Jump to content

Hva gjør man når en båt synker?

bliss X

Recommended Posts

Da jeg ligger på en øy hadde det ikke vært noe vits i å ringe brannvesenet.
Brannvesenet har da egen båt. Det har det ihvertfall her i Horten. Bare en liten åpen sak riktignok. Dessuten har de nok god oversikt over andre resusjer (og sikkert et godt samarbeid med), Redningsselskapet osv.

For de som er bekymret over brannvesenets evne til å lense vann der de ikke kommer til med bil;

De har selvsagt pallevis med tilsvarende:

Photo_5b.jpg

Et røsk i snora, så går den til tanken er tom. Kapasitet; ubegrenset ( til fritidsbåtbruk )

Suzuki

No boat needed..

Desverre er det mange trebåteier som gir blaffen i båten. Var ute for dette to ganger der jeg hadde båten sist. Bodde ombord og kunne dermed ikke godt la båtene synke siden jeg var på plass. Caset er å sette ut en lekk trebåt og slenge ombord et hauggammel batteri koblet til en pumpe med nivåbryter. Alternativt en 220v pumpe fra biltema med en passe elendig skjøteledning. Så ser man at pumpa starter opp og lar båten ligge uten tilsyn et passe antall uker. Blir rett og slett sint på sånne folk for de skaffer jo andre arbeid når de gir blaffen. Ene gangen gikk strømmen til 220v pumpa på brygga. Ringte havnevesenet om de kunne fikse strømmen men det var fredag og ikke snakk om å gjøre dette før mandag. Spurte da om jeg kunne slepe båten som tok inn vann til en ledig plass der det var strøm men det måtte jeg ikke finne på siden jeg da vil ta plassen til noen. Bedre at båten sank da ja...Gjorde det nå likevel. Andre gangen måtte jeg demontere ene batteriet mitt og bære det ned på brygga for å skaffe strøm til 12 v pumpen. Ikke begge tilfeller gikk det dager før jeg så noen eier og båtene var selvsagt ikke registrert...

Du får nok holde et kurs for oss som ikke kan noen ting du da, Grisli, og forklare hvordan man med en 5 tonns seilbåt alene skal klare å få en halvsunket båt ut av båsen, få tauet den inn i "fjæra" som stort sett består av skarpe steiner på en betryggende måte i mørket når det blåser. Dette er tydligvis noe du har lang erfaring med. Kan forøvrig opplyse at jeg har "buksert" flere båter med motorstopp ut av fjæra, men aldri opp i fjæra slik du er ekspert på.

Jeg tror kanskje han som eide båten jeg "reddet" har et litt annet syn på dette enn deg, og jeg ble på stedet og tilbød eieren hjelp til jeg så at situasjonen var under kontroll. Dersom din holdning til folk som forsøker å hjelpe er representativ for trebåteiere flest, så tror jeg at jeg neste gang velger å se en annen vei når jeg oppdager slike ting.

Men som sagt:

Jeg og andre grønnskollinger tar gjerne i mot opplæring om hvordan du mener denne bukseringen jeg er så elendig på, burde foregått på en betryggende måte. Jeg kan supplere deg med bilder og detaljerte kartutsnitt slik at du best mulig blir i stand til å gi en detaljert beskrivele av hvordan dette burde vært gjort.

Det hadde vært lærerikt for mange.

Når det gjelder lenseutstyr er dette noe som er fastmontert i min båt, og ikke noe man går rundt med i lomma.

Siden du er en som "gidder" i motsetning til meg, så har du nå mulighet til å vise det. Når det gjelder brannvesenets båt, så har jeg hørt at den normalt ikke er operativ døgnet rundt.

Eneste realistiske og matnyttige som har kommet i denne tråden så langt, er Suzuki's opplysning om at brannvesenet har bærbare pumper. Jeg kommer til å ta kontakt med brannvesenet for å få bekreftet at de kan påta seg denne typen jobb i havna.

De burde kanksje ha det, men tror de færreste har det.

Jeg er også usikker på hva jeg hadde gjort, men brannvesenet er som nevnt kanksje en løsning hvis eieren ikke kan nåes. Vet ikke om de tar seg betalt for slike oppdrag. Man skal jo være litt forsiktig med å sette igang for mye som kan koste mye penger også. En gammel trebåt er ofte ikke verdt mange kronene.

Eneste realistiske og matnyttige som har kommet i denne tråden så langt, er Suzuki's opplysning om at brannvesenet har bærbare pumper. Jeg kommer til å ta kontakt med brannvesenet for å få bekreftet at de kan påta seg denne typen jobb i havna.

Nja syntes nå ikke jeg var ufornuftig da :wink:

En hver havn eller båtklubb av litt størrelse burde vel ha noen lensepumper på luringa, i tilfelle prekære situasjoner oppstår.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Eg har redda nokre båtar frå å synka. Det eg etterkvart har byrja med, er å spørja meg om eigaren er "verdig trengande" eller ikkje. Altså dersom han er ein som kronisk ikkje passar på båten sin, så må han læra "the hard way". Dette er kynisk, men slik er det. Dersom det er ein som har vore uheldig anstrenger eg meg mykje for å hjelpa.

I 2004 holdt 16fotaren til den lokale narkomane trydemisbrukaren på å regna seg full og gå ned. Mange i bygda har redda den tidlegare, utan ein gang å få takk. Den blei liggande, sjøl om det sjølvsagt er trist å sjå båtar forfalla.

I min båt har eg ei lita og lett bensindreven lensepumpa. Dette er opprinnleg ei vatningspumpa lag for landbruk. Den kosta ca. 2 500 i Portugal. Denne tek ca. 8 kubikkmeter vatn i timen. Då byrjar det å hjelpa. Årsaken til at eg kjøpte denne pumpa var at det var det rimlegaste og beste i høve til innkjøp og montering av 12v pumper. At eg eventuelt kan hjelpa andre med den er sjølvsagt eit pluss.

Dersom ein vil bli kontakta dersom eins eigen båt får problem, når ein ikkje er til stades, er det lurt å ha telefonnr. sitt skreven på ein synleg stad.

Ask

Noen som har konkrete forslag til hva slags utstyr man kunne kjøpt inn?

Kravspec:

- Må virke på 220V. Alle bryggene har strøm

- Må ikke ta stor plass/ må være greit å oppbevare i en eske e.l. i vaktbod.

- Må være veldig enkelt å bruke.

- Ikke skruing eller montering som krever verktøy for å gjøre pumpa operativ. Vertøy og duppeditter blir garantert borte

- Leverandør må ha serviceverksted, dvs utstyret må kunne leveres inn til reparasjon/service

Kanskje du kan ta en prat med disse ?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lasse, det du trenger er en sånn:

lb.JPG

Som du ser, er det rett og slett bare en maken til lensepumpen du sikkert har i båten, bare større og for 220V.

Så må det være med f.eks 5m slange, av den flatrullbare typen ( brannslange )

For å kjøre denne, er det bare å hive den neddi vannet som skal pumpes, og starte opp.( sette i kontakta )

Ingen montering. Ingen fikling, ingen kompliserte deler. Plugg inn, og 7200l i timen.

Pumpa på bildet er ca 30cm høy, den er 24cm i diameter og veier ca 10kg. Kan oppbevares i en tom bruskasse, sammen med slange og kabel og det hele.

Må ha pakninger i oljebestandig materiale, dette er en enkel sak.

PS -må tåle saltvann.

Suzuki

No boat needed..

Det eg etterkvart har byrja med, er å spørja meg om eigaren er "verdig trengande" eller ikkje.

Tiden rundt utsett er alltid spennende. Aldri mer skal jeg nattevakt i tiden etter påske (Vi kan velge dag, første mann til mølla) Det virker som at enkelte ikke engang gidder å sjekke om båten flyter før de anser utsettet for ferdig og reiser hjem. "Det er jo nattevakt her, og det er vaktens ansvar og hindre båter i å synke". Selvfølgelig gjør man det man kan, men når tre båter holder på å synke på en gang, blir det mye løping. Blir litt sur, nattevakta er ikke ubetalt arbeider som gjør det båteieren ikke gidder å gjøre selv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Brannvesen er sikkert ikke dumt der det er mulig å komme til med bil.

I dette tilfellet ligger havna på ei øy, og det er ikke mulig å komme til med bil.

Ut fra din profil antar jeg at du holder til i Oslo, og at dette skjedde i Oslo.

Her har faktisk brannvesenet minst 2 båter, den ene er brannbåt, den andre ambulansebåt..

Begge har bra pumpeutstyr ombord, og de kommer relativt fort om du ringer brannvesenet eller tjøme radio.

Jeg har selv ringt en gang, men klarte heldigvis å få stoppet lekkasjen før de kom til stedet..

Er man i tvil kan man også ringe 02800 så får man fatt i politiet på et ikke-livstruende-nød-nummer. De kan sikkert bistå med kontakt videre. De aller fleste politifolk er ganske hyggelige, og forsøker å hjelpe så godt de kan.

Det er grunn til ettertanke når man registrerer at politiet har et svindyrt nummer å ringe.

(Fra mobiltelefon koster det som regel vannvittige summer å ringe 5 sifrede nummer)

Selv ringer jeg ALLTID 64842000, politiets operasjonssentral i Lillestrøm..

Siden du er en som "gidder" i motsetning til meg, så har du nå mulighet til å vise det. Når det gjelder brannvesenets båt, så har jeg hørt at den normalt ikke er operativ døgnet rundt.

Det er korrekt at brannvesenets båter ikke er døgnbemannet, men de bemannes ved behov (altså kjører en bil utrykning til brygga, og mannskapet i bilen går så over til å være i båt..)

Det er også korrekt at brannvesenet har både elektriske og bensindrevne pumper.

De burde kanksje ha det, men tror de færreste har det.

Jeg er også usikker på hva jeg hadde gjort, men brannvesenet er som nevnt kanksje en løsning hvis eieren ikke kan nåes. Vet ikke om de tar seg betalt for slike oppdrag. Man skal jo være litt forsiktig med å sette igang for mye som kan koste mye penger også. En gammel trebåt er ofte ikke verdt mange kronene.

Regningen for opprydding etter et havari derimot, den kan bli enorm.. Så som regel er det billigere å sette i gang et relativt stort apparat for å forhindre tilsøling av strandsone.

Tror nok ikke vi kommer lengre her, Anonym. :smiley:

Når man ikke vet hvordan en lensepumpe virker - og at egne 12v pumper en montert fast (med 3-4 skruer og et par slangeklemmer) - så er grensen for hva som kan gjøres lav.

Jeg ville nok som båteier satt meg inn i hvordan en lensepumpe virker (selv med plastbåt *må treguden tilgi meg!! :lol: ) og hvis jeg kunne redde en båt fra å gå under ved å skru ut min pumpe og batteri så ville jeg gjort dette så fort jeg kunne. Tar nok et par/tre minutter med montering ut og litt til for å montere inn igjen når den tid kommer.

At noen trebåteiere ser lett på utsett ville ikke gjort at jeg bare ville stå ved siden og se at båten går under, med tanken om at båteier har seg selv og takke... Noen båter kan også kanskje ha fått seg en trøkk mot brygge eller lign...for så å ta inn litt vann...om batteri eller pumpe da streiker så kan båter lett gå ned om ikke oppservante havnekolleger ser dette og gjør hva de kan for å berge båten. Det ville hvert unaturlig om alle båteiere skulle vært å sett til båten 2 ganger i døgnet...men det er naturlig at en eller flere av havnekollegene er der til forskjellige tider hvert døgn.

Om telefon-nummer ikke står på båtene så vil jo havnestyret/kontaktperson der vite hvem som er på de forskjellige plasser og ha kontaktinfo på disse...om man ikke får tak i eier (kan være syk, bortreist, i bryllup etc. etc...) så er det naturlig (i alle fall for meg) å gjøre alt hva jeg kan for å berge båten - selv om dette betyr "jobben" med å ta ut en lensepumpe og slange + et batteri fra min egen båt.

Jeg forventer selvsagt ikke at alle skal tenke slikt, men jeg håper flest mulig i min havn tenker på den samme måte. Det skaper i alle fall mer samhold, trygghet og tillit havnekolleger imellom om vi kan ta litt ansvar for hverandres båter i nødsfall.

Fint at det settes fokus på denne saken og om utstyr, retningslinjer etc.. kan fremskaffes på havner rundt om kring, slik at kanskje en båt til blir berget så er det supert. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du får nok holde et kurs for oss som ikke kan noen ting du da, Grisli, og forklare hvordan man med en 5 tonns seilbåt alene skal klare å få en halvsunket båt ut av båsen, få tauet den inn i "fjæra" som stort sett består av skarpe steiner på en betryggende måte i mørket når det blåser. Dette er tydligvis noe du har lang erfaring med. Kan forøvrig opplyse at jeg har "buksert" flere båter med motorstopp ut av fjæra, men aldri opp i fjæra slik du er ekspert på.

Litt hårsår?

Vel jeg hadde nok hivd ut egen pumpe og tatt med batteriet, etter som han ligger i en bås trenger man jo ikke gå oppi båten. Hadde ikke det gått, hadde jeg vel, etter å ha fått avslag fra brannvesenet, (i det minste forsøkt) å forhale båten sakte og rolig ut av båsen, og dratt den så langt opp på land jeg kunne. For hånd selvsagt. Kunne vel dratt den ut av båsen med egen båt (4 tonn), men det hadde nok blitt vanskelig å få plassert den på noen fornuftig måte. Det er jeg helt enig i.

Forøvrig viser jeg til vikers svært fornuftige innlegg.

Jeg så litt mørkt på det sist jeg sjøsatte ei tresnekke som hadde stått noen år på land. Ikke for at jeg var redd ho skulle gå ned, men det var mye arbeid med lensing. Jeg snakket med en bonde og fikk låne ei Flygt-pumpe han brukte for å pumpe silosaft. Den hadde nivåbryter. Var nok en av de Nils nevner i innlegg #64. Syrefast og skulle tåle sjøvann da.

Ei slik burde ligge tilgjengelig i alle båthavner der det er strøm.

En jeg kjenner som jobber i Redningsselskapet sier at presenning er fine greier hvis det er store hull.

Lur den under kjølen og trekk den bakover. Hjelp til med ei åre eller lignende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...