Jump to content

Temperatur på eksos

Jon-Kåre

Recommended Posts

Hvor mange grader bør pakningen mellom manifoil og motor tåle, blir det over 1000 grader celsius her???? :headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nå er det nesten godt en halv time, dette haster jo må dere skjønne :eek::eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Eksosen er varm, men pakningsflatene blir vel ikke så veldig mye varmere enn motor/manifold.

Motoren holder 90 grader.

Eksosgassene er varmest før evt turbo på det værste 850 grader. På en marinemotor er turboen gjerne vannkjølt og da blir det ikke allverden.

Jeg lagde en pakning til en eksos manifold i grafittlaminat for noen år siden. Dette er samme pakningsmeteriale som brukes mye offshore på flenseforbindelser. Dette funket meget bra. Lett å skjære i samt å stanse ut boltehull. Kjøpte en liten plate for en 50 lapp hos Vestpak.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

På en marinemotor er turboen gjerne vannkjølt og da blir det ikke allverden.

Dette er en bilmotor som mariniseres så turboen er ikke vannkjølt.

Det er blitt en åpning på 0,6-0,7mm på 2 av flensene så derfor spørsmålet om pakning

når noen turbomotorer belastes over tid ,( uten vannkjøling) kan jo turboen bli svakt rødglødende.. da vil jeg jo anta at eksos gassene er endel varmere enn turboen.. men du kan bruke dine pakninger da manifold og topp ikke kommer opp i 1000 grader.. det som isåfall skjer er at pakning bitene som eventuelt stikker litt inn i utblås røret vil kunne smelte \brenne opp.. gjør ingenting..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

621 grader celsius så er turboen min ferdig. Da er jeg over rødfeltet

Er din turbo vannkjølt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...