ola dunk Startet 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2007 hei igjen noen forslag til å få av svinghjulet på en 9.8 tohatsu?????? har selvfølgelig banket nok på avdrageren og sprutet på diverse sprayløsningsmidlerosvosv. og det har stått å virket i et par dager uten noe hell Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Har du prøvd og dunke litt runt på svinghjulet,pleier og løsne da dunk i siden? MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 kommer ikke til på siden. må ha av svinghjulet for å få av dekslet rundt. kan kanskje slå litt lettere hardt oppå det kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Kommer du til ordentlig med en vanlig avdrager ?, mange motorer krever at en bruker en spesiell avdrager. Hvis du kan bruke en vanlig avdrager og det ikke løsner må en bare bruke mere makt ,stram alt du makter eventuelt et kjapt slag (stor hammer)på senter bolten kan være løsningen. Å slå direkte på svinghjulet er IKKE å anbefale :nono:, sitter magneter på innsiden, disse kan løsne eller ryke og da må svinghjulet skiftes ..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 har fått satt krokene skikkelig på plass og dratt til det en klarer. og smelt til med hammer på senter bolten. men det er nå sånn at det rikker seg ikke i det hele tatt. antagelig aldri vært av..... Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Hvis du varmer opp svinghjulet en liten tanke rundt tappen og sprayer med fryse-spray direkte på tappen og deretter bruker avdrager med slag burde den løsne. Rustløser vil i disse tilfeller ha svært liten virkning. Har du gjenger i svinghjulet rundt tappen beregnet for avdrager vil bruk av dette være mest effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 mulig du må ta av mutteren først:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TMe Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Kloters på svinghjul er et dårlig alternativ da hjulet vrenges og biter seg enda bedre fast på konen. Har hjulet gjengeparti i senter bør det abs. brukes ters som passer til dette. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) Få tak i et Flattstål av høvelig bredde og 12-15mm tykt. Bor tre hull som passer til boltsirkelen på de 3 hullene som er gjenget i svinghjulet. La mutter på svinghjul være på og i flukt med ende på veiva. Legg over flattstålet og sett boltene i gjennom dette og ned i svinghjulet. Legg skiver under bolthodene og fett på dette og gjengepartiet. Da har du laget deg en ters. Få tak i svarte bolter i styrkeklasse 10.9 eller 12.9. Regner med at det er M8 gjenger. Skru til boltene vekselvis med en kvart omdreining. Når svinghjulet løsner, skjer det med en smell.... (Kort kon).... Redigert 24.Mai.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 3-armet avtrekker må ikke brukes, svinghjulet er i aluminium og knekker hvis det sitter hardt. Noe det vanligvis gjør... Ofte er det allerede 3 hull som kan brukes slik rago beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Dersom 3x oppgjenga huller i svinghjulet er rago63's metode en god metode. Stålplata kan med fordel være 20mm tykk da det er viktig at denne er så stiv som mulig. Boltene bør være helgjenga med mutter. Boltene må være så lange at de kan skrues til bunns i svinghjulet og teiting må skje med muttrer på oversiden av stålplata. Dette fordi gjengene i svinghjulet er det svake punktet. Ødelegges gjengene i svinghjulet så er det bare sorgen. Stålplata må ikke hvile på svinghjulsmutteren, men rett på akseltappen. Mutteren bør dog sitte på for å hindre at svinghjulet fyker veggimellom når det løsner. Stramme muttrene godt opp og et skarpt slag med hammer senter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 . Boltene må være så lange at de kan skrues til bunns i svinghjulet Men ikke skrus så langt ned at de ødelegger eventuell leamikk som ligger under svinghjulet hvis det er gjennomgående hull. Ellers enig i at kloters har ødelagt mange svinghjul - bruk svinghjulsters på svinghjul... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 (redigert) Bra TMe, Ingvar og Ivar! - jeg fikk selvfølgelig ikke med alt rundt dette..... Redigert 24.Mai.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.