Jump to content

Oljefilterskift TAMD 63 L

Ben-GT

Recommended Posts

Har to TAMD 63 L i min Princess 360. Oljefilterne på styrbord motor er nesten umulig å komme til på grunn av at motoren sitter "klint" opp mot drivstofftanken. :headbang: Er det noen som har noen gode tips for å få skiftet disse på en "lettvin "måte??

Mvh

Ben-GT

Ikke noe tips om hvordan du enkelt kan bytte de, men VP selger et "remote filter mount" til disse motorene.

Dette er en adapter du skrur på der filteret sitter i dag. Fra den går det slanger til en filterbrakett som du kan montere et sted du kommer lett til, F.eks i fremkant av motorene på sideskottveggen, og vips så går fremtidige filterskift som en lek.

Dette er absolutt noe Princess burde installert som std. Har hørt om noen som ikke gidder bytte filter på flere år grunnet vanskelig tilgang.

Det er sikkert noe i det at en motor som er servicevennlig montert får bedre stell enn en annen som "er jekket inn med skohorn"

Mvh. SAP

På min Fairline har jeg 63P med adapter på styrbord motor , slik at hovedfilteret står plassert lett tilgjengelig bak på rette siden av motoren.

Bypassfilteret står derimot ut mot tanken , men det går forholdsvis greit da dettte er såpass lite at det kan skiftes med en hand.

Det var en kjent problemstilling....

Flott båt, flotte motorer, men vanskelig å skifte impeller og oljefilter på styrbord motor.

Min fremgangsmåte for filterskift er å legge masse aviser og en oljeoppsugingsmatte under filterne. Jeg må også skru ned slangen som kommer fra Eberen - den ligger i vegen.. Så er det å bruke en slik filteravdrager fra Biltema som det kan settes en skralle på for å løsne filterne - synes den funker best. Det å få løsnet de gamle filterne er etter min oppfatning den værste jobben, og det blir nødvendigvis søl - derfor aviser og oppsugingsmatte. Når filterne kan vris for hånd er det på med plastikkpose og av med dem. Få på de nye er relativt greit..

Det jeg derimot ikke er komfortabel med er impellerskift på denne motoren. Da må vannpumpa av - her får jeg bistand fra noen som er mindre en meg......

Redigert av goggen (see edit history)

Samme hos meg, nesten, med TAMD 60 C. Jeg har nok litt bedre tilkomst pga. smalere motor/annerledes mariniseringsutstyr; men det er likevel unaturlige arbeidsvinkler. Jeg har funnet ut at en avkuttet spylervæskedunk under filtrene er letteste måte å unngå søl på. Jeg bruker en dunk pr. filter; dunkene koster jo ingenting. Hvis det er ektra trngt må det da være en måte å f åinn en dunk på, og til å komme til filtrene ovenfra -- med kjetting/skralle-avdrageren?

Også hos meg er det lettest å ta av hele vannpumpen dvs. alt som står utenfor selve registeret. Tre bolter/mutre på flensen, litt banning og så er den ute ... men det behøver jo ikke gjøres hvert år.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...