Jump to content

Hva gjør man når en båt synker?

bliss X

Recommended Posts

La meg svare i avsporingen. Trebåter synker i mange havner like etter utsettingen. Eierne forlater båtene sine før de har trutnet og stoler blindt på lensepumpen. Den er som kjent ikke å stole på - spesielt ikke i trebåter :diving: :diving: Båter av glassfiber går også ned, da gjerne som følge av lekkasjer rundt drevet. Personlig har jeg alltid hatt en kraftig drillpumpe liggende i båtene mine. Denne ville vært mitt førstevalg for å redde en av mine naboers båter i båthavnen.

Presenningen som Frøken Fryd nevner er mye brukt av redningskøyten, men helt tett blir det jo ikke. Det må lenses kontinuerlig.

Det er mye oppdrift i 25 liters plastkanner, man kan knytte slike til pulpitt og pullerter for å hindre båten i å gå helt ned. Og f.eks hive noen inn i kabinen...

Misforstå meg rett om det var jeg som sa "røske"...hva jeg mener er selvfølgelig at man løfter av pmpen fra de fester som er...eventuelt skrur ut skruer den er festet med.....veldig mange pumper er festet slik at det er en sil som er festet til sørk...og selve pumpen er kun "klikket" på silen. "Røske" ble nevnt av meg da jeg tenkte på ledninger som eventuelt kan kobles fra innenfor låste dører. Noen ganger er et nytt ledningstrekk til pumpe..veldig rimelig i forhold til en båt som går ned..

Om jeg hadde vært uten for at nabobåten i havna hadda tatt inn vann, og jeg vurderte det slik at lensepumpe ville gjort jobben....så hadde jeg helt sikkert kunne velge i 50 båter hvor jeg iløpet av noen minutter hadde funnet en lett tilgjengelig uten å skade noe som helst (i tillegg til mine i tilfellet)... og det er i en havn med 120 båter....

Redigert for "røske-forklaring"

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Dette skjer hvert eneste år. Trebåter går ned fordi de er avhengige av automatisk lenseutstyr som svikter. Kanskje trebåteiere generelt burde være flinkere til å legge forholdene til rette for at andre kan bistå når utstyret svikter? Jeg har hverken presenning, sagmugg eller lenseutstyr tilgjengelig, men vil jo gjerne hjelpe når jeg om kvelden oppdager en båt som jeg tror kommer til å gå ned i løpet av natta.

Hvordan jeg skal få en båt inn på fjæra i når den ligger i ein bås langt ute på et flytebryggeanlegg har jeg ikke peiling på.

Å forsøke å taue ei snekke inn i fjæra vha en seilbåt tror jeg ikke går så bra.

....

Hvordan jeg skal få en båt inn på fjæra i når den ligger i ein bås langt ute på et flytebryggeanlegg har jeg ikke peiling på.

Å forsøke å taue ei snekke inn i fjæra vha en seilbåt tror jeg ikke går så bra.

At trebåteiere skal passe bedre på kan jeg klart være enig i, men å få båten inn på fjæra er bare å få den fortest mulig ut av båsen...buksert den slik at det kan festes tau (skjøte sammen så mange man trenger og så dra den det siste stykket inn)...treberket i seg selv har en oppdrift som holder båten lenge høyt i vannet. Litt på vei ville du nok klart med seilbåt også om det er veldig langt ute på flytebryggen.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hva gjør du hvis du finner din egen båt halvt nedsuket? Problemet er i grunn akkurat likt og bjergningsprosedyren blir jo den samme. Vel, her er det bare å legge hodene i bløt og finne ut hva vi ville gjort. Løpe i ring og rope om hjelp er jo et alternativ, men dog lite produktivt. Ringe brannvesenet er nok første jeg ville ringt og der etter redningselskapet. Om begge dukker opp er det bedre enn at ingen dukker opp.

Få fatt i alt som kan krype og gå i havnen, alle kloke hoder bør samles og en eller annen har sikkert en god idè. Kansje dette kan sette fart i bryggesnakket. Hva gjør vi når slikt skjer?

Men om ikke eier av båt er å oppdrive, så kanskje andre i havna er?? Om det dreier seg om minutter så er det klart at det blir vanskelig, men om du har litt tid så kanskje du kan få fatt i ledere, kamerater etc.... og da kanskje du ville klart det? Ihvertfall har du gjort hva som står i din makt.

Det er ikke snakk om enkle løsninger, men å gjøre noe istedet for å ikke gjøre noe. Og jeg mener at de aller fleste kan gjøre noe...som de "enkle" ting jeg har nevnt...krevber selvfølgelig endel innsats...men det er det som oftest verd...redder man enb båt så er det supert..og har man gjort det man kan......så er det supert det også.

- Det er mørkt

- Du er alene

- Det blåser en god del

Du skal i hvert fall ikke sette ditt eget liv i fare, viktig å huske på når man blir stresset. Få fatt i hjelp er vel stikkordet, og om ikke dette er mulig får bare naturen gå sin gang. Veldig kjedelig situasjon, men noen ganger må det bare bli sånn.

Noen forslag til type/pris?

Jeg så på Biltema sine og Maritim sine, og det ser ut til at det er en ørliten forskjell på utseende på de. Jeg holder en knapp på Maritim av gammel vane. Hadde vert fint om noen kunne anbefalle en nedsenkbar pumpe for 220vac. Den må være dimmensjonert slik at en kan holde oppe en båt som tar inn vann. Kompinert med en stor presenning ombord er man godt forberedt.

Vanskelig problemstilling dette her. Jeg ville nok først og fremst fått tak i eieren. Deretter vurdert å ringe brannvesenet eller redningsselskapet. Jeg hadde ikke risikert andres båter eller egen helse.Og om redningsselskapet kommer og eieren ikke er medlem, hvem betaler da for dem? Eller er det slik at medlemsskapet mitt gjelder for alle båter som jeg måtte finne på å ha lyst til å reddè?

Å slepe en vannfylt båt har jeg aldri gjort, men for noen uker siden slepte jeg en 35 fots seilbåt med jolla. Jolla har en 2,5 hk liten påhenger, og det gikk overraskende bra.

Redningsselskapet bruker en hel del smør for å tette båter som lekker også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Lørdag, i det sterke vindværet, sank en Bayliner i fortøyningene sine i havna vår. Folk sto hjelpesløse å så den 35 fots store båten gå rett ned. Det ble oppdaget for sent og kunne ingenting gjøre. Hva som var årsaken vet vi ikke enda.

Mandag kom et firma fra Drøbak og fikk løftet den såpass opp at de fikk ombord pumper. Den ble deretter slept til Drøbak. Dette var en drevbåt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Rene chatte tråden dette jo. Det eneste fornuftige jeg har sett her vist man er alene i havna er en 220volts lensepumpe. Man skal pase seg for en synkende båt. Detter man i vannet kan det jo faktisk være livstruende. Er ikke bestandig like lett å komme seg på land som man tror og en vannfylt båt er skummelt ustabil.

Alternativ 1. 220v lensepumpe tilgjengelig for de som bruker og er i havna

Alternativ 2 hvis strøm ikke finnes. Havna har spleiselag på agregat som plasseres i eget hus / kasse lett tilgjengelig ved bryggene, pumpe plasseres i samme kasse / hus. Et slikt agregat kan være nyttig til mye annet en å redde synkende trebåter så det vil uansett være en god invistering for havna.

Dette er nå min mening og kall meg gjerne feig men jeg tror ikke jeg hadde prøvd meg på noe stunt med ombordstioging i synkende båt hvis jeg var alene. Og jeg er tøff bare så dere vet det :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Brannvesen er sikkert ikke dumt der det er mulig å komme til med bil.

I dette tilfellet ligger havna på ei øy, og det er ikke mulig å komme til med bil.

Brannvesenet har flere båter. I ditt område holder de til innerst i Oslofjorden. Før operaen ble bygget lå de i i Akerselva, nå er jeg usikker på hvor de er. De ville sikkert rykket ut om de ikke hadde andre oppdrag.

Det er prisverdig av deg å ta opp spørsmålet, og derfor kan det virke urimelig at du får kjeft for alt du ikke har gjort. Men jeg må si at din mangel på erfaring/ innsikt i hvordan en lensepumpe fungerer, buksering/ sleping av båt osv, ikke akkurat fremmer staus for godt sjømannskap. Det at alle gode forslag til måter å hjelpe stakkaren som eier snekka på, avvises med at "det kan jeg ikke, vil jeg ikke, gidder jeg ikke", gjør at jeg virkelig håper vi ikke ligger på samme øy dersom MIN båt er i ferd med å gå ned mens jeg feks er på kino, eller jobber nattevakt (har ikke lov å ha på tlf på jobb). Det virker som om du egentlig bare vil ha et telefonnummer, for mer gidder du nemlig ikke å gjøre....

vel her er det noen rim jeg har lært ungene:

brenn og svi, hundreogti

Ran og vold, hundreogtolv

syk og gretten, hundreogtretten

Redningsskøytene 02016 ( gode rim mottaes med takk)

Bra påminnelse det her.

Skal sjøsette nyinnkjøpt tresnekke til uka. Man kan jo ikke sitte der døgnet rundt heller. Jeg tror det blir å legge inn ekstre 220 V lensepumpe. Noen forslag til type/pris?

Har sittet noen våkenetter jeg :rolleyes: , men det er de første timene som er kritisk.

Siste båt jeg satt ut (Fia) tok inn mye vann, jeg brukte en 220v pumpe for og ta det værste, noen timer senere holdt det med den lille 12v pumpa som jeg monterte.

Man må iallaefall regne med og bli i havna mange timer ved utsett av trebåt, hvis den lekker mye dog

Jeg tar med meg soveposen jeg hvis jeg setter ut om kvelden, koselig å overnatte i båten vel, 220 volts pumpe med flottør har jeg og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Brannvesenet har flere båter. I ditt område holder de til innerst i Oslofjorden. Før operaen ble bygget lå de i i Akerselva, nå er jeg usikker på hvor de er. De ville sikkert rykket ut om de ikke hadde andre oppdrag.

Det er prisverdig av deg å ta opp spørsmålet, og derfor kan det virke urimelig at du får kjeft for alt du ikke har gjort. Men jeg må si at din mangel på erfaring/ innsikt i hvordan en lensepumpe fungerer, buksering/ sleping av båt osv, ikke akkurat fremmer staus for godt sjømannskap. Det at alle gode forslag til måter å hjelpe stakkaren som eier snekka på, avvises med at "det kan jeg ikke, vil jeg ikke, gidder jeg ikke

vel her er det noen rim jeg har lært ungene:

brenn og svi, hundreogti

Ran og vold, hundreogtolv

syk og gretten, hundreogtretten

Redningsskøytene 02016 ( gode rim mottaes med takk)

Synes du er urimelig her Grisli, er sikker på at Lasse har gjort det han kan

jeg forstod heller ikke innlegget til Grisli der han gir LAsse pepper. jeg synes at det er prisverdig å starte en slik diskusjon - for det er et dilemma vi alle kan komme i. Min erfaring er at det ofte er greit å ha tenkt gjennom saker på forhånd.

Et annet dilemma - hva gjør man om man oppdager at det brenner i en båt i havna? Forsøker man å redde båten det brenner i - eller tenker man at her er det best å redde alle andre båter mens man kan fordi en båtbrann er omtrent umulig å slukke med mindre man senker fartøyet. Jeg hadde nok reddet andre båter mens det ennå var mulig. Men aller først hadde jeg sjekket om det var folk i båten som brenner

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tror jeg hadde gått litt i ring på brygga mens jeg prøvde å få fat i eieren. Jeg har ikke greie på buksering av båter, spesielt hvis det blåser. Ikke hadde jeg gått inn i andres båter for å hente brannslukningsapparat(er de ikke fryktelig dyre å fylle opp???). Ikke vet jeg hvordan jeg skal betjene mitt eget heller forresten. Da jeg ligger på en øy hadde det ikke vært noe vits i å ringe brannvesenet.

Nei da er det vel bare å gå og legge seg da tenker jeg....

Eller kanskje først henge opp en lapp på bryggeplassen til de som mista båtene sine: "Så det brant i båtene deres, prøvde å ringe, men fikk ikke svar. Ligger og sover nå, men kan vekkes etter klokka 09.00 om det er noen spørsmål"

Eller er det slik at medlemsskapet mitt gjelder for alle båter som jeg måtte finne på å ha lyst til å reddè?

Etter det jeg forstod på en samtale med redningsselskapet for en stund siden så gjelder det kun for en bestemt båt. Har du to båter så gjelder det faktisk bare for den ene selv om de ikke har spesifikt spurt deg om hvilken båt du "melder" inn! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...