Jump to content

Sleipner 4-takter, nybegynnerinstruks trengs


Bech

Recommended Posts

6-7 Hk fra 1967, 2-cyl.

Jag behöver hjälp hur man startar den manuellt med ratten(sveiven).

Förgasaren har vart på service i Dröbak hos Norsk forgasserservice(höst-06)

Magneten har vart på service (idag)

 

Har försökt att starta idag utan att lyckas.

- Det kommer fram bensin.

- Skruvade ut pluggarna och fick blå gnista.

 

Kan jag ha monterat magneten fel ? Det är ju 2 spår och 2 alternativ att montera den på, har prövat bägge.

 

Har tidigare startat motorn med hjälp av BOSCH dynastart, men den var felmonterad och är nu fjernet.

 

Är det någon som kan ge ett gott råd till en nybegynner ?

Link to post

For å sjekke om ventilene er lukket så tar du ut tennplugg for sylinder nr. 1, den mot svinghjulet. Sveiv motoren rundt og hold en finger på plugghullet. Når du kjenner at motoren komprimerer luft på denne sylinderen så er motoren i kompresjonstakten. Når stempel er på topp her så skal gnisten komme på pluggen. Kontroller at dette skjer med din motor. Sett et merke på svinghjulet når stempel er på topp slik at det blir lettere å se om dette stemmer. Husk at svinghjulet skal gå to runder før ny kompresjonstakt kommer.

 

Cirkeline

Link to post

Motorn startar !

Jag skrev felaktigt i mitt førsta inlægg att det kom fram bensin.

Det kom fram bensin TILL FØRGASAREN men INTE VIDARE.

Tog loss førgasaren och blåste rent, vips så startade den.

Ær till daglig "kontorsråtta" så egentligen ær det væl dumt att ha en sådan gammal båt/motor,

men det finns inget roligare(morsomere) just nu på fritiden.

Tack till er som engagerade er med svar !

/Bech

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...