Jump to content

12 volt TV

Hasla 26

Recommended Posts

Kjøpte meg et 17" Grundig 12/220V. Synes å bruke omlag 3 Amp. Ga vel ca 5000,- så vidt jeg husker

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg kan anbefale et slikt! :wink:

Baat_020_cr.jpg

Flott treverk og bruker minimalt med strøm..dog i s/h. :lol:

Men det skal få en fin plass i min båt. :yesnod:

Kostet forøvrig 100,-

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Den du viser til Lotus, skal jeg kjøpe imorgen på "vår" Lidl (hvis de har fått noen!!) :headbang:

Ypperlig som TV/DVD på minste jentungens rom. 4,5 år så det er på høy tid... :crazy:

Slike små tv`r har jo som oftest ikke den lengste bruksperioden uansett..så jeg velger heller å kjøpe en slik "billig-tv" istedet for en fem ganger så dyr kvalitets-tv.

Men flat-tv er vel kanskje ønsket ombord?

Jeg for min del skal bygge inn min "tre-tv" i skottet mellom forpigg og salong - oppe i babord hjørne, hvor den ikke er i veien.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

I en båt med begrenset plass er flatskjermen en velsignelse og et feste for takmontering der en kan vri den 360 grader og vippe opp tvèn når den ikke er i

bruk. I tillegg kan en koble til USB så får en kartplotteren i storformat.

Ja, mulighetene er mange...

Akkurat det der skjønner jeg godt p-kaill. :yesnod:

Men jeg har aldri forsøkt tv på laptop.....vil det virke greit..og da er jo mulighetene enda større...samt at en laptop med 15" widescreen finner du til 3-4 000 (5000,- ny) + tv-kort.

Flott treverk og bruker minimalt med strøm..dog i s/h. :lol:

perfekt, skulle gjerne hatt en slik jeg også. Jeg hadde faktisk en slik på 80-tallet til min commodore 64 datamaskin. Nå er båte datamasinen og tv`n gått på søpla, og jeg angrer som en hund.

Brukthandlere, traust.

De får gjerne inn slike ting...sammen med massive teak salongbord. :yesnod:

Sist fikk jeg tre salongbordplater 140 x 90 elns...til 150,- tror jeg det var.

Loppemarkeder er også et godt tips.

Noe avsporing, men jeg vil sterkt frabefale tv-er på barns rom. Det er mulig skadelig stråling fra disse og flere undersøkelser viser at barn sover dårligere med slikt på rommet. En del barneleger er svært opptatt av dette og synes mange foreldre er altfor ukritisk til elektronikk på barns soverom.

Ellers legger jeg meg ikke opp i TV-diskusjonen; synes selv det er greit å slippe hele "skiten" når en er på sjøen. Vi trenger iallefall ikke TV... :smiley:

mvh Bergen Dørk

Jeg har kjøpt denne fra Komplett.no til 3500 pluss en 12V kabel til noen hundrelapper. Har koblet dette fast i båten på brakett CO og benytter kun 12V og den fungerer hellt fint, også om spenningen i nettet øker til rundt 14 volt under lading og motorgange..

"Time will show" om dette er holdbart..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

quote.gif
Ja denne på komplett så ålright ut men det står Digitalfjernsynssertifisering Ikke-sertifisert ?hva menes med dette ikke klar til digetal tv? :confused: MvhBjørn

Det betyr bare at den ikke har innebygget digital mottaker som er godkjent for Norge (noe ingen har per dags dato). Når det analoge nettet slukker, må du ha en extern digital mottaker som du kobler til via Scart kontakten.

Jeg bruker laptop med 12 v adapter som DVD spiller til barna og TV med denne ( http://tvde.terratec.net/modules.php?op=mo...cle&sid=249 ).

Da er det kun EN dings for alt sammen og en veldig enkel løsning. Analog TV stenger de jo snart av, lærte i dag at svenskene allerede er godt i gang med å stenge

av analog TV så da er det ikke så lurt å kjøpe et dyrt TV ombord.

Dessuten kan man lese nyheter og værmelding (og email) i havner med wlan (USB adapter på 5 m USB kabel gir mulighet for god rekkevidde siden den kan heises opp).

Ole
S/Y Algol

En av Baatplassens mange gode fordeler er ikke bare å dele kunnskap, men også å dele ulikt utstyr. Denne 15`flatskjermen kjøpte jeg akkurat av en av våre gode venner er inne :flag:

tv_dantax.jpg

Som ny og funker så det suser! Kjøpte komplett med antenne, antenneforsterker og kabler.

Noe avsporing, men jeg vil sterkt frabefale tv-er på barns rom. Det er mulig skadelig stråling fra disse og flere undersøkelser viser at barn sover dårligere med slikt på rommet. En del barneleger er svært opptatt av dette og synes mange foreldre er altfor ukritisk til elektronikk på barns soverom.

Dette høres litt ut som diskusjonen på 30-tallet om kino og film der noen hardnakket mente at film var skadelig for barns øyene. Selvsagt skrur vi av TV`en når barna legger seg - ikke i standby - nei, men primært p.gr.a brannfaren!

Hei

Jeg er litt "treg" når det gjelder dette jeg...

Jeg tror vi går for å bruke den bærbare pc'n som TV og DVD spiller. Jeg tenker da å kjøpe et TV kort til pc'n. Har kikket på mange aktuelle kandidater på komplett.no, men skjønner så lite av alle spesifikasjonene. :confused:

Er det noen av dere som vet hvilket kort som takler både de digitale signalene og de analoge? Jeg har allerde skaffet en antenne som er klargjort for digitale sendinger.

Ben Sin

Tror du misforsto meg, Swande - skjermer stråler selv avslått(og det var kun det jeg mente). Men glem hele greien - det var avsporing + at jeg ikke vil dra ned debatten til det nivået du antyder. Det var ikke det som var poenget i det hele tatt. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Etter å ha fintenkt en liten stund, fant jeg ut at rådet jeg ga om TV på Lidl faktisk var ganske smart. Så jeg tok meg en tur i den lokale Lidl-sjappa og handlet meg en TV. Heldigvis hadde de den i sort også, ikke bare sølv. Sort står nemlig bedre til teak. Det er noe alle vet.

Pakket ut greia og sjekket litt nøyere. Jo dette ser da bra ut. Glimrende bilde og middels lyd. 7 sider tekst-tvminne er ikke så voldsomt. Autosøk av stasjoner gikk rasende kjapt. Under 30 sekunder å autoscanne og autolagre alt som finnes. Nå er ikke alt som finnes mer enn 4 kanaler, men greit nok.

På baksiden stod det: "Strømforbruk 90W". 90W..... det er jo ikke lite. Det blir jo nesten 8 ampere. Etter å ha kobler inn inverteren viste det seg at inverteren brukte 3,6A for å gi TV-en strøm. Det er til å leve med.

Så om Hasla 26 fulgte mitt råd, har han nå en glimrende TV med DVD/CD/MP3/TEXT/SCART/Digitalkamerainngang osv til en meget billig penge. Hvis ikke, er det for sent. Disse TV-ne forsvant kjapt fra pallen de stod og hvilte seg på.

Når det analoge bakkenettet slukker om 3-4 år, kan jeg skrote denne med god samvittighet. Lettere enn om det hadde vært en flatskjerm-TV. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...