. Hei,Det var da bra .Hvordan skal man egentlig gå frem for å trekke til mutterene ? Forrige dagen satte jeg propellen på, og måtte banke propellen inn på konen (med trebit og liten slegge), og så trekke til noe voldsomt for å få den andre mutteren langt nok inn til at splint hullet passet. Det resulterte i at den bakerste mutteren satt nokså løst mot den store, når den omsider passet med splint hullet. Skal man da skru den største utover igjen, og tighte til mot splint-mutteren ? Da vil jo propellen sitte med en bittliten glipe, som plutselig kan løsne og gi slag på mutterene, i verste fall så hardt at mutterene skrus og splinten ryker, og vips - ingen propellEr det noen enkel fremgangsmåte for dette, eller må man bare føle seg litt frem med utstyret ?`Mvh,Are Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Når du skal ha på propellen igjen, kan du prøve å smøre kon og propellboss med litt fett, propellen kan klatre litt lenger opp på konen. Det kan gjøre at du treffer hullet med mutteren slik at alt blir stramt. Et annet alternative er å ha litt Loctite på den innerste mutteren slik at den ikke løsner så lett. Så får den lille med hullet bare henge bak der og sikre. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Når du skal ha på propellen igjen, kan du prøve å smøre kon og propellboss med litt fett, propellen kan klatre litt lenger opp på konen. Det kan gjøre at du treffer hullet med mutteren slik at alt blir stramt. Et annet alternative er å ha litt Loctite på den innerste mutteren slik at den ikke løsner så lett. Så får den lille med hullet bare henge bak der og sikre. Takk for tips. Skal gjøre det neste gang. Har det noen hensikt å bytte fett med f.eks. WD40 ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Svaret på det evige spørsmål finnes her: http://www.epcserver.com/Structural/Analys...info_jamnut.asp Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Naurstad Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Husker du produsent navnet ? Det forklarer vel også hvorfor hylsa er sauset inn med glassfiber... Har laget hylsen selv. Akslingen er 50mm og koniske rullelagre er d=50mm D=110mm . Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Fusebox Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2007 (redigert) Svaret på det evige spørsmål finnes her: http://www.epcserver.com/Structural/Analys...info_jamnut.asp Takker for det. 3de gang jeg leste det skjønte jeg sammengengen. Innlysende, egentlig Har laget hylsen selv. Akslingen er 50mm og koniske rullelagre er d=50mm D=110mm . Jahaja, men regner med at det ikke er deg som har laget min også, så det hjelper vel ikke å bestille reserverdeler av deg /Are Redigert 25.Mai.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.