Bitteliten Startet 24.Mai.2007 Del på Facebook Startet 24.Mai.2007 En bekjent av meg har fått sine øyne (medlitt hjelp av meg..) på en Windy 41 Typhoon ,som ligger til salgs. En flott båt som er samme båt som Windy 43 i dag bortsett fra badeplatformen som er forlenget på dagens båt. Denne båten har to TAMD 63 motorer på 370 hk hver. I senere tid har Windy 43 blitt levert med større motorer - så noen "racerbåt" er det nok ikke. Men det er ikke poenget. Min egen erfaring med TAMD 63 er en kort prøvetur i en Nidelv 320 for noen år siden. Er det noen andre som har erfaringer å dele om disse motorene - både positivt og negativt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Har ikke egen erfaring, men en bekjent hadde en P 360 med VP 63P (370 Hk) for noen år siden. Han hadde båten fra den var ny og i tre år. Ingen større problemer såvidt jeg fikk med meg. Det var bra spark i 2 slike i en P 360. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Jeg har hatt 63P i tre år nå , og har ikke hatt problemer av noe slag. Det eneste negative jeg har hørt både fra andre og omtalt i denne tråden er at noen motorer , b.l.a. -97 modellene ble produsert med dårlige oljeslanger som går til smøring av turbo og dieselpumpen. Motorene mine er fra -97 , og det samme er Windyen som det refereres til , men jeg har ikke gjort noe mer enn å sjekke slangene visuellt , mulig at jeg kommer til å bytte dei en gang , for sikkerhetsskyld. Ellers så er motorene mine gått 550 timer , er tette og fine og ryker moderat ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Mener jeg har lest at det er litt ketchup effekt på denne modellen, dvs at det er litt effekt før turbotrykket bygger seg opp... Nydelig båt forøvrig... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
JohnS Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 (redigert) Hei Jeg er i forhandlinger om kjøp av en Volvo TAMD 63P 370hk. '98mod 2000timer, men motoren er fullstendig overhalt, og det eneste som ikke er skiftet er kamaksel og dieselpumpe. Er det noen som har erfaringer med denne typen på godt og vondt? (Vurderer å skifte ut min meget solide Sabb Ford 2728T 200hk, 1985mod. og det kun av to grunner: Røk ved start, samt ønske om bedre marsjfart ved lastet båt, ellers er disse Fordene så solide at den må skytes for å ta livet av den.(Dette ifølge en gammel Sabb mekaniker)) (Prisantydning for Volvo'en er 165.000,-) Hilsen John Redigert 1.Juli.2008 av JohnS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Har ikke erfaring med motoren, men jeg har hørt at dette er gode motorer.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hansi Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Har bare hørt positive ting om 63 motoren... Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 1.Juli.2008 Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Når jeg tenker meg om kjenner jeg motoren fra en sommejobb på veivesnet. Der kjørte jeg en Volvo lett lastebil som det sto et 6 tal på. Kan huske at det ikke var noe røyk herlig 6er lyd og den gikk som F. Denne motoren er akkurat like stor som volvos nye D6. Den har litt lengre slaglende.Med samme stempelhastighet som D6 hadde den kjørt 3200rpm. 63L motoren har turbo med waste gate. Dette betyr at du får et svært godt forbruk på 70-80% last og dårligere på full fart. Tror denne bruker 235g/kwh på fullt og ca 5% mere en D6 370hk!. Maks vrimoment er nesten 1200Nm gir ett middeltrykk på 20.7bar som er høyere en dagens D6 motor. Sikkert derfor den veier 100kg mere! Personlig ville jeg aldri hatt noen tvil om hvilken jeg ville hatt. 65L motoren har mekanisk brennstoff pumpe og våte foringer! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Efter 3 år och 6000 nm med två TAMD63P i min Princess 40 har jag i sort sett bara gott att säga. Känns som 'rejäla' grejor med 'runder lauf' som det brukar stå i tyska båttidningar. Inga nämnvärda problem så här långt. Man kan ju notera att det rör sig om en motor med högt effektuttag, och jag har läst på annan plats att kolvkylningen kan vara känslig för föroreningar i oljan. Stopp här leder sannolikt till dyra haverier. Å andra sidan är det ju en 'gammal hederlig' diesel i behaglig avsaknad av elektronik för att fungera. Ge den bara bränsle och kylvatten så går den hur länge som helst... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Kom over denne gamle tråden da jeg googlet litt.. Windyen som det er linket til i første innlegg fra Bitteliten er til salgs igjen fra samme selger.. bare 3 år senere.. kan trygt si at disse båtene faller i pris om dagen Her er dagens annonse Windy 43 thypoon Her er 2007 annonsen 2007 annonse samme båt et fall på 700 000 sier jo sitt Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2010 Ja, windyer stuper i verdi for tiden. Jeg ser Aaby selger en 52 for 6,9 millioner - det er vel minst 3-4 millioner i tap. Det gikk en 2004 modell 37GM topputstyrt og vedlikeholdt for 1,6 for litt siden. Over 1 mill i tap vs ny pris på den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 En ser det samme på Fairlines og Princess også.. Får seg jo steike flotte båter for "rimlig" penge om dagen.. I flere tilfeller så koster det mer og hente en i Europa enn og handle her hjemme.. Kjøpers marked er jo i drømmemodus Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.