Jump to content

Rengjøring og impregnering av kalesje.

Frode_B.

Recommended Posts

I forbindelse med rengjøring og impregnering av kalesjen på båten min, ble jeg tipset om å vaske kalesjen med grønnsåpe. Dette fordi grønnsåpen inneholder fett og at dette delvis ville fungere som impregnering. Iallefall skal grønnsåpen redusere impregneringsforbruket ettersom kalesjen delvis mettes av fett før den mettes av impregnering.

Er det noen som kan har erfaring med denne måten å behandle kalesjen på?

Jeg har ikke selv erfaring ennå, men jeg kan fortelle hva kalesjemakeren min fortalte meg når jeg var innom ham for å få satt inn et par ekstra vinduer i vinter. Det er forøvrig han som laget selve kalesjen i fjor også.

Enkelt og greit, sa han. Gi x@!x i all verdens fine midler og duppeditter. Legg kalesjen i bløt i et badekar sammen med grønnsåpe. (Selv har jeg snappet opp at vannet kanskje ikke bør være altfor varmt - muligens for å unngå misfarving av vinduer). Om nødvendig skrubb forsiktig med en dertil egnet kost. (Vi kom ikke så mye inn på dette med skylling etter vask - men jeg er av den oppfatningen at hvis man har mulighet, tror jeg det kan være greit å kanskje spyle av kalesjen med f.eks. en hageslange). Deretter fortalte han at den umiddelbart bør impregneres med Blåtind mens den enda var søkkende bløt. Dekk til glidelåser og vinduer ved impregnering. Jeg spurte hvordan det var med passform og tørking, men dette var ikke noe problem med kalesjen min sa han, den krøp tilnærmet ikke i det hele tatt, så det var ikke noe krav at kalesjen måtte sitte på båten ved tørk. (Mulig dette kan variere ut fra hvilke stoff som er brukt i kalesjen?). Deretter en runde med talg over glidelåser for å smøre disse.

I forkant av besøket hos ham har jeg lest mange tråder om emnet, men det later til å være like mange erfaringer og råd som det finnes personer. Men denne personen har drevet så lenge i bransjen at jeg stoler på at han vet hva han prater om.

Hei.

Har ikke noen bestemt mening om vask, men vil gjerne komme med et godt råd om hvordan impregnere kalesjen.

Det gjør jeg når kalesjen er på båten og er der oppspent og stram. Og jeg bruker malerrulle, slik vanlig liten grønnaktig langflosset fra Jordan. Da blir det lett å få på impregneringen uten søl.

Bruker forresten "Seilmakerens" impregnering som jeg er godt fornøyd med, kjøper inn hver vår under "Vårens vakreste eventyr", båtmessen på Sjølyst, fra nå av Lillestrøm.

Til glidelåsene, - gni over med en lysestump. De blir tette og lette å bevege.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har i flere år benyttet BioTex istedenfor grønnsåpe som det foreslås.  Etter å ha brukt grønnsåpe i noen år, fikk jeg mistanke om at grønnsåpen etter noen år førte til at plastvinduer i kalesjen ble sprø og misfarget.  Det kan ha vært andre årsaker, men jeg har ikke hatt det samme probleket etter at jeg begynnte å benytte BioTex.

Jeg legger kalesjen i badekaret etter å ha fylt det passe med vann blandet med oppløst BioTex.  Vanntemperaturen må ikke overstige 40 grader.  Skitten på kalesjen består blant annet av eggehvitestoffer, og om man bruker varmere vann svir eggehvitestoffene seg fast før de er oppløst, og da får du dem aldri av.  Så tar jeg kalesjen ut på klessnoren og spyler grundig av all såpevann med hageslangen.  Tørking på snora.  Kalesjen settes så på båten hvor den impregneres.  Da bruker jeg en liten bakomrull som jeg sprer impregneringen utover med.  Dette gir ikke sprøytetåke slik som sprøyting gir, og du får mettet kalesjestoffet skikkelig.  Med rullen har du ganske god kontroll, slik at det er lett å holde seg vekk fra plastvinduene.  Søler man noe, er det lett å oppdage det.  Tørkes av med en gang med en klut fuktet i Zalovann, etterfulgt av tørking med tørkepapir, slik at man ser at allt er vekk.  Vær klar over at de fleste impregneringer også etser glass.

Jeg har benyttet forskjellige impregneringer, blant annet fasadeimpregneringer (driver i bransjen) og andre spesialprodukter.  Fasadeimpregnering er billig, og er fantastisk bra for vanntetting, men kalesjestoffet blir stivt.  Totalt sett ikke brukbart over tid.  Spesialstoffene har de samme problemene i større og mindre grad.  Selv har jeg havnet på Sagens Kalesjeimpregnering, den finner jeg at gir god vanntetting, og  kalejestoffet holder seg mykt og fint.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Forsøkte for noen år siden å imprignere vinterkalesjen med grønnsåpe, den lakk som en sil. Bruker ellers Hempel sin impregnering. Selv her på vestlandet har den vært helt tett i den tiden den er på, påsken - november.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har forsøkt meg på flere "vaskemidler" og lurium på boks. Har imidlertid de siste sesonger funnet ut at selve "impregneringsvæsken" f.eks. Hempel sin, eller Kalesjemakeren sin,  jo faktisk inneholder i hovedsak et løsemiddel. Og dette vasker faktisk bort det aller meste hvis kalesjen ikke er for bedrit..... Jeg påfører da "væsken" ved å bruke en litt stiv beiskost. Dermed gjør man 2 operasjoner i 1. Jeg gjennomfører "hele operasjonen" minst 3 - 4  ganger hver sesong. Og jeg får faktisk stadig kommentarer om hvordan jeg klarer å holde kalesjen "som ny" år etter år...... Samtidig har jeg en "kloss" med "grønlandsvalla" fra "Fjellraven" liggende i båten. Denne drar jeg over glidelåsene noen ganger hver sesong - dermed glir disse "som smurt", samtidig blir de vannavstøtende. Hvis man har "sømmer" eller tilsv. som lekker - gni de skikkelig inn med "grønlandsvalla" + varm opp forsiktig - dermed "smelter" voksen inn i tråden og det blir  pottetett i månedsvis!.

Har ingen av Dere prøvd Jens Sagen sine kalesjeprodukter da?

Jens Sagen har jo både kalesjerens og impregnering mm. Og de skal jo være i en klasse for seg selv. "Alle" skryter jo disse produktene i fra dette firma rett til himmels.

Jaja, aldri bruk høytrykkspyleren på kalesja i hvert fall.

Ellers gjorde jeg som Lars når jeg hadde snekke, impregnerte den vha. malerulle, når den stod fastspent på båten. En enkel og god metode.

:cheers:

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...